A nyári pihenés után színházaink sorra mutatják be új előadásaikat. Egynézőjű színház, Hamlet, operett, improvizációs előadás, irodalom és zene, felnőtteknek, fiataloknak és gyerekeknek – pörgés vidéken és Budapesten.
Viva Bartók! / Radnóti Színház / szeptember 26. 19 óra
Biztosan észrevették már, hogy egy-két éve kifejezetten trendivé vált kultúrtörténelmünk nagyjainak a magánéletét exponálni. Sorra kerülnek különféle színpadi helyzetbe magánlevelezések és az élettársak, szerelmek által írt emlékezések. Vannak, akik szerint egy művésznek kizárólag a művei érdekesek, de vélhetően többen vannak azok, akik a művészek privát lelkébe és hálószobáiba is szeretnének bekukkantani.
Bálint András és Fülei Balázs a Viva Bartók! próbáján (fotó: Brozsek Niki)
A Radnóti Színház bemutatója egy ilyen bekukkantásra ad alkalmat, miközben Bartók Béla zeneművei is elhangzanak. Fülei Balázs állította össze az elhangzó zenék és szövegek sorrendjét, utóbbi gerincét a három nőnek írt levelek adják. Így sejlik fel Bartók mellett három női arckép: Geyer Stefi, Ziegler Márta és Pásztory Ditta. Fülei Balázs ül a zongoránál és Bálint András, sok izgalmas est főszereplője adja színpadi személyét és hangját a szövegeknek. Bővebben itt olvashatnak az előadásról.
Tanár úr kérem / Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg / szeptember 27. 15 óra
Karinthy Frigyes diákkort idéző írásait nem nagyon kell bemutatni: a rossz tanuló keserves próbálkozásait, a jó tanuló kikezdhetetlen magabiztosságát vagy a tornaszeren tehetetlenül logó diák belső tusáját, mindezt azzal a kegyetlenül pontos, mégis szeretettel telt iróniával betűkbe szedve, ami kizárólag a nagy lélekismerők sajátja.
A színpadra állítás egyik komoly akadálya mindig is az volt, hogy egyetlen színház sem tudott annyi jó színészi képességekkel rendelkező fiatalt összehozni, amennyit ezek az írások megkívántak. Ezért született meg Szakonyi Károly színpadi változata, aki az eredeti szövegekből kiindulva írta meg Tanár úr kérem című darabját. Bauer, Steiman, Rogyák, Goldfinger és a többiek, már felnőttként érettségi találkozóra készülnek, amelyen újraélik diákkori történeteiket. Sztarenki Pál rendezésében az egykori diákokat Farkas Ignác, Pap Lujza, Wellmann György, Balogh Tamás, Bellus Attila, Hertelendy Attila, Farkas Gergő és Baj László alakítja.
Tanár úr kérem (fotó: Pezzetta Umberto)
Az előadást elsősorban fiataloknak szánják Zalaegerszegen, amit a játszási időpontok is tükröznek. A Tanár úr kérem a szeptember 27-ei bemutatót követően szeptemberben 28-án és 29-én, októberben 9-én, 10-én-én, 11-én és 12-én látható a Hevesi Sándor Színházban, minden alkalommal délután 3 órai kezdéssel.
Rendezők Viadala / Momentán Társulat / szeptember 28. 19 óra
Azt hihetnénk, ha láttuk a Beugrót, akkor már mindent tudunk az improvizációs színházról. Koránt sincs így, rengeteg improvizációs gyakorlat és játékforma létezik, amelyek közül csupán néhányat ismerhetünk meg a Beugróból. A Momentán Társulat előadásai évek óta többek puszta improvizációs gyakorlatoknál, különféle játékformákon keresztül egész estés előadásokká szerkesztik és rendezik a gondosan előkészített, mégis helyben születő pillanatokat.
Rendezők Viadala (forrás: Momentán Társulat)
Legújabb bemutatójuk előképeit már láthattuk Kapolcson is. A Rendezők Viadala című előadásban azt improvizálják, hogy filmrendezők. Az este négy különböző stílusú, műfajú, hangulatú improvizált filmjelenettel kezdődik, négy Momentános rendezésében. A nézők ötletei által is inspirált történetek újabb és újabb körökben bontakoznak ki, a közönség pedig minden kör után szavaz, hogy melyik sztori folytatódjon és melyiknek mondjunk búcsút. Az utolsó szavazás után csak egyetlen film marad, aminek így a végső, befejező nagyjelenetét is láthatjuk.
Az előadás szeptember a 28-ai bemutatót követően október 28-án látható, szintén este 7 órától.
Csárdáskirálynő / Katona József Színház, Kecskemét / szeptember 29. 19 óra
Kálmán Imre leghíresebb, legtöbbet játszott, és mindemellett már több mint száz éves operettje sem igényel különösebb bemutatást. Középpontjában egy, a társadalmi különbség miatt lehetetlennek bizonyuló kapcsolat áll. Szilvia, az ünnepelt primadonna Párizsba készül, hogy ott folytassa karrierjét; szerelmét Edvint, a trónörököst pedig – a szülők szerint fiukhoz jobban illő – Stázi várja a hercegi palotában. A mulatozásban járatos Bóni gróf és az Orfeumban minden szerelmi cselszövényt kitanuló Miska főpincér azonban kedvencük, Szilvia segítségére sietnek, hogy még egyszer viszontláthassa a házasulandó Edvint.
Dobó Enikő a Csárdáskirálynőben (fotó: Walter Péter)
Ezúttal Béres Attila állítja színpadra Kecskeméten, a főbb szerepekben Sáfár Mónika, Dobó Enikő, Kőszegi Ákos, Szemenyei János/Aradi Imre és Hajdú Melinda látható. Énekkar, zenekar, tánc – minden, ami egy nagyszabású operettnek kijár.
Az előadás a bemutatót követően szeptember 30-án, illetve októberben további tizenkét alkalommal látható a kecskeméti Katona József Színházban.
Vallomás / Scallabouche Társulat / helyszín: Scallabouche Terem a Jurányi Házban / szeptember 29. 19 óra
A Scallabouche szintén improvizációkból építkezve hoz létre színházi előadásokat. „Talán ez az, amit igazából csinálni szeretnénk: elcsípni a rögtönzésből eredő életteli, spontán veszélyt, és előadásaink állandó hajtórugójává tenni – legyenek azok szöveg- vagy impró alapúak. De miért? Mert ha a néző rájön, miről beszélünk, már nem is arról van szó” – vallják önmagukról. A társulat vezetője, Alexis Latham most egy monodrámát ad elő, amelyet egyetlen nézőnek mond el, igény szerint angolul vagy magyarul.
Alexis Latham
A produkciót Alexis Latham rendezte és játssza. Az ügynökmúlt teljes feltárása még várat magára, addig is marad a találgatás, az elhallgatás, az időről időre feltáruló történetek és vallomások. Ezt a helyzetet veszi alapul a Scallabouche bemutatója. Az asztal két végén ül az egykori megfigyelt és az egykori megfigyelő. Feltárul a múlt: a közös élmények, és az árulás. Az előadás a bemutató után október 20-án látható a Jurányi Házban. A produkciót egyszerre egy néző nézheti csak, egy este összesen 6-7 fő. Regisztráció során lehet rá rá jegyet igényelni az info@scallabouche.com e-mail címen.
Csomótündér / Budapest Bábszínház / szeptember 30. 15 óra
Gimesi Dóra meséjét már több színház is feldolgozta, a Budapest Bábszínház azonban most egy egészen különleges módját választotta a színpadra állításnak. A csomótündér ugyanis a Budapest Bábszínház első részvételi színházi előadása. Ezúttal közös játékra és gondolkozásra hívják nézőiket, méghozzá az előadás keretein belül: a gyerekekkel együtt, a velük való játékon és beszélgetésen keresztül jön létre a produkció. Ezért egyenesen kérik, hogy ne kis öltönykékben és ünneplőben érkezzenek a gyerekek, hanem minél kényelmesebb ruhában. Az előadást Tengelyi Gábor rendezi és Ellinger Edina játssza benne a főszerepet, pontosabban az egyetlen szerepet.
Ellinger Edina a Csomótündér imázsképén (fotó: Éder Vera)
A csomótündér már évszázadok óta köti egymáshoz a szerelmespárokat, amikor egy nap végzetes hibát követ el: egy össze nem illő pár, Menyus királyfi és Panni királylány cipőfűzőjét gabalyítja össze. A királyfi és a királylány mindent megtesznek, hogy boldogan éljenek, amíg meg nem halnak, de folyton hasra esnek a cipőfűzőjükben, a kisfiuk, ifjabb Menyus pedig egyre szomorúbban és kétségbeesettebben hallgatja szülei állandó veszekedését? Mit tehet ilyenkor a csomótündér? El lehet-e vágni a tévedésből kötött csomót? Az előadás a gyerekek számára átélhetően, a mese nyelvén beszél olyan kortárs helyzetekről, mint a válás vagy a mozaikcsaládok létrejötte.
A hat éves kortól ajánlott előadást a bemutatót követően október 10-én és 24-én tűzi műsorra a Budapest Bábszínház.
Hamlet / Vígszínház / október 1. 19 óra
Bármennyire is különös, a Vígszínház 122 éves történetében először állítja színpadra a legismertebb drámaíró talán legismertebb darabját. (Nagyjából holtversenyben lehet a Rómeó és Júliával.) Az előadást Forgách András ropogósan friss fordításában Eszenyi Enikő rendezi. A címszerepben először lép társulati tagként a Vígszínház színpadára ifj. Vidnyánszky Attila, aki egyetemi éveiben egyszer már játszott Hamletet Zsótér Sándor rendezésében – nem is akárhogyan. És ennek értékéből mit sem von le, hogy abban az előadásban többen is játszották a címszerepet.
Eszenyi Enikő (forrás: Vígszínház)
Együtt indulnak a fiatalok. Hamlet, Horatio, Laertes, Fortinbras, Rosencrantz és Guildenstern is. Külföldi egyetemen tanultak, de az élet más-más sorsot szánt nekik. Nemcsak az önmagukét, hanem az apjuk által rámért sorsot is. Ki, hova, merre jut az úton? Ezekre a kérdésekre is keresi a választ az előadás. Az előadás főbb szerepeiben Hegedűs D. Géza, Börcsök Enikő, Fesztbaum Béla, Orosz Ákos, Réti Nóra, Király Dániel, Csapó Attila és Zoltán Áron látható.
Az előadást a Vígszínház a bemutatót követően október 2-án, 13-én, 14-én, 15-én és 26-án tűzi műsorra.
Templom / Szkéné Színház / október 1. 19 óra
Noha Yoang Jean Lee dél-koreai származású, amerikaí író, rendező egy másik darabja már járt Magyarországon, magyar nyelven ez az első munkája, amit láthatunk. A szerző megkapta a Pen Irodalmi Díjat, valamint már kétszer is elnyerte a legjobb OFF Broadway előadásokat jutalmazó OBIE díjat. Nem kíméli az olvasóit, ahogy ez az előadás részletéből is kiderül:
„Rengeteg ember szenved ebben a pillanatban. Mindenhol a világon.
És ez téged nagyon megérint. Mert akkor erről most pofázhatsz órákig, de azzal annyi volt, mert csinálni úgyse fogsz semmit.
És az is szenved, akit a legjobban szeretsz. Minden áldott nap. Tőled.
De te nem tudsz neki segíteni. Mert nem is akarsz.
És ez normális, végülis a világ legnagyobb szemétségeit pénzes és beszari kisemberek követik el.
Az olyanok, mint te.”
Nyakó Júlia, Simkó Katalin és Petrik Andrea (Mészáros Csaba próbafotója)
A pályakezdő fiatalokat támogató Staféta pályázat keretén belül létrejövő előadást Császi Ádám rendezi, nem is akármilyen szereposztással: Rába Roland, Petrik Andrea, Simkó Katalin, Nyakó Júlia. A Templom október 1-én és 2-án látható a Szkénében, mindkét alkalommal este 7 órától.