Azonnal elkapkodták a meghirdetett előadások jegyeit – üzérek közel egymillió forintot kérnek el darabjáért és az első kétszáz előadás minden helye elkelt.
Egy Tony-díj nem jelent semmit – a mára már legendás Hair például egyetlen kategóriában sem kapta meg a legrangosabb amerikai színházi elismerést, és sem a Grease, sem az Ének az esőben számára nem termett babér ugyanott –, de azért tizenegy Tony-díj az már valami… Ezt gondolhatja a londoni közönség is: a Hamilton már a West Endet is letarolta – tíz hónappal a bemutatója előtt.
A Hamilton plakátja egy londoni aluljáróban
Nem nagyon van New Yorkban olyan musicalrekord, amit ne hódított volna meg az Egyesült Államok egyik alapító atyjáról szóló hiphop-musical. (A legtöbb elhódított Tony-díj rekordját speciel a Producerek tartja tizenkét Tonyval, amely csak a legjobb színésznő kategóriában nem nyert, igaz ott nem is jelölték.) A Hamilton, amellett hogy tizenhat Tony-jelölést gyűjtött be tizenhárom kategóriában, a közönséget is meghódította.
Már a Broadway-előadások jegyértékesítésének kezdetekor, a bemutató előtt több mint harmincmillió dollár értékben adtak el belépőket az előadásra – volt olyan hét, amikor a nyolc előadásra összesen több mint hárommillió dollár értékben vásároltak jegyeket a nézők – és az őrület azóta is tart. A show azóta Chicagóban is folyamatosan látható, egy amerikai körút keretein belül pedig több más nagyvárost is meghódított.
Mindezek alapján nem meglepő a West End produkció által kiváltott hatalmas érdeklődés, annak ellenére sem, hogy a történet nagyon is amerikai. Különböző elővásárlási akciókat követően a londoni előadásokra január 30-án hétfőn kezdték el árulni a belépőket – nem sokkal később már az összes meghirdetett előadás teltházas volt a november 21-ei első premier előtti előadástól kezdve egészen 2018 júniusáig.
A szervezők mindent megtesznek a jegyüzérkedés visszaszorítása érdekében. Egy vásárló legfeljebb hat belépőt vehetett meg, és a vásárlást követően mindenki csupán egy kupont kapott, melyet csak az előadás előtt pár órával lehet „valódi” belépővé váltani. A majdani átvételhez a vásárlást igazoló kuponon túl szükség lesz személyi igazolványra vagy útlevélre, továbbá arra a bankkártyára is, melyet a fizetéskor használtak a vásárlók. Ilyen szigorú intézkedéseket a West End-előadások kapcsán eddig csupán a Harry Potter és az elátkozott gyermek kapcsán vezettek be.
Ez azonban nem gátolja meg az igazán kreatív jegyüzéreket. A rendszer mindezek ellenére kijátszható – ezt bizonyítja az is, hogy másodlagos árusító oldalakon néhány november-decemberi előadásra már most több mint kétezer fontos (vagyis több mint hétszázezer forintos) darabáron árulnak belépőket. Csak összehasonlításképpen, az előadásra hivatalosan az alkoholos italok fogyasztását és hostess-segítséget is magába foglaló VIP-jegyek is megvásárolhatóak kétszázötven font körüli áron. De ha abból indulunk ki, hogy néhány New York-i előadásért tízezer dollárt (majdnem hárommillió forintot) is elkértek a jegyüzérek, messze még a vége…
Mindezek alapján már nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy milyen is ez a Hamilton.
Dicsuk Dániel