Menszátor Héresz Attila: „Igyekszem átlépni bizonyos színházi határokat”

A színész, rendező a TRIP Hajón bemutatásra kerülő Rítus című előadásról mesélt, amelyben bizarr módon szabadulnak el az indulatok egy lakóhajón.   

A néhány hónappal ezelőtt induló TRIP Színház vezetője, Magács László korábban helyspecifikus előadásokat ígért, amely ígéretet első produkciójukkal, az Engedj be! című romantikus vámpírthrillerrel be is tartott. Az előadást Pálfi György rendezésében egy felújítás előtt álló nagyipari épületben, az MSZMP volt pártétkezdéjében mutatták be. A TRIP Színház bázisa a TRIP Hajó szintén nem szokványos színházi helyszín, ahol már többféle előadásnak is otthont adtak.

ritus_probafoto00005.JPGMenszátor Héresz Attila (forrás: Anyaszínház)

Most a Menszátor Héresz Attila által vezetett független színházi formáció, az Anyaszínház Rítus című előadása mutatkozik be a hajón. Menszátor Héresz Attila rendezőként Ingmar Bergman 1969-ben bemutatott  Rítus című filmjét adaptálja a sajátos helyszínre. Három színész meghívást kap a vizsgálóbíró lakóhajójára, hogy barátilag egyeztessenek betiltott színházi előadásuk kapcsán, még a hivatalos procedúra előtt. Mire a feltálalt vacsora után föleszmélnek, a hajó a Balti-tengeren hánykolódik, és elszabadulnak az indulatok. Az előadást február 24-én mutatják be, majd ezt követően 25-én is látható a TRIP Hajón. A színész-rendezőt kérdeztük az Anyaszínházról és az előadásról.    

Hogyan jött lére két évvel ezelőtt az Anyaszínház?

Szabadúszóként sok érintőleges találkozásom volt különböző színházi emberekkel, és felmerült bennünk az igény, hogy ne a sorsra bízzuk, hogy dolgozunk-e még együtt, hanem próbáljunk meg mi magunk összehozni újabb közös produkciókat. Kuna Karcsival a Danton- ügyben a Stúdió K-ban találkoztunk partnerként először, és pár évvel később megszületett az Escurial (amelyet Menszátor Héresz Attila rendezett, és Kuna Károllyal ketten játszanak – a szerk.). Tulajdonképpen mindenki dolgozik máshol is, de amikor idő és lehetőség adódik, összejövünk, és létrehozunk valami olyasmit, amit fontosnak gondolunk, vagy, ami aktuálisan foglalkoztat minket. Így talán személyesebb dolgok születhetnek. 

Az alkotói, színészi energiáidnak milyen hányadát köti le az Anyaszínház?

Jelen pillanatban öt futó előadásunk van – a Woyzeck, a Nimfománia, a Börtönbújócska, a Frida Kahlo balladája és a Ványa bácsik – és a most következő Rítus. Tapasztalataim szerint külön művészet hat előadást függetlenként fenntartani, egyeztetni, szinten tartani, ezért a jelenemet kiemelten meghatározza az Anyaszínház.  

nimfo_port_hu.jpgMenszátor Héresz Attila a Nimfománia előadásában (fotó: Mónos Gábor)

Mi a közös nevező ezekben az előadásokban?

Igyekszem olyan anyagokhoz nyúlni, amelyek talán nem kézenfekvőek és esetenként átlépnek bizonyos színházi határokat, akár a téma, akár a megvalósítás terén. A Nimfománia és a Sade márki műveiből kiinduló Börtönbújócska a legkirívóbb példái ennek a törekvésnek. 

Kikkel dolgozol együtt ebben a független formációban?

Akik a legtöbb produkcióban a munkatársaim: Kuna Károly, Maday Gábor, Kovács Olga, Dióssi Gábor, Dunai Júlia színészek, Cziglényi Boglárka, Sediánszky Nóra írók és Kántor Kata koreográfus. 

A most készülő Rítus esetén ki választotta a darabot, és téged mi érdekel benne leginkább? 

Fantoly Nikolett színésznővel azután kezdtünk beszélgetni a Bergman film színpadra alkalmazásáról, miután látta a Börtönbújócska premierjét. A Rítus létrehozása tulajdonképpen az ő és az előadás producerének az ötlete. Ezt az elhatározást csak megerősítette a kerek évforduló, hiszen Ingmar Bergman születésének ebben az évben van a századik évfordulója. Az általam átdolgozott anyag a művészi lét kiszolgáltatottságán keresztül fókuszál arra, hogyan kerülhet bárki bármikor egy pillanat alatt olyan sokkoló helyzetbe, hogy minden idea érvényét veszti, amiben eddig hitt. Fel vagyunk e készülve arra, hogy saját romjainkon hezitálgatva újrateremtsük magunkat?

Milyen hosszú próbafolyamatra van lehetőségetek? 

Hat hét áll rendelkezésre, ami optimálisnak mondható. 

              Fantoly Nikolett és Maday Gábor a Rítus próbáján / A próbafotók a képre kattintva tekinthetőek meg!

Egy hajón játszódik az előadás. Ez mennyiben nehezíti meg a dolgodat rendezőként, illetve mi lehet a próbafolyamat legnagyobb  kihívása? 

 Az előadásban játszó színészek ezelőtt soha nem dolgoztak együtt, nyilván mindenkinek megvan a maga sajátos stílusa, gondolkodásmódja. Izgalmas feladat lesz ennek az összehangolása. Mikor kiderült, hogy egy hajón fogunk játszani, átvariáltam a többhelyszínes anyagot egyterűvé. Tulajdonképpen a vizsgálóbíró magánhajóján vagyunk végig, a hivatalt önkényesen áthelyezi ide, és itt folytatja le az eljárást a színtársulat ellen, egyre bizarrabb körülmények között.

Török Ákos e-mail interjúja

...

Az előadásbeli mozgásokat Kántor Kata koreografálja, a produkció szereplői: Kuna Károly, Fantoly Nikolett, Maday Gábor és Klem Viktor. Az Anyaszínház további előadásairól az érdeklődők a független társulat FB oldalán olvashatnak.  

Kapcsolódó cikkek

Magács László: „Azt hiszem, én még mindig a Merlint csinálom”

süti beállítások módosítása