Komédia, dráma, rockopera és kortárstánc – az emlékezet különös köreiről, az áldozathozatal határpontjáról és az eleven test költészetéről.
Kartonpapa / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár / r: Hargitai Iván / február 9. 19 óra
Tasnádi István darabjai általában szórakoztató, mégis elgondolkodtató módon egyensúlyoznak az abszurd és a rögvalóság, a humor és a komolyság között. A színpadon először látható komédiájának története pár évvel a rendszerváltás után játszódik. Éva nemrég veszítette el férjét, Miklóst. Képtelen elfogadni az imádva-rettegett családfő halálát, ezért kivágja kartonból. Éva, Miklós és fiuk, Zsolti vendégségbe érkeznek Éva testvéréhez, Károlyékhoz, a kulturált, értelmiségi, felvilágosult családhoz, hogy megbeszéljék, hogyan osztozzanak a családi vagyonon. Zsolti bemutatja új barátnőjét, esznek, isznak, vígan vannak. Tasnádi István legújabb darabját a székesfehérvári Vörösmarty Színház felkérésére írta.
Illusztráció
A székesfehérvári előadásában Tóth Ildikó, Egyed Attila, Kovács Tamás, Kiss Diána Magdolna és Pálya Pompónia szerepel. A díszletek Magyarósi Éva, a jelmezek Kárpáti Enikő tervei alapján készülnek.
A Kartonpapa a február 9-ei bemutatót követően február 11-én, 18-án, 20-án és 27-én látható a Vörösmarty Színház Kozák András Stúdiószínpadán. Minden alkalommal este 7 órától.
Kazamaták / Szegedi Nemzeti Színház / r: Máté Gábor / február 9. 19 óra
Máté Gábor a legritkábban rendez máshol, mint a budapesti Katonában, és a „legritkábban” azt jelenti, hogy az egykori osztályából nyaranként egy-egy előadásra összeálló AlkalMáté Trupp előadásain kívül egyáltalán nem. Így már önmagában izgalmas, hogy most a Szegedi Nemzeti Színház társulatával dolgozik.
Nem kevésbé izgalmas maga a darab, Papp András és Térey János drámája, ami Papp András meglátása szerint nem ötvenhatról, hanem annál valami általánosabbról szól. „Mindenkori aktualitása is ebből fakadhat: a jobb és az igazságosabb és a szabadabb élet reményében küzdők kivételes pillanatokban ugyanilyen szituációban találhatják magukat” – fogalmazott a szerző a darabbal kapcsolatban.
Spiró György szerint az utolsó száz év legjobb drámája: „Ez a forradalom első igazán irodalmi ábrázolása, mert ideológiamentesen, a napi politikától függetlenül csak és kizárólag emberi magatartásokat, indulatokat és érzelmeket mutat be, vagyis a szó igazi értelmében filozofikus. Nagyszabású és rémisztő mű, olyan, mint az ember” – mondta az író.
A főbb szerepekben Fekete Gizi, Pataki Ferenc, Szabó Gabi, Szilágyi Annamária és Borovics Tamás látható. A díszletterv Cziegler Balázs munkája, a jelmezek Papp Janó tervei alapján készülnek. Dramaturgként Enyedi Ildikó segítette a rendező, Máté Gábor munkáját.
Az előadás a február 9-ei bemutatót követően februárban további hat alkalommal látható a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában.
Kőmíves Kelemen / Katona József Színház, Kecskemét / február 9. 19 óra / r: Cseke Péter
Kőmíves Kelemen balladájának rockoperai színpadi verziója a műfajból eredően könnyedebben emészthető módon jár körbe lényeges kérdéseket. Szabad-e, lehet-e emberéletet áldozni egy hitért, egy ügyért? Épülhet-e érték, ha romokban a morál? Mit jelent a művészi szabadság? Meddig szükséges az alkotói fanatizmus, és mikortól válik veszélyessé? Alapvető emberi kérdések, amelyek talán a megszokottnál is aktuálisabbak ma Magyarországon.
Kőmíves Kelemen (fotó: Walter Péter)
Az előadás főbb szerepeiben Adorjáni Bálint, Szemenyei János, Aradi Imre, Koltai-Nagy Balázs és Kiss Zoltán látható. A díszletek és a jelmezek Szlávik István tervei alapján készülnek, koreográfusként Barta Dóra működött közre, az előadás dramaturgja Németh Virág, rendezője Cseke Péter.
A Kőmíves Kelemen a február 9-ei bemutatót követően február 10-én, 13-án, 14-én, 15-én és 16-án látható a kecskeméti Katona József Színház nagyszínpadán.
Vibration / Góbi Rita Társulat / helyszín: Bethlen Téri Színház / kor: Góbi Rita, Ryuji Yamaguchi / február 9. 19 óra
Góbi Rita az utóbbi években egyre erőteljesebb koreográfiákkal jelentkezik (Sziluett Cinema: Budapest, Ne hisztizz!. Ellenpont, Reptében). Most a japán Ryuji Yamaguchival közös koreográfiájában az élő, eleven test fizikai költészete – ’időmérték’ szerinti mozgása (vibrációja) – látható, érzékelhető. A két alkotó 2016 nyarán az amerikai Omi Dance Residency programjának keretében talált egymásra, és már akkor elhatározták, hogy közösen fognak dolgozni. Két alak: piros és narancs színekben izzik, vonzzák, taszítják egymást, miként a bolygók is egymással vibrálnak egy kör alakú mágneses mezőben. Kettéhasadt szív az univerzumban – olvasható a színlapon.
A két előadó az előadás imázsképén (fotó: Piti Marcell)
A Vibration február 9-én, este 7 órától látható a Bethlen Téri Színházban.