A világba keveredett ártatlanságról, az önmagára reflektáló táncról, az értelmiségi szorongásról és a hatalomért folyó küzdelmekről szóló premierek kerültek az ajánlónkba.
Miskin herceg / Katona József Színház, Sufni / konzultáns: Ascher Tamás / február 15. 19:15
Takátsy Péter írta színpadra Dosztojevszkij A félkegyelmű című regényét, amelyet maga is játszik monodrámaként. Az előadás Miskin herceg visszaemlékezése, aki egy svájci szanatóriumból pillant vissza az életére. „A színház legősibb formája a történetmesélés. Az olvasás élményéhez pedig az áll a legközelebb, ha egy ember mond el egy történetet” – mondta egy interjúban Takátsy Péter.
Illusztráció
„Ö nem ítélkezik senki fölött, és mindenki aki kapcsolatba kerül vele, megváltozik. A nézők talán félteni fogják, mert úgy látják, veszélyben van, és nem értik miért nem menekül, vagy miért nem védekezik” – vallotta ugyanitt a színpadi figurájáról.
Az előadás a bemutatót követően február 21-én, 23-án és 26-án, valamint március 15-én és 27-én látható a budapesti Katona Sufnijában. Minden alkalommal este 7:15-ös kezdéssel.
Sunday / Hodworks / helyszín: Trafó / kor: Hód Adrienn / február 15. 20 óra
Hód Adrienn hosszú évek óta az egyik leginnovatívabb kortárstánc koreográfus, amelyet többek között a munkáival elnyert Lábán Rudolf-díjak is jeleznek. Jelenlegi koreográfiája a tánc önreflexiója. Veszélyes a tánc? Mi erkölcstelen, és mi nem az? Mindent szabad. Mindent szabad? Mi a tánc jövője? Utópisztikus elképzelések. Mire jó a tánc? – olvashatóak a kérdések és kijelentések a színlapon.
„A Sunday olyan témákkal foglalkozik, mint hogy mit okoz és mi a hatása a táncnak, mi a kifejezésforma jövője, vagy hogyan formálja a munka a személyiséget és fordítva” – mondta Hód Adrienn az előadásról egy interjúban. Dramaturgként Szabó-Székely Ármin működik közre az előadás létrejöttében. A táncosok: Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Marin Lemic, Simet Jessica és Vakulya Zoltán.
A Sunday imázsfotója (fotó: Rácz Dániel)
Az előadás a február 15-ei premiert követően február 16-án is látható a Trafóban, este 8 órai kezdéssel.
Hatalmas Aphrodité / Madách Színház / r: Valló Péter / február 16. 19 óra
Woody Allen filmjéből – Puller István fordítása alapján – Kovács Krisztina dramaturg készített színpadi változatot. Valló Péter rendező szerint a Hatalmas Aphrodité időtálló és szórakoztató történet, mely olyan komoly kérdéseket vet fel, mint például, hogy tényleg mindent a görög mitológiából jól ismert végzet irányít-e.
A történet szerint Max, akit örökbe fogadnak az első pillanattól fogva lenyűgözi a szüleit: szép, édes, aranyos, és ahogy nő, egyre feltűnőbbé válik elképesztő intelligenciája. Izgága és kíváncsi nevelőapját nem hagyja nyugodni a kérdés, hogy egy ilyen különleges gyereknek vajon milyenek lehetnek az igazi szülei.
A főbb szerepekben Szente Vajk, Sipos Vera, Tóth Angéla, Szerednyey Béla és Molnár Gyöngyi látható. A jelmezek Benedek Mari, a díszletek Verebes Zoltán tervei alapján készülnek.
Szente Vajk és Sipos Vera az előadás olvasópróbáján (fotó: Mohos Angéla / Madách Színház)
A Hatalmas Aphrodité a premiert követően februárban további négy alkalommal látható a Madách Színházban, majd ezt követően átköltözik a RAM Colosseumba, ahol márciusban kilencszer nézhetik meg az érdeklődők.
Übü / Kecskeméti Katona József Színház / r: Hegymegi Máté / február 16. 19 óra
Hegymegi Máté egyre többet és többfelé rendez, ami nem véletlen, hiszen az utóbbi két évben az ő színházi munkái nyerték el a kritikusoktól a legjobb független előadásnak járó díjat. Alfred Jerry darabja a falánk és gyáva Übü papáról, aki felesége biztatására megöli Vencel királyt, és elfoglalja a trónt, már önmagában izgalmas vállalás. Jerry annak idején a fizikatanáráról mintázta Übü papa alakját, ám ami egy diáktréfának indult, mára a gátlástalan hatalmi mámor szimbólumává vált.
Ha ehhez a darabbeli groteszk világhoz hozzávesszük, hogy Hegymegi Máté koreográfusként, fizikai színházi rendezőként a játszók mozgatásához is kiválóan ért, joggal várhatunk egy különös előadást. A címszerepet Kőszegi Ákos alakítja, főbb játszópartnerei: Csapó Virág, Zayzon Zsolt, Orth Péter és Kiss Jenő. A díszletet Fekete Anna, a jelmezeket Kálmán Eszter tervezte. Az előadás dramaturgja Garai Judit, a zenéjét Kákonyi Árpád jegyzi.
Kőszegi Ákos és Csapó Virág az Übü előadásában (fotó: Walter Péter)
Az Übü a február 16-ai bemutatót követően február 17-én és 25-én látható a kecskeméti Katona József Színház Kelemen László Kamaraszínházában.
III. Richárd / Radnóti Színház / r: Andrei Șerban / február 18. 19 óra
Shakespeare-nek talán ez a leginkább ikonikussá vált figurája: a hatalmat szép lassan megkaparintó, torz és zseniális alak, aki környezetét és minket nézőket egyaránt elcsábít. A különleges szerep kihívásával a Radnóti Színházban Alföldi Róbert néz szembe. Az utóbbi színpadra állításoknál Zsótér Sándor a Maladype Színházban, és ifj. Vidnyánszky Attila Gyulán, illetve a Nemzeti Színházban a környezetre helyezte a hangsúlyt, amelyben egy ilyen alak érvényesülni tud, amely előhívja egy ilyen figura hatalomra jutását.
Hogy Andrei Șerban rendezése merre gravitál, egyelőre nem lehet tudni. Azt viszont igen, hogy Peter Brook tanítványaként a színházi előadás jelen idejűségét tartja fontosnak, és noha sosem csinál direkt politikai színházat, a társadalmi jelenségekre való reflexió szintén része az ars poeticájának. Alföldi Róbert főbb partnerei László Zsolt, Kováts Adél, Pál András, Rusznák András és Porogi Ádám lesz az előadásban. Menczel Róbert jegyzi a díszleteket, a jelmeztervek Nagy Fruzsina munkái. Vas István fordítását Závada Péter dolgozta át, aki elmondása szerint nem modernizálta azt, hanem az apró változtatásokkal azt akarta elérni, hogy mai érzetet keltsen a szöveg, meghagyva a teljes költőiségét és a jambikus verselését.
Alföldi Róbert (balra) az olvasópróbán (fotó: Dömölky Dániel)
A III. Richárd a premiert követően februárban további három, márciusban pedig még öt alkalommal látható a Radnóti Színházban.
Kapcsolódó cikkek
Takátsy Péter: „Ebben a szerepemben segítettek a legtöbben”
Hód Adrienn: „Ezek a színházi terek már nem semlegesek”
Alföldi lesz III. Richárd a Radnótiban