Mindig is színész akart lenni – kezdődik a történet. Végül Hofi Géza lett.
Hofi Géza mindig is színész akart lenni. Érettségi után többször is jelentkezett a Színművészetire, de soha nem vették fel. Ezért évekig porcelángyári munkásként kereste a kenyerét Kőbányán. Munka mellett beiratkozott ugyanabba a magán-színiiskolába, ahová többek között Sztankay István és Sas József is járt. Ennek elvégzése után sikerült leszerződnie a debreceni színházhoz.
Hofi Géza
„Egyszer azt mondta, hogy gyere le Debrecenbe édesapám, ilyen nagy szerepet játszok! Lementem, ment a pillantás a hídról, nézem, nincs. Nézem, másik jelenet, nincs sehol, nem jön, hát az anyád, hát hol vagy? És egyszer csak bejön két detektív, és az egyik azt mondja, hogy na gyere velünk - ez volt ő! Ezért utaztam Debrecenbe, oda-vissza, halálra röhögte magát: Na Sas, milyen voltam? Menj a francba!” – eleveníti fel az emlékeket Sas József az RTL Klub XXI. század című műsorának február 7-ei adásában.
A pályatársa elmondása szerint a szünetek róla szóltak. Pontosabban a bemutatók, a premierek utáni bulikon ő volt a főszám. Viccet, paródiát csinált az előadásból, színészekből, az előadás után róla szólt minden. Hofi Géza itt határozta el, hogy inkább a szórakoztató műfajban próbál szerencsét. Bárokban és éttermekben lépett fel szerte az országban, ismert énekeseket parodizált – elég nagy sikerrel. Unokaöccsének gyakran mesélt ezekről az évekről. Volt olyan év, amikor 365 nap alatt 850 előadása volt.
Előadásainak terjedt a híre, végül 1968-ban sikerült az áttörés: a táncdalfesztivál nagy sikerű paródiájával berobbant a köztudatba. Az országos hírnév fordulópontot jelentett pályájában: szerződést ajánlottak neki egy újonnan alapított, pici színházban, amely egy igen merész dologgal próbálkozott: a háború előtti politikai kabaré feltámasztásával. Ez volt a Mikroszkóp-színpad, Hofi pedig elfogadta az ajánlatot.
Itt, ebben a közegben született meg a klasszikus Hofi, itt talált rá a saját hangjára, és fejlesztette tökélyre évek alatt azt az egyéni stílust, amely a magyar kabaré egyik legnagyobb alakjává tette, és kitörölhetetlen részévé vált a modern magyar folklórnak.
Hofi villámgyorsan a Mikroszkóp színpad legnépszerűbb fellépője lett. Hajnalokba nyúló poharazgatások alatt Komlóssal közösen alakították ki a „közülünk való melós” szabadszájú karakterét, ami Hofi meghatározó stílusjegyévé vált.
Az igazán nagy népszerűséget aztán a televíziós szereplések hozták meg neki. Ekkor már nem csak egy kicsi színház közönsége, hanem az egész ország gondolhatta álmélkodva politikai viccei hallatán, hogy ez az ember a tűzzel játszik. Maga Kádár is többször megnézte egy-egy előadását, arra is volt példa, hogy a fellépés után személyesen gratulált neki.
(Kádár Jánossal)
Az 1980-as évek elején aztán a Madách Színházhoz szerződött le, ahol önálló műsor lehetőséget kapott. Itt, a Madách Kamarában ért el sikerei csúcsára. Folyamatosan telt ház előtt játszott, műsora a színház egyik fő programja lett.
Itt történt, hogy a Macskák című musical jubileumi előadása után a társulat felkínálta a nézőknek, hogy felmehetnek a színpadra, és Seregi László koreográfustól megtanulhatják a záró táncbetétet. A színészek és a közönség legnagyobb meglepetésére Hofi Géza pattant fel a színpadra így Seregi László megtanított neki egy részletet a darabból.
A Hofélia című műsorában
Hofi Gézát 1998-ban Kossuth-díjjal tüntették ki életműve elismeréseként. Továbbra is töretlen sikerrel lépett fel, volt olyan műsora, amely ezerötszáz előadást is megért.
Hofi Géza 2002-ben halt meg. Az egykori Mikroszkóp színház előtt, ahol kezdte pályafutását, szobrot állítottak neki a Nagymező utcában. Sikerei későbbi helyszínén, az egykori Madách Kamarában pedig lábnyomát őriznék – elvileg. Hofi ugyanis két ballábas, de különböző méretű gyerekcipő lenyomatát nyomta a betonba.
Holnap az RTL Klub XXI. század című műsorában pályatársai, barátai emlékeznek, mesélnek és sztorizgatnak Hofi Gézáról.
(Forrás: RTL Klub Magyarország)