A bullying, az iskolai és online zaklatás témakörében végzett kutatást a Nyitott Kör Egyesület az elmúlt 20 hónapban.
A több mint tízéves színházi nevelési, drámapedagógiai társulat két előadáson keresztül mérte a bullying észlelésére, jellegére és mértékére kifejlesztett módszertant. Eredményüket tanulmánykötetben foglalták össze, melynek bemutatására kétnapos konferencián kerül sor április 13-14-én a Jurányi Házban. A projekt és a program az Európai Unió Erasmus+ programjának társfinanszírozásával valósult meg.
Az elmúlt években egyre többször szembesülünk az offline és online zaklatással az iskolások körében. Az összefoglaló néven bullyingként ismert jelenséget már csak azért is nehéz kutatni, mert az iskolai célcsoportok keretében végzett hatásmérési kutatások még gyerekcipőben járnak. Bár a színházi neveléssel kapcsolatos kvantitatív és kvalitatív módszereket keverő kutatásra volt már korábban példa (az egyik ilyen a DICE kutatás, 2009-ből), a Benne vagy? (R.U.In?) projekt így is egy interdiszciplináris módszertanú kvázi-kísérleti vizsgálatnak tekinthető.
A Nyitott Kör Egyesület az elmúlt húsz hónapban két színházi nevelési előadáson (Stréber, Testképmutogatók) keresztül mérte a módszertan hatását a bullying (iskolai zaklatás, kiközösítés) észlelésére, jellegére és mértékére. A kutatásban összesen hetven osztály vett részt. Az eredményeket egy tanulmánykötetben mutatják be, melyet Lendvai Lilla, Horváth László, Dóczi-Vámos Gabriella és Jozifek Zsófia közösen jegyeznek Benne vagy? – A színházi nevelés alkalmazási lehetőségei a bullyinggal kapcsolatos tudatosság növelésére címmel, melynek tartalmát április 13-14-én a Jurányi Házban megtartott konferencián ismertetik.
„Napjainkban egyre többször szembesülünk a fiatalokat érintő tragikus eseményekkel - például öngyilkosságról szóló hírekkel -, amelyek hátterében bizonyos esetekben az iskolai környezetben tapasztalt bántalmazás áll” – mondta el Jozifek Zsófia, a Benne vagy? (R.U.In?) projekt szakmai vezetője. – „A passzivitás tekinthető-e aktivitásnak, és ha igen, a zaklatás ellen hat, vagy épp ellenkezőleg, megerősíti azt? Hol van a kiközösítés határa, az a pont, ahol a szemlélők úgy érzik, hogy be kell avatkozniuk? Talán mindannyian érintettek voltunk/vagyunk/leszünk?”
Fotók forrása: Nyitott Kör Egyesület
Április 13-án, pénteken 14 és 18 óra között a Jurányi Ház E8 termében a R.U.In? projektet és a kutatást ismertetik a résztvevőkkel, valamint az ehhez kapcsolódó egyéb kutatási területekkel is megismerkedhetnek az érdeklődők. Előadást tart Jármi Éva, az Oktatási Hivatal adaptációs szakértője és az ELTE-PPK Iskolapszichológia Tanszék adjunktusa, Sándor Éva szakpszichológus és Baráth Noémi, aki az Annomentál Anti-bullying protokoll programját mutatja be.
Április 14-én, szombaton pedig a Jurányi Ház TÁP termében 10 és 14.30 között a cyberbullyinggal kapcsolatos színházi nevelési előadáson, majd kerekasztalbeszélgetésen mélyülhetnek el napjaink egyik legfontosabb témájában a megjelentek. A beszélgetésen részt vesz Fülöp Hajnalka digitális intelligencia szakértő és dr. Baracsi Katalin internetjogász is.
A programra a belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció itt lehetséges, a részletes program pedig itt található.
(Forrás: Nyitott Kör Egyesület)