Olyanok számára is be akarták mutatni a kortárs magyar színházkultúrát New Yorkban, akiknek nincsen magyar kötődése.
2018. június 18. és 28. között először rendezték meg New Yorkban a Hungary Live Festivalt, melynek programjában színházi előadások, koncertek, szakmai beszélgetések, közönségtalálkozók és színházi workshop is szerepelt.
A Holdkő előadásának tapsrendje (fotó: Jászay Tamás)
A fesztivál szervezői úgy vélik, céljaik megvalósultak, hiszen fontos és egyedülálló kezdeményezésként elsőként valósult meg egy ekkora volumenű magyar színházi fesztivál New Yorkban. A magyar színháznak fontos, hogy külföldön, így New Yorkban is megmutassa magát, hiszen szerintük ma Magyarországon nagyon magas, értékes és kreatív színházi munka folyik, amire csak büszkének lehet lenni. A fesztivál öt napja alatt nem csak a New Yorkban élő magyarok, hanem nagyon sok amerikai is kíváncsi volt az előadásokra. A fesztivál egyik fő célkitűzése az volt, hogy olyanoknak is bemutassák a kortárs magyar színházkultúrát, akiknek semmilyen magyar kötődése sincs.
A első HLF programjában három magyar ősbemutatót láthattak az érdeklődők: A Dohány utcai seriff, a Holdkő és a Kutató kezek című produkciókat. A Dohány utcai seriff először Washingtonban vendégszerepelt, ezt követően pedig a New York-i Abrons Arts Centerben. A New York-i előadást követő közönségtalálkozón Mohácsi János rendező, Kovács Márton zeneszerző és az alkotók-színészek beszéltek a kritikusok és a nézők által egyaránt elismeréssel fogadott előadás keletkezési körülményeiről.
A történelem mint téma régóta foglalkoztatja a rendezőt, aki nem egy előre gyártott recept mentén, hanem alkotótársaival közösen gondolkodva hozta létre a megrázó előadást. A teljes sötétségben játszódó előadás legnagyobb színészi kihívása, egyben a legfontosabb rendezői instrukció az elhangzó, felkavaró szövegeknek a játszóktól való eltávolítása: annak megtanulása és közvetítése, hogyan lehet az elmondhatatlanról pátosz nélkül beszélni. A közönségtalálkozón kiderült, hogy a különböző korosztályú és hátterű nézők hasonlóan reagálnak a zsidó viccekből, dalokból és holokauszttúlélők visszaemlékezéseiből szőtt sűrű anyagra, mely a HLF keretében Washingtonban és New Yorkban hangzott el először teljes egészében angol nyelven.
Közönségtalálkozó A Dohány utcai seriff New York-i előadása után (forrás: Hungary Live Festival)
Magyar és amerikai színházi szakemberek is részt vettek azon a panelbeszélgetésen, melyet a közönségtalálkozóhoz hasonlóan szintén Jászay Tamás kritikus, egyetemi oktató, a Színházi Kritikusok Céhének tagja moderált. Philip Himberg, a Sundance Institute színházi programjának vezetője a drámafejlesztés Amerikában jól bevált módszereiről, Annie Saunders független színházi rendező, színésznő, a Wilderness nevű társulat vezetője többek között a projekt alapú színházi gondolkodás anyagi és esztétikai hátteréről beszélt. A Budapesten többször járt, a magyar színházat jól ismerő Linda Chapman és James Nicola, a neves off-Broadway színház, a New York Theatre Workshop vezetői az amerikai kőszínházi gondolkodásról, szponzorációról és évadtervezésről beszéltek a résztvevőknek. A találkozón az amerikai és magyar tapasztalatok kiegészítették, átfedték és ellenpontozták egymást, ugyanakkor az egyértelművé vált, hogy bár az óceán két oldalán élünk, mégis van mondanivalónk egymásnak szakmai ügyekben.
A Szakértők Zenekar (népszámosak, helyi vállalkozás, avagy ki vagyok én...) június 23-án New Yorkban, az East Village-i Nublu Clubban adott koncertet amerikai vendégmuzsikusokkal: Jessica Lurie szaxofonos, fuvolista és zeneszerzővel és Matt Dariau fúvóssal. Már a próbákon kiderült, hogy nagyon hasonló zenei nyelvet beszélnek a Szakértőkkel, a koncerten pedig úgy tűnt, mintha már évek óta együtt muzsikálnának. Június 24-én a legendás Ellen Stewart által alapított La Mama Theatre-ben léptek föl a Szakértők. Konrád György Kutató kézben hamu és csontdarabkák című írásából, még 2014-ben Alföldi Róberttel közösen készített előadásukat játszották angol nyelven, melyben ezúttal Boncz Ádám működött közre. A közönség mind magyar, mind amerikai része őszintén csodálkozott rá Konrád György szövegére, de még inkább a szöveg és a zene természetes találkozására, szövevényes viszonyára, és nem utolsó sorban az ebből megszülető színházra.
A BEKVART koncertje a New York-i Nublu Clubban (Forrás: Hungary Live Festival)
„Nagyon fontosnak tartottam, hogy itt New Yorkban is hallják Konrád gondolatait, amik ma Amerikában is húsbavágóan aktuálisak. A Kutató kezek egyedülálló, érzékeny, mély, de ezzel együtt nehéz szöveg, főleg úgy, hogy nem az anyanyelvemen, hanem angolul kellett olvasnom a közel másfél órányi szöveget. Miután fesztiválról beszélünk, feszített volt a tempó, csak egy próbánk volt a zenekarral, ami nagyon kevés idő arra, hogy összecsiszolódjunk. Óriási segítség volt számomra Kovács Márton és a Szakértők zenekar nyitottsága, valamint Mohácsi János útmutatása, aki az egész fesztivál alatt pótolhatatlan segítség volt” – mondja Boncz Ádám, a New Yorkban élő fiatal magyar színművész.
Formán Bálint, a Bánfalvi Eszter Kvartett (BEKVART) egyik alapítója és A Dohány utcai seriff egyik művésze azt emeli ki, hogy az utazás során alkalmuk nyílt egy új BEKVART klipet is forgatni: „Az út természetesen fantasztikus volt és kalandokkal teli, reméljük, ennek egy részét sikerül majd visszaadnunk ebben a klipben. Egy kiváló helyen játszhattunk, a Nublu Club-ban, ami egy igen hangulatos klub, a színpad kialakításának köszönhetően pedig olyan színpadképpel álltunk fel, mint még soha”.
A fesztivál programjában Levko Esztella egy nemzetközi csapatnak tartott kétnapos fizikai színházi workshopot az Abrons Art Centerben. A színművész-táncművész úgy véli, hogy a rövid idő alatt egymásra tudtak hangolódni a résztvevőkkel, és a módszer alapjait is sikerült megismertetni velük. „Színészként és tanárként is fontosnak tartom, hogy nyitott műhely, workshop keretein belül bevonjam a kreatív munkába a színház iránt érdeklődő fiatalokat. Ezt tartom a színházi alkotók közötti egyik legközvetlenebb interakciónak. A fesztivál szervezése során az volt a célunk Boros Annával, Erdélyi Adriennel, Lukácsi Erikával, valamint Boncz Ádámmal, hogy az amerikai közönséget is bevonzzuk a programokra. Ezért kifejezetten örültem, hogy a kint elő magyarok mellett több amerikai résztvevője is volt a workshopnak”- mondja a Londonban és Moszkvában is tanult alkotó.
Levko Esztella fizikai színházi workshopja (forrás: Hungary Live Festival)
Benkó Bence, a k2 Színház egyik alapítója és alkotója elmondta, hogy a sikeres előadások mellett megismerkedtek a gyakorlati nehézségekkel is. Ez azonban természetes velejárója egy első alkalommal megrendezett fesztiválnak, és mivel elhivatott, lelkes és ádáz szervezőcsapat áll az egész ötlet mögött, biztos benne, hogy a fesztivál következő kiadására elhárul minden akadály.
Nagyon izgultunk a Holdkő című előadásunk előtt, de eljutottunk a bemutatóig, és mondhatom, hogy sikerrel abszolváltuk a feladatot. Legnagyobb örömünkre zsúfolásig megtelt az Abrons Arts Center színházterme. Az előadást jól fogadta a közönség, fontos, pozitív visszajelzéseket kaptunk tőlük. Például az egyik helyi ültetőtől, aki nem csupán végignézte a másfél órás előadást, de egyenesen lenyűgözte a magyar nyelvű, magyarokról szóló színházi esemény. Mindannyian fontosnak tartottuk, hogy ezeket a sztorikat visszavigyük oda, ahol keletkeztek” – mondja Benkó Bence, utalva arra, hogy az előadás az 1956 után az Egyesült Államokba emigrált magyarok visszaemlékezéseiből született, melyeket két éve, New Yorkban gyűjtöttek a k2 alkotói, majd Závada Péter írt belőlük számukra darabot.
A Hungary Live Festival programjában összesen két színházi előadás, két koncert, egy koncertszínház, egy workshop, két szakmai beszélgetés szerepelt. New Yorkban három helyszín látta vendégül a magyar alkotókat: a Nublu Club mellett a La Mama Theatre és az Abrons Arts Center. Mindegyik program teltházzal futott, az össznézőszám meghaladta az ötszáz főt. A szervezők úgy tervezik, hogy 2020 őszén második alkalommal is megrendezik a fesztivált.
(Forrás: k2 Színház)