Egy megosztottságba beleroppanó ország drámáját, családok közötti és azon belüli erőszakot, terrorizmusgyanút és egy fantasyt.
Rosmersholm / Rózsavölgyi Szalon / r: Fesztbaum Béla / április 5. 19:30
Ibsen darabja nem is lehetne aktuálisabb, noha a XIX. századi Norvégiában született és ott is játszódik az 1880-as évek végén, kampány- és választási időszakban. A konzervatív és szabadelvű politikai szekértáborok harcába beleroppan az ország, kettészakad a társadalom. A végletesen megosztott, valódi értékrendek nélkül maradt országban az ősi családi birtok, Rosmersholm utolsó ura feladja hivatását, és a saját útját járva szeretne gátat vetni az egyre fokozódó gyűlölködésnek.
Illusztráció
„Polgárháborús légkör alakult ki, és Ibsen nem bánt kesztyűs kézzel egyik oldallal sem. A Rosmersholmban alapvetően két világnézet, két ideológiai tábor ütközik össze: a régi konzervatív értékek megkérdőjeleződtek, az új szabadelvű eszmék sem tudtak megerősödni. A két oldal megmondóemberei a nagy eszmék nevében valójában kicsinyes érdekharcaikat vívják” – mondta egy interjúban Fesztbaum Béla, az előadás rendezője.
Az előadás szereplői: Láng Annamária, Zrinyi Gál Vince, Lukáts Andor, Fesztbaum Béla, Gyabronka József és Kutvölgyi Erzsébet. A Rosmersholm a bemutatót követően április 8-án, 14-én és 15-én, valamint május 7-én, 9-én és 10-én látható a Rózsavölgyi Szalonban.
One more time with feeling / Trojka Színházi Társulás / helyszín: MODEM (Debrecen) / r: Soós Attila / április 6. 19 óra
A Trojka Színházi Társulás évek óta hoz létre izgalmas és különleges előadásokat a mozgásművészet és a próza határvidékén. Ebben az esetben a párkapcsolatokon belüli erőszak megjelenési formáival foglalkoznak. Az ősbemutató célja a társművészetek párbeszéde egy olyan darabban, amelyben táncművészet és képzőművészet találkozásának lehetünk tanúi az erőszakról való kommunikációban vagy éppenséggel a kommunikáció hiányában.
Mi kell ahhoz, hogy megálljunk egy pillanatra, és figyeljünk? Miért válik unalmassá a szeretett ember? Miért emelünk rá kezet? Miért gondoljuk, hogy a szabadságot nem kaphatjuk meg? Miért nem beszélünk a bennünket ért erőszakról? Minden szereplő más-más helyzetből érkezik, a megjelenés azonos, a megfogalmazás különböző. Mindenkiben van életösztön, hogy teljes életet éljen, mindannyian azt az egészet keressük, amiben nincs játszma és elégedetlenkedés.
Az előadás szereplői: Boncsér Sára, Nagy Dalma Nóra, Nagy Rebeka, Soós Attila, Somorjai Réka és Mátrai Lukács Sándor.
Kafka a tengerparton / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár / r: Szikora János / április 7. 19 óra
Murakami Haruki World Fantasy-díjas regényéből Frank Galati készített színpadi adaptációt. A tizenöt éves Kafka Tamura elszökik tokiói otthonukból, hogy elmeneküljön apja szörnyű oidipuszi átka elől. A gyengeelméjű Nakata úr nem tud írni-olvasni, de beszél a macskák nyelvén és képes fordítani az emberi sorson. Kafka és Nakata története összefonódik. Álom és valóság, végzet és mítosz. Semmi sem az, aminek látszik. Ki vagyok én? Elmenekülhetek-e a sorsom elől, vagy a génjeimben ketyeg, mint egy időzített bomba? – teszi fel a kérdéseit az előadás.
Az előadás főbb szerepeiben Nagy Péter, Gáspár Sándor, Andrássy Máté, Tóth Ildikó, Varga Gabriella és Derzsi János látható. Dramaturgként Perczel Enikő működik közre, a díszlet Szikora János, a jelmezek Benedek Mari munkája.
A Kafka a tengerparton a premier után április 8-án, 10-én 11.én és 17-én látható a Vörösmarty Színházban.
Szenteste / Hatszín Teátrum / r: Szilágyi Bálint / április 7. 19 óra
És ha már választások, akkor a terrorizmus és a bevándorlók sem maradhatnak ki: Daniel Kehlmann darabja voltaképpen egy kihallgatás: a nyomozó és a terrorizmussal gyanúsított filozófusnő intellektuális összecsapása. A világhírű osztrák–német író feszült hangulatú, valós időben játszódó lélektani és intellektuális krimije napjaink egyik legsúlyosabb dilemmáját járja körül.
Petrik Andrea az előadás olvasópróbáján (fotó: Draskovics Ádám / Hatszín Teátrum)
„Az volt a szándékom, hogy egy valódi dilemmát mutassak be, egy ténylegesen létező konfliktust, ahol az egyik oldalon a szabadság áll, a másikon a biztonság. Egy ilyen dilemmának nincs egyszerű megoldása” – mondta a szerző a darabja kapcsán, amiből az is következik, hogy a kérdést sokkal árnyaltabban kerül színre, mint ahogyan a kormánypropagandában ezzel találkozhatunk.
A nyomozót Rába Roland, a gyanúsítottat Petrik Andrea alakítja. A látvány Árvai György munkája, a jelmezterveket Szűcs Edit készítette.
Az öldöklés istene / Átrium / r: Bereczki Csilla / április 7. 19:30
Yasmina Reza komikumtól sem mentes darabja is a perlekedésről szól, ám sokkal kisebb volumenű, intimebb környezetben, mint a Rosmersholm. A történet szerint két kisfiú játszik a téren, majd egyik kiüti a másiknak a fogát. Négy szülő beszélget egy lakásban, majd kiderül: semmivel sem jobbak, mint a gyermekeik. Azon túl, hogy a darab leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, azt is megmutatja, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.
„Ebben a politikailag korrekt világban mindent meg lehet beszélni és mindent meg is kell beszélni, ehhez képest kiderül, hogy a lelkünk mélyén nem vagyunk pc-k, hiába akarjuk mutatni, csak hazudjuk magunknak. A politikai korrektség nagy meló, akárcsak az elfogadás” – mondta az előadás kapcsán Hevér Gábor, aki az egyik szülőt alakítja az előadásban.
Péterfy Bori és Szikszai Rémusz az előadás próbáján (fotó: Mészáros Csaba)
A két házaspár szerepében Herczeg Adrienn és Hevér Gábor valamint Péterfy Bori és Szikszai Rémusz látható. Az előadás lakásdíszletét Szakács Ferenc, jelmezeit Pető Kata tervezte, a zenéjét Kákonyi Árpád jegyzi. A Bognár Róbert fordította szöveget Mikó Csaba gondozta.
Az előadás a bemutatót követően április 8-án délután 3-tól és este fél 8-tól, valamint április 25-én este fél 8-tól látható az Átriumban.