A svéd énekesnő operatörténelmi jelentőségű rekordteljesítményét ünnepelték a Müpában.
Az elmúlt tizenegy év során a Wagner-rajongók ünnepévé vált eseménysorozat, ahogy a kezdetekkor 2006-ban, úgy idén is Parsifal-előadással nyitott és azzal is zárt, a budapesti Ring-tetralógia pedig Iréne Theorin rekordteljesítményével immár bizonyosan egyike minden idők legkülönlegesebb Wagner-előadásainak. Fischer Ádám a Budapesti Wagner-napok művészeti vezetője és világszerte ünnepelt karmestere egy friss interjúban úgy fogalmazott „a Budapesti Wagner-napokra életem egyik rendkívüli ajándékaként tekintek”.
A Rajna kincse (fotók: Prikkel Tamás)
Richard Wagner legendás opuszát, A Nibelung gyűrűjét a német komponista egykori rendelkezésének megfelelően négy egymást követő estén láthatták a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az idei fesztiválon rekordteljesítmény is született: a zenedráma-sorozat híres figurája, Brünnhilde szerepét a maratoni Ring-folyam három egymást követő estéjén a világszerte ismert drámai szoprán, Iréne Theorin énekelte.
A szólista és a karmester részéről szoros bizalmi viszonyt igénylő színpadi teljesítményre csak az operatörténelem legkivételesebb tehetségű énekesnői vállalkoztak, a svéd szoprán ezen kevesek nyomdokaiba lépve írt operatörténelmet június 18-án a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán. Iréne Theorint vasárnap szűnni nem akaró tapsviharral, álló ovációval köszöntötte rendkívüli teljesítménye és születésnapja alkalmából a fesztivál közönsége.
A walkür
A Ring-tetralógia idén is világszerte keresett Wagner-énekeseket vonultatott fel: ismét tiszteletét tette a Wagner-napok fáradhatatlan Siegfriedje, Christian Franz, aki Daniel Brennával megosztva énekelte a hős szerepét. Siegmundként Christopher Ventris, Wotanként James Rutherford és Albert Dohmen volt látható, míg Hagen figuráját a Feröer-szigeteki basszista, Rúni Brattaberg keltette életre. Sieglinde szerepében Anja Kampét ünnepelték, Fafnerként a híres Wagner-specialista, Walter Fink lépett fel. Alberich szerepében immáron másodjára láthatta és hallhatta a Müpa közönsége Kálmán Pétert, Mime szerepében Gerhard Siegel, míg Guntherként Oliver Zwarg szerepelt. Frickát Schöck Atala, Waltrautét pedig Anna Larsson személyesítette meg. Horti Lilla, aki a 2016-ban rendezett II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen második helyezést ért el, Freia szerepében debütált.
Nem hiányoztak a szereposztásból a korábbi Wagner-napok magyar meghívottai sem, így mások mellett Bretz Gábor, Celeng Mária, Cser Krisztián, Fodor Bernadett, Fodor Gabriella, Gál Erika, Kálnay Zsófia, Németh Judit, Pasztircsák Polina és Wierdl Eszter is fellépett a Duna-parti rendezvényen. A Nibelung gyűrűje várhatóan 2019-ben tér vissza a Müpa hangversenytermébe.
Több újdonság kötődött a Rienzi című opera koncertszerű előadásához: a korai Wagner-opus először szerepelt a programban, és ezzel debütált a Nemzeti Filharmonikusok is a Budapesti Wagner-napokon. Az előadást vezénylő Sebastian Weigle, a Bayreuthban is nagy sikert aratott karmester személyében pedig 2017-ben először mutatkozott be külföldi vendégdirigens az eseménysorozaton.
Az istenek alkonya
A Budapesti Wagner-napokat tizenegy évvel ezelőtt megnyitó Parsifal eredeti rendezésben adott keretet a fesztiválnak: az opera főbb szerepeiben világszerte a legkiválóbbak közt jegyzett Lauri Vasar, Violeta Urmana és Peter Seiffert lépett fel.
2018-ban egy nappal korábban, június 7-én kezdődik és egészen június 17-ig tart majd a Budapesti Wagner-napok: Trisztán és Izolda lenyűgöző szerelmének történetét az olasz színház kiválósága, Cesare Lievi állítja színpadra, olyan énekesekkel, mint a Met korábbi Trisztánja, Robert Dean Smith, illetve napjaink egyik kiemelkedő Wagner-énekesnője, Anja Kampe. A vadonatúj rendezés a Wagner-napokon debütál, a művet Fischer Ádám vezényli, akárcsak a már nagy sikert aratott, Matthias Oldag-jegyezte Tannhäusert. Jövőre ismét látható majd Kovalik Balázs emblematikus rendezése, A bolygó hollandi is. A 2018-as Budapesti Wagner-napokra a jegyek és bérletek már kaphatók.
(Forrás: Müpa)