Színészek, előadóművészek, amatőr és profi színházi emberek jelentkezését várja nemzetközi workshopokra a Létra Kulturális Egyesület.
A Létra Kulturális Egyesület “Színházi Mesterkurzusok” címen előadóművészeti továbbképzési programot szervez 2017 augusztusában. A program célja a magyar színházi szakemberek szakmai fejlődésének elősegítése.
Jelentős nemzetközi elismertségű és kiemelkedő szakmai tudású kurzusvezetők meghívásával szeretnénk olyan szakmai tudást elérhetővé tenni Magyarországon, amely hazánkban kevésbé hozzáférhető a nemzetközi gyakorlathoz képest.
Oleg Zhukovsky
Előadóművészek, színészek, színművész hallgatók, amatőr és profi színházi emberek jelentkezését várjuk két szakmai workshopunkra. Az egyhetes kurzusok során a résztvevők betekintést nyerhetnek egy-egy színházi szemlélet gyakorlati működésébe, ezzel új utakat fedezhetnek fel az egyéni vagy csoportos színházi munkák során.
A program a Nemzeti Színház és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.
Mindkét kurzus gyakorlati jellegű, fizikai-mozgásos gyakorlatokra számíthatnak a résztvevők.
A két workshop egymástól független, jelentkezni külön-külön vagy mindkettőre is lehet.
A kurzusok angol nyelven, fordítás nélkül folynak, azonban a gyakorlatok fizikális jellege miatt középfokú nyelvtudás elégséges.
A kurzusok létszáma limitált, amint betelnek a helyek, a jelentkezéseket lezárjuk.
Jelentkezni szakmai önéletrajz és (maximum 1 oldalas) motivációs levél elküldésével lehet.
Cím: letrakulturalisegyesulet@gmail.com
1. Kurzus
Fizikai színházi kurzus - “Nonverbális kifejezőeszközök és a tudatalatti”
Kurzusvezető: Oleg Zhukovskiy
Időpont: 2017. augusztus 12-18. (minden nap 10-17)
Helyszín: Nemzeti Színház, Budapest, Bajor Gizi park 1.
Részvételi díj: 33 000 Ft
A kurzusvezetőről:
Oleg Zhukovsky orosz színész, rendező, koreográfus és tanár. A moszkvai GITIS egyetemen végzett, majd színészként dolgozott Moszkvában és az Andrey Moguchy által vezetett Bolshoi Drama Theatre-ben, Szentpéterváron. 1996-tól az Anton Adasinsky által alapított, nemzetközi sikereket elért DEREVO színházi társulat vezető tagja volt Drezdában. Fizikai színház, bábszínház, clowning, pantomim és kortárs drámai műfajokban játszott és rendezett Oroszországban, Lengyelországban, Németországban és Magyarországon is.
Fizikai színházi szemléletét, a test és képzelet használatát, valamint a színész fizikai jelenlétét és kifejezőeszközeit tanítja kurzusai során szerte a világon. 2012-ben saját színházat alapított La Pushkin néven Novoszibirszkben, ahol jelenleg összművészeti előadások létrehozásán dolgozik saját társulatával.
A kurzusról:
Mik a színészi jelenlét legalapvetőbb szükségletei? Mit jelent az, ismerni saját fizikális működésünket? Hogyan vagyunk jelen, hogyan mozgunk a színházi térben? Hogyan viszonyulunk a partnerhez, a közönséghez, a térhez, önmagunkhoz?
Mihail Csehov és a Derevo színházi társulat gyakorlataiból építkezve a test nonverbális kifejezőeszközeinek tudatosításával és pontos használatával dolgozunk a hét során. Témáink a tudatos térhasználat és figyelem, ritmus és tempó színpadi használata, élő kontaktus megteremtése és fenntartása színészek között, testtudat fejlesztése és izolációs testhasználat, atmoszférák és hangulatok megteremtése a színházi térben, a képzelőerő jelentőssége, valamint az improvizáció és spontaneitás helye és használata. Mindez abszurd, groteszk, játékos, fizikai színházi szemmel, próbára téve állóképességünket és koncentrációnkat is.
2. Kurzus
Grotowski alapú fizikai színésztréning és gyakorlati munka A.P. Csehov Cseresznyéskert című drámáján keresztül
Kurzusvezető: Ian Morgan
Időpont: 2017. augusztus 21-27. (minden nap 10-17, augusztus 24-e pihenőnap)
Helyszín: Nemzeti Színház, Budapest, Bajor Gizi park 1.
Részvételi díj: 33 000 Ft
A kurzusvezetőről:
Ian Morgan walesi színész, előadóművész, tanár és színésztréner, Jerzy Grotowski tanítványa, a lengyel laboratóriumi színházi hagyományok oktatója.
Monica Pagneux és Phillipe Gaulier párizsi stúdiójának elvégzése után a Teatro Pirequa és a Theatre du Solei társulatában dolgozott Franciaországban. 1990-tól Jerzy Grotowski és Thomas Richards olaszországi munka-központjában volt a társulat tagja 3 éven át. Ebben az időszakban fedezte fel a színésztréning és előadóművészet erős pszicho-fizikai szükségletét a színészi munkában. Ettől kezdve a színész-központú kreativitást kereste munkáiban.
2004-2014 között vezető tagja volt a nemzetközi díjakkal elismert Song of the Goat lengyel színházi társulatnak. Együtt dolgozott többek között az alábbi művészekkel, színházi társulatokkal: Meredith Monk, Guillermo Gómez–Peña, Helen Chadwick, Mkultra Performance Collective, Moon Fool at Trestle Theatre, Man Act, The Llanarth, Phillip Zarrilli, Dan Canham’s Still House Project.
Peader Kirk rendezte szólóelőadása (“Fragments of Clay”) képviselte Európát a 2014-es hong-kongi Black Box fesztiválon.
Jelenleg a londoni The Royal Central School of Speech and Drama egyetem színésztréner-színésztanári mesterszakának kurzusvezetője, az Egyesült Királyság legjelentősebb színészképző egyetemein oktat (RADA, Central, Brunel University), valamint világszerte kurzusokat tart színésztrénerként.
A kurzusról:
Jelentős drámaíró művén dolgozva, a színésznek szabadon kell használnia képzeletét és érzelmi csatornáit a testen keresztül. Eljutni ehhez a kapcsolathoz minden színész esetében más és más folyamatot igényel.
Ezen a kurzuson utakat keresünk, hogy feltárhassuk ezt a mély területet, a lengyel kísérleti színházi hagyományokon alapuló játékos fizikai tréningeken keresztül. Ezekre építve gyakorlati munkát végzünk A.P. Csehov Cseresznyéskert című drámájának felhasználásával.
A folyamat során pszicho-fizikai jelenlétünkön dolgozunk, hogy ráhangoljuk magunkat saját színészi, kreatív forrásainkra. Egyéni, páros és csoportos gyakorlatokon keresztül a színpadi tevékenységek szabad áramlását keressük: spontán, de pontos impulzív cselekvéseket, melyek váratlan módokon nyilvánulnak meg a testen és beszéden keresztül. Megközelítjük a képzelet áramlásának állapotát, amelyből egyedi, kreatív színpadi cselekvések képesek születni. Ezek a pillanatok ritkán ismételhetőek meg. De az a színészi állapot, amelyből ezek a pillanatok születtek, újra elérhető. Ha már egyszer megtaláltuk, visszatérhetünk ebbe a kreatív színpadi jelenlétbe, csupán az eszközöket kell kifejlesztenünk, amelyek segítenek eljutni ide.