Az újonnan alakult társulat vezetőjét, Kálmán Henriettát kérdeztük a most induló formációról, tervekről, célokról és a szórakoztató színházról.
Honnan és mikor jött a társulatalakítás ötlete és hogyan állt össze a csapat?
A társulatalakítás ötlete először két éve merült fel bennem. Gyöngyösi Tamástól és a mostani rendezőnktől, Bródy Norbitól rengeteget tanultam, mielőtt kisebb társulatok munkájában kezdtem el részt venni, így elég pontos képem lett arról, hogy milyen színházi alkotási folyamatban veszek szívesen részt. Volt több lehetőségem is, de pont az hiányzott, amit igazán szerettem volna: a szórakoztató színháznak egy olyan ága, amely klasszikus helyzetekkel nagyon megnevetteti a közönséget, miközben egyértelműen érezhető, hogy a színészek a saját, valódi egyéniségüket és önálló ötleteiket is beleépíthették az előre megírt szövegbe.
Páratlan páros (fotó: Mészáros Csaba)
A saját csapat összeállításának tavaly novemberben jött el az ideje, akkorra állt rendelkezésre minden részlet és akkorra tisztult ki, hogy pontosan mit és hogyan szeretnék csinálni. Így lett a Páratlan páros az első darabunk, így lett HeArt a társulat neve, és így kértem fel Norbit is rendezni. Persze rengeteg minden még nem tiszta, de nem izgulok, ezek útközben úgyis megoldódnak, ha odafigyelünk.
Bródy Norbert mint a társulat rendezője merész választásnak tűnik, mivel ő tudtommal még nem rendezett. Miért ő lett a társulat rendezője?
Norbi korábban mesterségtanárom volt, azóta pedig Gödöllőn játszottunk együtt több darabban is. Az elejétől kezdve nagyon mélyen megértjük egymást, rettenetesen pontosan instruál és elképesztően jó ötletei vannak. Mivel a személyes ismeretség is megvolt köztünk, nem igazán lehetett volna jobb választásom – és az eddigi próbafolyamat ezt tökéletesen igazolta is.
Kálmán Henrietta (forrás: HeArt Társulat)
Az első bemutató általában programadó előadás szokott lenni egy frissen alakuló társulat életében. Ti egy Ray Cooney darabbal indítotok. Ez azt jelenti, hogy könnyedebb, szórakoztató előadásokat terveztek a továbbiakban is színpadra állítani? Van valamiféle „ars poétikátok”, hogy milyen színházat szeretnétek csinálni?
Egyrészt a HeArt Társulat számomra legpontosabb ars poétikája olyan szórakoztató művek színpadra állítása, ami ugyan nagyon megnevettet, mégis van benne olyan plusz, amitől a közönség nem csak a könnyeinek a törölgetésére fog emlékezni. Másrészt, mivel most indul a társulatunk, szerettem volna egy olyan darabot választani, ami könnyed annyira, hogy összeszoktassa a csapatot, mégis olyan komplex, hogy az egyéni képességek is megmutatkozhatnak benne. Így a későbbiekben Norbinak és nekem is pontosabb képem lesz arról, hogy kit milyen szerepekre tudunk majd felkérni. A csapat pedig imádja a darabot, nagyon jó választásnak tartják.
Sokan úgy gondolják (nagyrészt én is), hogy a jó színházhoz nem elég csak minőséggel szórakoztatni, csak az érzelmekre hatni, hanem valami módon szerves kapcsolatban kell, álljon a színdarab a valósággal, amiben élünk. És ehhez elengedhetetlen, hogy a gondolkodó lélekrészünket se hagyják ki a nézőségből. Mit gondolsz erről, illetve a ti színházi elképzelésetekhez hogyan viszonyulnak ezek a gondolatok?
Szerencsére Ray Cooney vígjátéka ilyen tekintetben is telitalálat számunkra. Itt a helyzet persze nagyon abszurd, viszont a családon belüli hazugságok igenis fontos kérdésnek számítanak. A férj önző, érzéketlen hazudozásával porba gyalázza a házastársi bizalmat, miközben a parodisztikus helyzeteken mindenki mosolyog – de reményeink szerint a nézők a darab után mégis a feleségekkel fognak szimpatizálni. Az biztos, hogy a valóságban mindenki sokkal hamarabb lebukna, mint a színműben.
A társulat tagjai
A csapattal a továbbiakban két fő irányt tűzünk ki a darabválasztásainkhoz, egyrészt ehhez hasonló vígjátékokat, amelyek zsigeri gyarlóságokat figuráznak ki, mégis érthetően érzékeltetik ennek a komoly oldalát is. Emellett viszont olyan kamaradrámákat is fel szeretnénk venni a repertoárra, amelyek már nem nevettetve beszélnek ezekről a kérdésekről.
Milyen közeli és távlati terveitek vannak?
A Páratlan páros budapesti bemutatója után vidékre visszük a darabot, már mostanáig is több felkérésünk van májusra. Ezt a darabot nyáron és a következő évadban is folyamatosan tervezzük utaztatni, a biztos lehetőségeken kívül több vidéki helyszínnel is folyamatos tárgyalásban vagyunk. Szeptember-október környékén tervezzük a következő bemutatónkat, ami ismét egy sokszereplős szórakoztató darab lesz, de mellette már egy kamaradrámán is elkezdtünk gondolkozni. Ezzel egyrészt több munkát adhatunk pár színészünknek, másrészt kellően színesíthetjük a palettánkat, hogy mindenkinek megfeleljen a kijelölt irány.
Török Ákos e-mail interjúja
…
Első bemutatójuk Ray Cooney Páratlan páros című komédiája. Szereplői: Krajnik-Balogh Gábor, Krausz Gábor, Kálmán Henrietta, Nagy Alexandra, Gombos Krisztián, Korcsmáros András, Sipos András és Szőke Dániel.
Az előadás április 6-án látható első alkalommal a Fészek Művészklubban, este 7 órai kezdéssel. A produkció ezt követően a TEMI Fővárosi Művelődési Házában is bemutatkozik, április 13-án, szintén este 7 órától.