A Közép-Európa Táncszínház K-Arcok elnevezésű sorozatában a két koreográfus Mádi Lászlóval és Jakab Zsanettel készít egy-egy szólódarabot.
Folytatódik a KET tavaly korábban elindított, különleges kezdeményezése, amely során meghívott koreográfusok hoznak létre szólóprodukciókat a társulat táncművészeivel. A két újonnan készülő koreográfia április 28-án, a tánc világnapja előtti este látható a Bethlen Téri Színházban, 7 órai kezdéssel.
Jakab Zsanett és Mádi László (fotó: Járdány Bence)
Az idén bemutatkozó két táncművész egyike Mádi László, aki nem csak előadóként, de zenei szerkesztőként, zeneszerzőként és koreográfusként is részt vesz a KET munkájában – többek között Kun Attila mellett társkoreográfusa a 2017 februárjában bemutatott Kodály-dialógok című darabnak. Mádi László a Miskolci Nemzeti Színház Szemere Bertalan Tánctagozatának elvégzése után Budapest Kortárstánc Főiskola növendéke volt, majd a MU terminál programban vett részt, vendégként dolgozott a Gergye Krisztián Társulatban és Gangaray Dance Companyban is. Mészáros Mátéval készített szólója is a táncművész-lét határterületeit, zenei kapcsolódásait kutatja.
Kicsoda a táncos, ha éppen nem táncol?
Mi határozza meg személyiségét, hogyan jeleníthető meg a színpadon a levetkőztetett emberi jellem táncosként, tánc nélkül?
Mádi László életében gyermekkorától nagy szerepet játszik a tánc. Most mégis egy másik médiumon, a zenén keresztül közelíti meg a koreográfia azt a fejlődéstörténetet, ami meghatározza őt ma táncosként – áll az InSoundOut című szóló felvezetésében.
Fotó: Dohy Balázs
Mészáros Máté a Táncművészeti Főiskola elvégzése után a Szegedi Kortárs Balett tagja lett, majd külföldre ment, ahol olyan világhírű koreográfusokkal dolgozott együtt, mint Ohad Naharin, Wim Vandekeybus, Sharon Eyal, Amanda Miller, Roberto Galvan, Myriam Naisy, Robin Orlin. Hat évig volt a belga fizikai színház, az Ultima Vez társulatának tagja, jelenleg szabadúszó alkotóként és meghívott koreográfusként dolgozik.
Az idén bemutatkozó másik táncművész Jakab Zsanett, aki a társulati munkán túl részt vállalt a 2016-ban bemutatott Stabat Mater című koprodukciós előadás készítésében – az előadás különlegessége, hogy a Nagyvárad Táncegyüttes tagjai indulnak benne utazásra a KET táncművészeinek vezetésével a kortárs tánc világába. Jakab Zsanett Martfűn Szent-Ivány Kinga, a KET korábbi szólistája tanítványaként kezdte pályafutását. A Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc, majd modern szakán végzett, 2013 óta tagja a Közép-Európa Táncszínház társulatának. Alkotótársa Molnár Csaba, akivel a LILITH című előadásban a női jelenlét különböző rétegeit kutatják.
A táncművész teste és személyisége médiumként szolgál, melyen keresztül rákapcsolódik egy kollektív információs csatornára. Képeket, érzeteket, érzéseket, konkrét gondolatokat, véleményeket, problematikákat vetít, közöl a múlt a jelen és a jövő, felhalmozott és megemésztetlenül maradt, káoszt és összezavarodottságot keltő információáradatából. Hasonlóan, mint “Lilith” ősi karaktere, ami vitatott és sokféle interpretációt hordoz magával: női démon, régi sumer istenség, a nagy magasságok szelének istensége, boszorkány. Ő szimbolizálja a tanult, erős asszonyt, illetve az emancipáció jelképe is – olvasható az előadás színlapján.
Molnár Csaba táncművész, koreográfus a Budapest Táncművészeti Szakközépiskolában, majd 2006-tól a Brüsszeli P.A.R.T.S.-ban tanult, majd az olasz Compagnia Virgilio Sieni táncegyütteshez csatlakozott, 2010-től pedig a Hodworks-szel dolgozott tovább. Négy olyan darabban is szerepelt alkotóként, amely megnyerte az évente kiosztott legjobb táncelőadásnak és koreográfusnak járó Lábán Rudolf-díjat. Bloom!: City (2011), Hodworks: Basse Danse (2012), Dányi–Molnár–Vadas: Nyúzzatok meg (2014), Hodworks: Pirkad (2014). Munkáiban a legnagyobb természetességgel egyeztet össze bármiféle kifejezési eszközt. Az érdekli, hogy ezek egymásra hatásával hogyan válhatnak az ember privátnak gondolt jelenségei egy univerzális, felszabadító, színházi élménnyé.
A KET K-Arcok című sorozata különleges szakmai kezdeményezés, amely egy sikeres első évadot tudhat maga mögött. Támogatottságát a felkért koreográfusok hazai és nemzetközi elismertsége mellett a Veszprémi Tánc Fesztiválja előadói díja is igazolja. amelyet Ivanov Gábor kapott az Uraim című szóló előadójaként. A sorozat célja, hogy leképezze a hazai kortárstánc esszenciáját olyan kivételes alkotói egyéniségek segítségével, mint Réti Anna, Hód Adrienn, Halász Gábor és Kun Attila, vagy az idei évadra felkért Molnár Csaba és Mészáros Máté.
„A négy koreográfia alkotói és előadói a kortárstánc különböző nyelvjárásaiban szólalnak meg, utóbbiak sokszor önmaguk és az őt ismerő nézők számára is szokatlan „hangokat kiadva”” – írta az eddig bemutatott négy koreográfiáról a 7óra7 kritikusa.
(Forrás: Közép-Európa Táncszínház)