Porogi Ádám: „Rosszul éltem meg, hogy két hónap után kijátszottuk a Hamletet”

A Radnóti Színház nemrég szerződtetett színésze a vidéki és budapesti színházi játékrend közötti különbség mellett új főszerepéről is mesélt a Prae-hu-nak.

Porogi Ádám Kaposváron, Mohácsi János osztályában végzett, ezt követően 2012-től 2017-ig a kecskeméti Katona József Színház társulatában dolgozott. 2017-ben lett a Radnóti Színház színművésze. Egy szerepátvételtől eltekintve az első munkája a budapesti teátrumban az Üvegfigurák című előadás főszerepe volt. 

Nem könnyű dolog egy főszereppel bemutatkozni. „Igyekeztem a feladatra koncentrálni, nem pedig a feladat körülményeire. Ha voltak is szorongást keltő gondolataim, akkor azok a próbafolyamat alatt elmúltak. A nehéz, kihívást jelentő munka mindig sokat segít abban, hogy kizárjam az esetlegesen hátráltató tényezőket” – mondja az interjúban ezzel kapcsolatban a színész. 

uvegfigurak41.jpgPorogi Ádám az Üvegfigurák előadásában (fotó: Véner Orsolya)

Porogi Ádám arról is mesél, hogy minden előadásra a szereptől függően másképpen szokott készülni. „Az Üvegfigurák esetében már nyáron elolvastam a régi fordítást, ami természetesen a maga korában megállta a helyét, de Barabás András szövege ma lényegesen jobban mondható. Kíváncsiságból megnéztem egy filmet is, abban John Malkovich játszotta Tomot, de szerencsére a film nagyon más, úgyhogy nem fenyegetett az a veszély, hogy az ő gesztusait akarnám másolni” – meséli.

Az előadásban narrátorként jelenik meg, aki egyszerre van belül és kívül is a családi miliőben. Szerepéről is mesél az interjúban. „A darab jelenében mélyponton van a narrátor, és bár költőként van némi sikere, a magánya nyilvánvaló. Megpróbálja rekonstruálni az életét, hogy vajon hogyan jutott el idáig, a választ pedig családja elhagyásában találja meg” – mondja, hozzátéve „Összetett karakter, ahogyan a másik három is. Nem pozitív vagy negatív, hanem nagyon emberi, egyszerre van tele szeretettel és önzőséggel is. Szerencsére olyan igaz és mély problémák vannak ebben a darabban, hogy nem is létezik jó döntés. Mint sokszor az életben. És hát hányszor van, hogy tudjuk, rossz az, amit csinálunk, mégsem tudjuk abbahagyni!”. 

uvegfigurak32.jpgPorogi Ádám és Kováts Adél az előadásban (fotó: Véner Orsolya)

Mindig érdekes kérdés, hogy egy színészre mennyire hatnak a színpadon túl az általa megformált karakterek. „A szerepek az élet részei, tehát nyilván formálnak, öntudatlanul is. De figyelni kell, hogy bár rengeteget lehet tanulni ezekből a szerepekből, azért egyiket se forgassuk át nagyon az életbe, mert az könnyen katasztrófához vezethet. Egy jól megírt drámai szerep roppant szélsőséges döntéseket hoz, és ha én szeretem a közelemben lévő embereket, márpedig szeretem, akkor az ilyen radikális megnyilvánulásoknak viszonylag kevés helyük van” – vallja ezzel kapcsolatban.

A vidéki színházakban, mint például Kecskeméten, ahonnan Porogi Ádám érkezett, más a sorsa az előadásoknak. „Ha Kecskeméten bemutattunk egy darabot, akkor azt folyamatosan játszottuk a következő két hónapban, így működött a bérletrendszer. Itt havi háromszor-négyszer van műsoron egy-egy előadás, viszont évekig” – mesél erről, hozzátéve – „Ez bizonyos szempontból jobban is fekszik nekem, mert így sokkal inkább eseménynek érzem azt, hogy aznap azt a bizonyos előadást játsszuk, mintha heti hatszor tennénk ezt. Emlékszem, Kecskeméten elég rosszul éltem meg azt, hogy két hónap után kijátszottuk a Hamletet. Kíváncsi lettem volna, hogy egy év múlva hogyan lehetne megcsinálni, hiszen én magam is folyamatosan változom”. 

hamlet_walter_peter.jpgPorogi Ádám a Hamlet kecskeméti előadásában (fotó: Walter Péter)

Ami pedig a Radnóti Színházzal kapcsolatos elvárásokat illeti: „Elvárásaim leginkább magammal szemben vannak. A hellyel csupán annyi, hogy olyan szerepekhez jussak, amiket jó játszani, és ezt nekem az Üvegfigurákkal teljesen meg is adták” – mondja az interjú végén.

A teljes interjúból az is kiderül, véleménye szerint miért időszerű Tennessee Williams 1945-ben írt darabja, melyik volt az eddigi legfontosabb szerepe, és mikor tud lelkesülten tovább dolgozni egy előadáson egy sikertelen bemutatót követően is.

Az eredeti interjú, amelyet Dézsi Fruzsina készített, itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Porogi Ádám főszereppel jelentkezik be a Radnóti Színházba
Az érzelgősség csapdája – Kritikák a Radnóti Üvegfigurák előadásáról
A nap fotója – az álmok valóságáról