A Fehér Balázs Benő rendezte produkció jól mutatja be a mai huszonévesek problémáit, még ha hagy is bennünk némi hiányérzetet – írják a kritikusok.
A Jurányi Házban látható a huszonéves Fehér Balázs Benő huszonévesekről, de nem csak huszonéveseknek szóló rendezése, melyet az ugyancsak fiatal német író, Benedict Wells Spinner című kultregényéből Fekete Ádám adaptált színpadra. Az Orlai Produkció előadásáról Marik Noémi 7óra7-en, Bujdosó Bori pedig az Unikornis.hu-n írt.
Bán Bálint és László Lili (fotók: Takács Attila)
„A huszonéveseknek, a felnőttkor küszöbén állóknak (…) nemigen csinálnak színházat. E hiátusra érzett rá Fehér Balázs Benő rendező és az Orlai Produkciós Iroda” – írja Marik Noémi kritikájában. Az Y generáció problémáit és életérzését mutatja be A fura című előadás, de „annál tovább, hogy megörökít egy életérzést, nemigen jut. Igaz, azt viszont elég meggyőzően teszi” – sommázza véleményét már írása elején.
Marik Noémi szerint a rendezés nem tudta eldönteni például, „hogy a hősnek itt önmagával vagy az őt körülvevő világgal van-e baja, netán mindkettővel”. E nélkül viszont „a főszereplő nemcsak saját életében vergődik, de az előadásban is”. A rendezés szerinte leginkább a betagozódás kérdésére építhetett volna, mert „betagozódni vagy furaként kívülállónak maradni e rendszerben sokakat foglalkoztató dilemma a mai világban”.
A címszereplő Rada Bálint ugyanakkor jól eltalálja szerepét, és habár „játéka az (…) elején még kissé kimódoltnak tűnik”, de „ahogy a fiatal színész átfolyatja magán a szerepet, mind hitelesebbé válik, sőt az előadás végére átlényegül: valóban már-már karikás szemekkel, belső pokloktól és hányattatásoktól megviselten tekint le ránk, mi pedig egy tehetetlen, saját köreiből kitörni nem tudó, kallódó lúzert látunk benne”.
Radnay Csilla, Rába Roland és Rada Bálint
Dicséri a többi színész (Rába Roland, Radnay Csilla, Bán Bálint, Nagy Dániel Viktor, László Lili) játékát is, ugyanakkor megjegyzi, közülük „sem érzi mindenki a valahova vezető utat, így némiképp téblábolásra kényszerül e nagy feketeségben”.
Minden hibája ellenére azonban „A fura (...) kellőképp fiatalos; az alapanyagon túl fiatalos a hangvétel, a stílus, a design, még a humora is. Van kellő őrület – drog és szürrealitás”. Mindennek következtében „ha a Jurányiban az előadás megtalálja közönségét, akár siker is lehet belőle” – zárja írását Marik Noémi.
„A fura című előadás nem nyújt igazán újat a helyüket kereső huszonévesekről szóló alkotások műfajában, de szerethető iróniával mesél, remek színészek segítségével” – írja kritikájában Bujdosó Bori. Az előadás több erényét is kiemeli; mindenekelőtt Fehér Balázs Benő rendezését méltatja: „a Jesperrel egyidős rendező kedves iróniával kezeli hősét, annak önzését, tétovaságát, arroganciáját, apátiáját pont olyan jól eltalált hangsúlyokkal tálalja, hogy nevessünk rajta, de ne tartsuk egy elviselhetetlen köcsögnek, hanem együttérezzünk vele”.
Nagy Dániel Viktor és Bán Bálint
Az előadás „leghatásosabb elemének” mindazonáltal Izsák Lili „minimalista díszletét” tartja, amiért szerinte már önmagában megéri megnézni az előadást. Elismerően szól a színészválasztásról, mindenekelőtt Rada Bálintról, aki „túlzások nélkül hozza a sodródó, legtöbbször passzív, időnként megalapozatlan tettrekészségi rohamokat kapó, majd újból lelankadó srácot”.
Bár alapvetően szórakoztató produkcióról van szó, A fura mégsem tét nélküli előadás: „Lehet, hogy minden generáció elveszett generáció addig, amíg be nem tagozódik az ún. normális felnőtt életbe, de ha így van, az máris szinte egyetemes érvényűvé teszi az előadást, másrészt (…) most hirtelen különösen érvényesnek, húsba vágónak és gyógyíthatatlannak tűnik a fiatalok elveszettsége” – írja Bujdosó Bori.
További Kritikák az előadásról
KútszéliStílus.hu – Kutszegi Csaba: Tél felé tetőzik az ifjúsági probléma
A fura színpadi világában nem vidám színek uralkodnak: a dolgok (és a generációk) feketén-fehéren elválnak benne, amúgy meg – néhány felvillanó fénycsíktól eltekintve – szürke minden (igaz, annak sok-sok árnyalatával). Olvasson tovább >>>
Népszava – Balogh Gyula: Káosz kívül, belül
A Jurányi Inkubátorház műsorra tűzte A furát, amely Benedict Wells fiatal német szerző Spinner című regényéből készült Fehér Balázs Benő rendezésében. A történet főhőse egy huszonéves berlini egyetemista, aki írónak készül, de közben próbálja megtalálni a saját útját, amely egyáltalán nem zökkenőmentes. Olvasson tovább >>>
Rába Roland, Nagy Dániel Viktor és Rada Bálint
Revizor – Puskás Panni: Nem is olyan fura
A fura című előadás címszereplőjét, Jesper Liert tarthatnánk éppen furának, ha nem volna olyan pokolian ismerős. Olvasson tovább >>>
Színház.net – Tarján Tamás: Félbe metszett figurák
… egy ösztönszerű, tétova élet-kísérleteket folytató kezdemény-ember, legjobb esetben félkész férfi mindennapjaiból, főleg éjszakai portyáiból kapunk pillanatképet. Olvasson tovább >>>