A színésznő az Új Színházból való eljöveteléről, jelenlegi budaörsi szerepeiről és a már nem fiatal színésznők lehetőségeiről is mesélt a Fuhu.hu-nak.
Takács Katalin a Veszprémi Petőfi Színházban kezdte a pályáját, ezt követően Debrecenben játszott egy évet, majd 1981 és 1985 között Szolnokon. Ezután a Radnóti Színház tagja volt, 1994-től 2012-ig pedig az Új Színházban dolgozott. 2012-ben Kaposvárra ment, 2016 óta a Budaörsi Latinovits Színház társulatában dolgozik.
A színésznő rosszul élte meg az időszakot, amikor a hatalmas kultúrpolitikai felzúdulás ellenére Dörner György került a színház élére, és ő sokakkal együtt távozott. „Ez hatalmas pofon volt nekem és azt hiszem, hogy ebben én vétlen voltam. Kibillentett az életem megszokott folyásából, az egzisztenciámból, utána ki kellett valamit találni, akkor az borzasztó volt” – emlékezik erre az időszakra az interjúban.
Takács Katalin Az öreg kisasszony autósmeséi előadásában (fotó: Puskel Zsolt / PORT.hu)
Hatvanévesen már nem kapkodnak a színésznők után a színházak. „Utánam valóban nem kapkodtak két kézzel, én próbáltam lehetőségeket találni magamnak és végül megtaláltam a kaposvári színházat” – meséli, hozzátéve: „Mindenki visszahívott, ki így, ki úgy viselkedett, akadt, aki számomra kacagtató módon utasított vissza. Lepasszolt. Fiatalabb koromban nagyon furcsa lett volna ez nekem, nemigen vitt volna rá a lélek, hogy szóljak bárkinek is, hogy adjon munkát”.
„Látni akartam, hogy mi van Kaposváron, ebben akartam megtalálni az örömömet, meg akartam tudni, hogy mi vár rám, nem pedig azon gondolkoztam, hogy úristen, most nem vagyok Budapesten. (…) Nagyon jó volt, hogy dolgozhattam Horváth Csabával a Magyar Elektrában, ez igazán klassz, nehéz meló volt, boldog voltam tőle” – mondja.
Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház művészeti vezetője hívta fel, hogy szerződjön hozzájuk. „Én pedig éreztem, hogy a kaposvári történetben nincs számomra több. Hiszen ugyan kaptam ott egy lehetőséget, hogy odamehetek, de az olyan volt, hogy na jó, hát itt lehetsz. Nagyon örültem neki, hogy fölkerülhetek Budapestre. És így emellett a szakmában is meg egyébként is tudok még valamit kezdeni az életemmel és nem kell két lakást fizetnem” – idézi fel a majd két évvel ezelőtt történteket.
Évadonként két szerepre szerződött Budaörsre, amelyek közül Az öreg kisasszony autósmeséi és a Macskajáték Gizája már-már jutalomjáték. Ahogy a márciusban bemutatásra kerülő A házzasságszerző főszerepe is. Ezek mellett van lehetősége máshol is játszani. Így szerepel a Spinoza Színház Ferenczi és Freud, az Orlai Produkció Vőlegény, a Halál kilovagol Perzsiából előadásában a Trafóban, és legközelebb a budapesti Katona Széljegy című produkciójában.
Takács Katain a Macskajátékban (fotó: Puskel Zsolt / PORT.hu)
A színésznő igyekszik tájékozottnak lenni a világ és az ország történéseiben, de ha úgy érzi, hogy felette álló erők működnek egy-egy történetben, elfogadja, hogy nincs mit tenni. „Nem vagyok egy asztalcsapkodó nő. Ha megmozdulok, akkor ezt inkább szakmai ügyekben teszem. De bizonyos dolgokról elmondom a barátaimnak a véleményemet” – meséli.
Ezzel kapcsolatban az Új Színházat említi példaként. „Milyen húzások kellettek ahhoz, hogy vége legyen, hiába tiltakoztunk. De vehetjük azt is, hogy még jóval korábban Székely Gábornak méltatlanul nem hosszabbították meg a szerződését az Új Színház élén. Én miatta hagytam ott a Radnóti Színházat, ahol nagyon a helyemen voltam, jó emberek vettek körül, de én akartam még egy kalandot. Kíváncsiság volt bennem, és amikor négy év után megfúrták, kinyírták, lefejezték Székely színházát, semmit nem tehettünk ebben az ügyben”.
„Vannak helyzetek, amikben olyan érdekek működnek felettem, hogy hiába jelzem, valami nem igaz, nem helyes, nem tudok semmit tenni” – vallja Takács Katalin.
Az interjúból, amelyet Bóta Gábor készített, kiderül, mit gondol a szerepéről Az öreg kisasszony autósmeséi kapcsán, melyik kaposvári szerepénél érezte úgy, hogy nem tudta megcsinálni, és milyen érzésekkel vág bele A házzaságszerző próbafolyamatába, ahol az általa játszott figura alapvetően távol áll a valódi karakteréről.
A teljes interjú itt olvasható.