A Radnóti Színház színművészével mellék- és főszerepekről, matematikáról és a természet rendjéről is beszélgetett a Fidelio.
Gazsó György jelenleg a Radnóti Színház művésze, több évtizedes pályáján jelentős főszerepek és emlékezetes epizódszerepek sorakoznak, amelyeket nemrégiben Aase-díjjal ismert el a szakma. A Kaszás Attila-díjért is sokáig versenyben volt, bekerült a három jelölt közé.
Gazsó György az Ádám almái előadásban (fotó: Mészáros Csaba)
A színművész eredeti végzettsége szerint erdőmérnök. „A színház mellett az erdő a legfontosabb. Míg a színházban a színész természetellenes állapotba csiholja magát, és borzolja az idegrendszerét, addig az erdő ennek épp az ellenkezője: a hangyától a bükkfáig egy gondosan megtervezett és felépített rendszer, ahol minden a maga természetességében tökéletes, ha nem nyúl bele az ember ostobán. Végtelenül megnyugtat, ha erdőben sétálok, de erre is kevés időm jut évad alatt” – meséli az interjúban.
Azt vallja, hogy „a szépséget sem lehetne megérteni matematika nélkül”. „A színpadon a nagyon nehezen definiálható emberi érzéseket próbálom megragadni, míg a matematika egy érzelemmentes, zárt és nagyon pontosan működő szabályrendszer. Magamat különben a precízebben dolgozó színészek közé sorolom, ezt verték belém a mérnökiskolában, mégis, amikor találkozom a volt évfolyamtársaimmal, és esetleg kések vagy valamin variálni szeretnék, mindig megkapom, hogy ez nem színház, itt rend van” – fűzi hozzá.
A beszélgetésben az Aase-díj is szóba kerül. „Nagyon fontos számomra ez az elismerés, mivel szakmai díjról van szó. Az állami kitüntetésekről mindenkinek meg lehet a maga véleménye, nekem is megvan, de ezt most nem fogom elmondani” – vallja a díjakkal kapcsolatban a színművész.
(Gazsó György – forrás: Radnóti Színház)
A Radnóti Színház Ádám almái című előadásában szintén egy mellékszerepet alakít, és szintén emlékezetesen. „Sokan mondták, hogy ezt a szerepet a kisujjamból kiráztam, pedig sokat gyötrődtem vele. Az, hogy ez a figura ennyire segédeszközöktől mentes lett, hosszú folyamat eredménye. Az egyszerűségig el kell jutni, nem jön egyből” – meséli a szerepről.
„Az a jó, ha játszunk főszerepet is, amikor mi húzzuk az igát, és mellékszerepet is, amikor pedig más cipeli a terhet, és nincs rajtunk akkora nyomás. Azt is megértem, hogy bizonyos kor fölött már kevesebb főszerep találja meg az embert” – mondja, hozzátéve – „de azért szerintem egy-két évente járna egy főszerep a színésznek, hogy megmutathassa magát és lássa, hol tart, mennyit bír szellemileg és fizikailag”. Arról is mesél, hogy jelenleg a Radnótiban egyfajta újrarendeződés folyik, amelyben még keresi a helyét.
Az interjúból az is kiderül, mely alakításai a legemlékezetesebbek Gazsó György számára, milyen volt az Ádám almáiban Szikszai Rémusszal és milyen lesz szerinte a III. Richárdban a román Andrei Şerbannal dolgoznia, és színészként a klasszikus vagy kortárs szövegeket kedveli inkább.
A teljes interjú, amelyet Várhegyi András készített, itt olvasható.
Kapcsolódó cikkek
Ők az idei év legjobb epizodistái és vidéken játszó női tehetsége
Kihirdették a Kaszás Attila-díj jelöltjeit
Hogyan kampányolnak a színházak a színészeik mellett?
Kik játszanak a legtöbbet – a budapesti művészszínházakban?
A nap fotója – Ádám almái
„Hideg vízből a forróba” – Kritikák az Ádám almáiról