Utánajártunk, kiket láthattunk leggyakrabban a Budapest Bábszínház, a győri Vaskakas Bábszínház, a kecskeméti Ciróka Bábszínház és a Kolibri Színház előadásaiban.
Budapest Bábszínház
1. Szolár Tibor – 139 előadás
2. Pallai Mara – 138 előadás
3. Kemény István – 137 előadás
4. Ács Norbert – 131 előadás
5. Pethő Gergő – 127 előadás
Szolár Tibor a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszínész szakán, Meczner János és Csizmadia Tibor osztályában végzett 2013-ban. A 2011/2012-es évad óta játszik a Budapest Bábszínház előadásaiban. Két új bemutatóban - a Gengszter nagyiban és a Gingallóban - kapott szerepet ebben az évadban, emellett hat másik repertoáron lévő előadásban játszott. Emellett szerepelt Az időnk rövid története című előadásban, ami az ESZME és a Vaskakas Bábszínház koprodukciójában készült.
Szolár Tibor a Gengszter nagyi előadásában (fotó: Gálos Mihály Samu)
„Az évad kicsit rapszodikusan alakult: tavasszal valamivel többet játszottam, mint az évad többi részében” – meséli, hozzátéve – „A magas előadásszám ellenére nem érzem magam fáradtnak, jól bírom ezt a leterheltséget”. Azt is elmondta, hogy Az időnk rövid történetén kívül más előadásban nem játszott az anyaszínháza mellett, de akár erre is lenne energiája, „még ilyen előadásszám mellett is érzek magamban annyi erőt, hogy szívesen tennék eleget más felkéréseknek az időm függvényében”.
Győri Vaskakas Bábszínház
1. Szúkenyik Tamás - 158 előadás
2. Főglein Fruzsina e.h. - 141 előadás
3. Ragán Edit - 138 előadás
4. Gergely Rozália - 129 előadás
5. Markó-Valentyik Anna e.h. - 125 előadás
Csaknem tíz éve a győri Vaskakas Bábszínház minden évadzáróján vándorserleg boldog tulajdonosa lesz az a színész, aki a legtöbbet játssza az adott évadban. A kupának az elmúlt években Szúkenyik Tamás polcán van bérelt helye: a színész, aki a 2006/2007-es évad óta tagja a győri társulatnak, az elmúlt hat évben ötször vihette haza a relikviát. Nincs ez másképp idén sem.
Szúkenyik Tamás a Bob és Bobek előadásában (fotó: Sándor Zsuzsa)
A magas előadásszámot nem éli meg nehézségként, sőt: a 158 nem is tűnik soknak – ahhoz képest például, hogy 2014/2015-ben 224-szer állt színpadon, ami a Vaskakas történetében is rekord. Felidéz egy olyan májust is, amikor 49 előadást játszott egyetlen hónap alatt. „El sem tudom képzelni, milyen lehet ennél kevesebbet dolgozni, húsz éve ebben a ritmusban próbálok és játszom. Nyilvánvalóan vannak nehezebb időszakok, például olyankor, amikor napi két előadás mellett még egy új produkció előkészületei is folynak, de sok mindenért kárpótol a nyári szünet” – mondja Szúkenyik Tamás, akit legközelebb június 17-én és 18-án a Madách Színház Shakespeare mesék című előadásában láthat a közönség.
Kecskeméti Ciróka Bábszínház
1. Fülöp József – 199 előadás
2. Apró Ernő – 179 előadás
3. Ivanics Tamás – 168 előadás
„Legtöbbször nem is tűnik munkának, hanem örömteli közös játéknak, amivel jó esetben örömöt okozhatunk” – mondta Fülöp József az első látásra ijesztően nagyszámú előadás kapcsán. Arról is mesélt, hogy néhány kollégájával egy vállalkozás keretén belül kisebb, saját repertoárt hoztak létre, amit „olyan helyekre is elvihetnek, ahol nem tudnak megfizetni nagyobb léptékű produkciókat”.
Szinkronban nem járatos, és mint elmondta, „forgatni nem nagyon érek rá és talán nem is ismernek túlságosan sokan a filmes szakmában”. Más színházakban nincs ideje játszani, főként mivel a színházi elfoglaltságai mellett „háromgyermekes ( a negyedik kislány nyárra várható) családapaként otthon is várják az örömteli teendők”.
Fülöp József az EgyMás - testvérmonológok előadásában (forrás: Ciróka Bábszínház)
„Ha naponta lerakom a terheimet és annyival törődök, ami éppen a napi adag, akkor koncentrálhatok a jelenre, a szeretteimre, munkámra és kapok hozzájuk elég erőt, útmutatást, örömöt, szeretet. Mindezért Istennek legyen hála, meg persze a feleségemnek, mert én is vallom, hogy minden sikeres férfi mögött/mellett egy szerető, támogató feleség áll” – vallja József.
Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház
1. Alexics Rita - 240 előadás
2. Ruszina Szabolcs - 187 előadás
3. Megyes Melinda - 186 előadás
4. Nizsai Dániel - 180 előadás
5. Fehér Dániel - 176 előadás
Egy évadban 240 előadást lejátszani, nem sok kommentárt igényel, annyit talán igen, hogy a Kolibri jelenleg futó előadásai közül tizenháromban szerepel Alexics Rita. Emellett – mint mondta – szinte lehetetlen bármilyen más felkérést elfogadnia, sőt, nem régen saját kis lakásszínházi projektjüket is kénytelenek voltak felmondani, mert a különféle egyéb színházi munkák lehetetlenné tették a közös munka egyeztetését.
De Ritát, úgy tűnik, nem olyan fából faragták, aki lemondana plusz alkotói energiáiról. Puppart/PuppetLaborArtory néven önállóan próbál bábokat, bábfilmeket készíteni és egy saját előadáson is töri a fejét. Persze – mint mesélte – gyakran „ kevés idő és energia marad, hogy a semmiből valami eredetivel álljon elő”, de mivel nem kötik a határidők, türelmesen kivárja, míg összeáll egy új dolog mind a fejében, mind technikailag a kivitelezésben”.
Alexics Rita a Már megint kezdik! című előadásban (fotó: Bottyán Marcell)
Ez a sok munka, főként az évad vége felé fizikailag és mentálisan is megterhelő számára. „Kissé már-már skizoid állapot: Amikor nagyon sűrű időszak van néha úgy érzem, lassan már csak sodródom a napokkal és szerepekkel, aszerint, hogy éppen melyik „énem” kell az adott előadásban felszínre kerüljön?!” – mondta, hozzátéve – „De ahogy elkezdődik az előadás, minden kitisztul, az ember automatikusan tudja a dolgát, a helyét, és sokszor nehezebb leállni ebből a nagy pörgésből és visszatérni a hétköznapi élethez”. Ezzel együtt nem panaszkodik, „azt csinálhatom, amit szeretek, a munkám az életem” – fogalmaz.
Reméli, hogy nyáron tud egy kicsit pihenni is, bár egy-egy tájelőadás, fesztiválszereplés akad és a Csak színház és semmi Buksi nevű súgóját is ő játssza, amit nyáron forgatnak. „Biztos kimerítőek lesznek a hosszú forgatási napok, de mindig jó hangulatban dolgozunk a stábbal...már nagyon várom! És persze ahogy leforgott az utolsó napom a Megafilmnél, lassacskán indul is a következő színházi évad” – hát így fog telni Alexics Rita nyara.