Ged Marlon Egy egyszerű szemöldökráncolás című komédiája három színházi emberről szól, akik halálos komolysággal és hatalmas önbizalommal készülnek egy bemutatóra.
Az előadás magyarországi ősbemutatója március 30-án lesz a Spirit Színházban Hegyi Barbara, Varju Kálmán és Telekes Péter szereplésével, Czeizel Gábor rendezésében.
Telekes Péter, Hegyi Barbara és Varju Kálmán az előadás imázskép-sorozatán (forrás: Spirit színház)
Színházat csinálni könnyű – gondolják sokan. A francia komikus, Ged Marlon Egy egyszerű szemöldökráncolás című kortárs komédiája a színházi kulisszák mögé enged betekintés. A nézők bepillantást nyerhetnek egy próbafolyamat intimitásába: az olvasópróbák, a színházi szünetek, a bemelegítés, a szerzői magyarázatok és a darab színrevitelének problémái mind-mind sorra kerülnek.
„Egy-egy valós próbafolyamat során sokszor felmerült már bennem, milyen lenne, ha nézők is láthatnák, hogyan jutunk el az első olvasópróbától a premierig. Ebből kellene csinálni egy előadást! És ez a darab pontosan erről szól, megmutatja a folyamat – kívülről nézve sokszor akár abszurdnak tűnő – lépéseit” – meséli Varju Kálmán, akit Claude, a színész szerepében láthatunk.
A komédiában adott három karakter, a színész, a rendező és az író, akik egy célért, a bemutatóért dolgoznak, ám mindannyian aktívan bele is szólnak a folyamatba. „Amikor megismerkedtem a művel, rögtön azt éreztem, ezt három olyan színésznek kell játszania, akik nem először találkoznak. Ismerik egymást, dolgoztak is együtt, így nem kell köröket futni, hogy eljussanak arra a pontra, amikor már gátlások nélkül megnyílnak egymásnak” – emeli ki Czeizel Gábor, rendező.
Telekes Péter, Hegyi Barbara, Varju Kálmán és Czeizel Gábor a próbán (fotó: Gál Bereniké)
„A darab humora szerintem abban rejlik, hogy mindenki a saját igazáért küzd, s az ütközik a másik igazával. Ha ezt jól játsszuk, egy Pepét, egy Kálmánt és egy Barbarát látnak a nézők a színpadon. Csak nem színészként, hanem szerzői, színészi és rendezői szerepben. A figuráknak tehát nem a jellemük az érdekes, hanem a rendező, a színész és az író attitűdjei határozzák meg őket” – véli Telekes Péter.
Egy próbafolyamat során a legkisebb szó, egy meggondolatlan gesztus is apokaliptikus arányokat vehet fel. „A szöveg úgy épül fel, hogy először egyben elhangzik egy rövid dialógus, a próba tárgya, majd arra reflektálnak, azt szedik szét a szereplők. Így a nézők megismerik, mennyire fent tudunk akadni a színházban egy-egy olyan dolgon, ami mások számára nem is tűnik fontosnak. Például egy színésznek létkérdés, hogy tudja hány órakor játszódik az adott jelent, esik-e kint az eső, vagy honnan jött, mit csinált az adott jelenet előtt a megformálandó karakter. Ezek szöszölésnek tűnhetnek, mégis a mesterségünk elkerülhetetlen velejárói” – meséli Hegyi Barbara.
Az előadás a március 30-ai bemutatót követően március 31-én, április 9-én, 11-én és 17-én látható a Spirit Színházban.
(Forrás: Spirit Színház)