A mai évadzáró sajtótájékoztatón a következő, talán már hétszázas széria egyes részleteibe is beavattak minket.
A Vígszínház - a folyamatos rákérdezés és rácsodálkozás jegyében - már korábban meghirdette következő évadát. Ennek szellemében rendezi meg Eszenyi Enikő a Hamletet, Alekszandr Bargman a Háború és békét és evez kissé könnyedebb, Jean Cocteau szerint már-már kafkai vizekre Michael Dočekal Feydeau: Egy éj a paradicsomban című bohózatával a Vígszínház nagyszínpadán.
Ifj Vidnyánszky Attila és Vecsei H. Miklós (fotó: Toldy Miklós)
A Pesti Színház Rudolf Péter rendezésével kezdi a bemutatók sorát, Shakespeare Lóvátett lovagok című komédiáját láthatjuk szeptember 27-én, majd Marton László Ibsen: Vadkacsáját állítja színpadra. Ugyanitt két előadást is rendez a társulathoz frissen csatlakozott ifj. Vidnyánszky Attila, aki előbb Dosztojevszkij Félkegyelmű című regényét rendezi, majd a korábban a debreceni Csokonai Színházban létrehozott Kinek az ég alatt már senkije nincsen című előadást állítja színpadra, amely Arany János életét mutatja be. Mint a sajtótájékoztatón kiderült, nem újrarendezi a darabot, hanem a korábbi előadást adaptálja a Víg társulatára.
A Házi Színpadon előbb Dragomán György Máglya című regényének színpadi változata lesz látható Armin Petras rendezésében. Emellett két önálló estet is láthatnak az érdeklődők: Vecsei H. Miklós Mondjad, Atikám! című munkáját mutatja be József Attiláról, illetve Igó Éva adja elő Majgul Axelsson, svéd író Nem vagyok Miriam! című regényének színpadi változatát egy Auschwitzot és Ravensbrücköt megjárt cigány nőről, aki egész életét zsidónak álcázva élte le.
Rudolf Péter a sajtótájékoztatón a Lóvátett lovagokról elmondta, hogy a nagyrészt fiatal színészekkel folyó munka legnagyobb élménye számára az, hogy olyan emberekkel dolgozik, akik még hisznek a színházban. Az előadásban, amelynek az alapállása, hogy a férfitársadalom gyáva és ezt a nők pontosan tudják, ennek megfelelően egyetemista hangulatot szeretne létrehozni. Éppen az a legnehezebb a próbákban – mondta el Wunderlich József, aki az egyik gyáva férfi lesz benne -, hogy az énjüknek a folyamatosan titkolt és minden módon ellensúlyozott gyávaságát kell megmutatniuk egymásnak.
Rudolf Péter (fotó: Bődey János / Index)
Eszenyi Enikő arról beszélt a Hamlet kapcsán, hogy nagyon ritkán adatik meg valakinek, hogy a drámairodalom „Mount Everestjével” dolgozhasson. Új fordítás is készült az előadáshoz - Forgách András ebben arra törekedett, hogy a szokásos Shakespeare-es, általa somlói galuska effektusnak nevezett, rálöttyintett hangzás helyére olyan mondatok kerüljenek, amelyek természetesek a mai fül számára. Azt is megtudtuk, hogy Orosz Ákos Laertesként és ifj. Vidnyánszky Attila mint Hamlet profi vívótól vesz leckéket a közöttük zajló párbaj minél életszerűbb látványa érdekében.
Ifj. Vidnyánszky Attila olvasatában A félkegyelmű a jóról és a rosszról való tudásunk jelenkori megszűnésével szembesíthet minket. Úgy látja, abban a világban, amiben élünk, elvesztettük a hitünket, hogy jónak kell és lehet lenni.
Vecsei H. Miklós, mint mondta, azt tanulta a mestereitől, Hegedűs D. Gézától és Marton Lászlótól az egyetemen, hogy a hivatás azt jelenti, amikor valami nálunk nagyobbért feláldozzuk az életünket. Ő mint színész Hamletként Debrecenben, majd Nemecsekként A Pál utcai fiúkban is átélhette ezt. József Attila-estjében azt keresi, vajon a költő miért adta oda az életét. Egyelőre kérdései és kétségei vannak, ám egy megerősítést már kapott a napokban: amikor a piacon vásárolt görögdinnyékkel a kezében és Dömölky Dániel fotós társaságában lemenetek a Dunapartra, hogy az előadás plakátjához fotókat készítsenek, amin a rakpart alsó kövén ül és nézi, hogyan úszik el a dinnyehéj, elúszott mellette egy dinnyehéj. Ennél erősebb jel nem kell neki – mondta.
Eszenyi Enikő (forrás: Vígszínház)
Az új társulati tagokat is bemutatta Eszenyi Enikő. Jövőre a Vígszínházhoz csatlakozik: első bábszínészként Csiby Gergely, Ember Márk, Medveczky Balázs, Tóth András és a már említett ifj. Vidnyánszky Attila.
Azt is megtudhattuk, hogy az évadban legtöbbet játszó színész Fesztbaum Béla volt, aki 238 előadásban szerepelt, őt követi Csapó Attila 198, majd Király Dániel 190 előadással.
Az évad legnézettebb előadása A Pál utcai fiúk, amelyet 86 előadáson 95 678-an láttak. Az évad összes előadását több mint 400 ezren nézték meg, ezek közül a magyar szerzők darabjaiból készült produkcióknak összesen 195 923 nézője volt.