A STEREO Akt művészeti vezetője Baltimore-ban csinálja meg a Budapest mellett már három európai városban Promenád címmel bemutatott előadás amerikai verzióját.
A nézők egy városi busz fedélzetén ülnek, a fejhallgatókból egy, az adott útvonalra szerkesztett hangmontázs szól. Az ablakon kinézve figyelniük, keresniük kell az utcán zajló jeleneteket. Színészeket követik állomásról állomásra, láthatják, ahogy útjaik minduntalan keresztezik egymást.
Promenád (forrás: STEREO Akt)
Picit olyan ez, mintha a nézők egy egész városra kiterjesztett „Truman show-ba" csöppentek volna. Annak ellenére, hogy érzik a különbséget a valóság és a megrendezett jelenetek között, a Promenád mégis a kreativitásukra, játékosságukra épít. Ahogy elsodorja a nézőt a fantáziája, minden pad, macskakő, kandeláber, járókelő, kutya és autó a történet részesévé válik. Ha elszabadul a képzelőerőnk, már nincs határ a valóság és a megrendezett játék között – olvasható az esemény színlapján.
Boross Martin, és két STEREO Akt-os kollégája, Julia Jakubowska színésznő, valamint Bartha Márk zeneszerző a Single Carrot Theater-rel együttműködésben most Baltimore lakosaiból csinál turistát a saját városukban. A szélsőségesen szegregált, erős társadalmi határvonalakkal barázdált városban, sokaknak fogalma sincs, hogy milyen az élet pár háztömbbel arrébb. Ez az egyik legnagyobb amerikai város, ahol többségben van a fekete lakosság (64%). Nagyon nagy a munkanélküliség, jelentős probléma a drog, a bandaháborúk, a rendőri erőszak, de elsősorban a szegregáció.
Boross Martin így emlékszik a munkakezdésre:
„Tavaly októberben tartottunk itt workshopot Julia Jakubowska lengyel színésznővel, aki az eredeti Promenádnak is alkotója volt. Ismerkedtünk a várossal, a helyi problémákkal, és kiválasztottuk a majdani előadás szereplőit. Jártuk a várost, bekopogtunk házakba, kölcsönkértük a járdákat, lépcsőket, étterem teraszát, templom bejáratát, és szinte kivétel nélkül nagyon jól fogadták a kérésünket. Kb. harminc helyszínünk van szerte a városban a legszegényebb negyedtől a leggazdagabbig.
Több mint negyven emberrel beszélgettünk, interjúztunk. Az interjúkat a Genevieve de Mahy a Single Carrot művészeti vezetője, a projekt dramaturgja készítette. Ezek egy része bekerül a végleges hanganyagba. A helyi lakosok személyes történetei, titkai, élményei sorvezetőkén szolgálnak, segítenek kiigazodni, hogy pl. hol járunk. Éppen az emberekben lévő sztereotípiák miatt tartottuk fontosnak, hogy kihangosíthassunk érdekes történeteket, hangot adjunk olyan civileknek, akik újat mondhatnak akár a saját szomszédaiknak is. Emellett van egy kreált dramaturgiai ív, a kb. százperces út során archetipikus és Baltimore-specifikus fekete, fehér és ázsiai karakterek kálváriáját nézzük.”
„Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, hogy az eddig jegyet váltó nézők a helyi színház számára is újszerű módon, nem a szokásos (fehér) felsőközéposztály, hanem változatos, több társadalmi osztályt felölelő közönség. Tehát még nagyobb rajtunk a felelősség, hogy valóban demokratikus, mindenki számára releváns élményt nyújtsunk amellett, hogy szórakoztató, és provokatív előadást hozzunk létre, ami nem „pc”, de nem is káros, elkerüli a helyi kliséket, de ismerős, mindenki a magáénak érzi” – fogalmaz Boross Martin.
A Single Carrot Theater művészeivel létrehozott előadás június 2. és 25. között lesz látható.
(Forrás: STEREO Akt)