Kristian Smeds, Gianina Cărbunariu és Mundruczó Kornél egy-egy rendezése látható tavasszal a Kortárs Művészetek Házában.
A három, számos fesztivált megjárt és nívós nemzetközi díjakat bezsebelt előadásaik diskurzusok a felelősségről. Akár ha eltérő országok kultúráinak találkozásáról van szó, akár ha művészi önreflexióról, etikai és esztétikai elvek találkozásáról és ütközéséről, vagy éppen a kelet-európai hard-core reality színház felmutatásáról.
A finn színházi világ egyik vezető személyisége, Kristian Smeds, számtalan darab írója és rendezője. Dolgozott már Észtországban, Belgiumban és Litvániában is. 1996-ban alapította meg a Theatre Takomot, amelynek művészeti igazgatója volt 2001-ig. Legutóbb, 2017-ben a finn Miami című film egyik szereplőjeként tűnt fel.
Láng Annamária a just filming előadásában (forrás: trafó)
A just filming című előadása nemcsak anyagi értelemben koprodukció: formailag és tartalmilag is az összefogás jellemzi. Egyesíti eltérő országok kulturális hagyományát, humorát, sajátos világlátását, hogy végül megmutassa, hogyan jut közös nevezőre egy észt, egy magyar és egy finn. Az előadást a két színész, Láng Annamária és Juhán Ulfsak közösen hozta létre a rendezővel, amely egy férfi és nő találkozási kísérlete másfél órában, tört angol nyelven.
Az előadás március 22-én és 23-án, este 8 órától látható a Trafóban. A március 22-ei alkalmat követően Jászay Tamás kritikus beszélget a rendezővel, március 23-án pedig közönségtalálkozó követi a produkciót.
A Europe Prize New Theatrical Realities díját az északi rendezők közül Kristian Smeds kapta meg először, de a díj birtokosa a román származású író, rendező, színész Gianina Cărbunariu is. Cărbunariu színházát a nyers erő, a lázadás és kiábrándultság jellemzi. Darabjai a ma Romániáját mutatják be a közösségi integráció és az elszigetelődés kérdéskörein keresztül.
Artists Talk (forrás: Trafó)
Győrfi Kata, a darab fordítójának ajánlójában olvasható:„Az Artists Talk (Találkozás a Művészekkel) szereplői alkotó emberek, projektek kezdeményezői, újságírók és kritikusok. Emiatt a darabbéli szituációk hagyományos értelemben nem dramatikusak, inkább szimbolikus és parabolisztikus helyzetek és konfliktusok egymásutániságáról van szó”.
„Az előadás hat jelenetét egyrészt interjúk ihlették, másrészt különféle közönségtalálkozók, amelyeken az elmúlt két évben itthon vagy külföldön részt vettem, de annak ellenére, hogy a valóságos személyekkel való hasonlóság nem a véletlen műve, ennek a fikciónak nem célja az, hogy a művészeket különféle diskurzusokkal találtassa. Minket sokkal inkább az érdekelt, hogy mi, akik magunk is részesei vagyunk ennek a rendszernek, megértsük azt, ahogy a művész felelőssége vagy felelőtlensége kisejlik a saját eljárásából és abból a világból is, amelyben él” – mondta az előadásról Gianina Cărbunariu.
Az előadás április 4-én, este 8 órától látható a Trafóban.
Mundruczó Kornél egyik ikonikus rendezése a Nehéz Istennek lenni nyolc éve fut, számos nemzetközi állomással. A darabban két kamion áll az út szélén. Árut cserélnek: három fiatal nőt. Egy nagyszabású terv készül, ha sikerül, másnapra minden megváltozik. A leleplezés kulcsa a fiú, akit eddig elrejtettek a világ szeme elől. Nem hibázhatnak, ezért a raktér falai között új törvények születnek. Aki nem engedelmeskedik, nem térhet haza. Azonban közöttük van egy idegen, aki bármikor közbeavatkozhatna, mégsem teszi meg - parancsot kapott rá. Mint az Isten, megteremtve a világot, némán szemléli teremtményeit. Egy ideig. De meddig lehet csupán megfigyelőnek maradni?
Nagy Zsolt és Tóth Orsi a Nehéz istennek lenni előadásában (forrás: Trafó)
„Mundruczó isteni szerepbe kényszeríti közönségét: a nézők passzívan szemlélik a közvetlenül előttük zajló, egyre durvább eseményeket. (…) A színház élőképei és a vetítővásznon látott borzalmak kombinációja sokkolóan hat. Leginkább azért, mert szembesít minket azzal a ténnyel, hogy a kinti realitás valójában sokkal kegyetlenebb ennél” – írták az előadásról egy belgiumi lapban.
Az előadás május 22-től 26-ig minden nap este fél 9-től látható a Trafóban.
(Forrás: Trafó)