A látványtervező az Örkény Színház A hattyú előadásáról és a hazai, illetve a németországi munkák közötti különbségekről is beszélt a Revizoron.
Aki látta az Örkény Színház előadását, tudja, hogy nehéz mit kezdeni a különös jelmezekkel benne: „Szándékosan billegtettük a jelmezeket az ízléstelen és a csúcsdivat határán. Én sem tudom eldönteni, hová sorolnám. Az biztos, hogy egyiket sem venném fel egy átlagos napon. Arra az érzésre gondoltam, amikor megállsz a Gucci kirakata előtt, és látsz egy tréningruhát, mondjuk, arany gombokkal, több ezer eurós áron. Bosszankodsz, nem hiszed el, hogy ilyesmit árulnak és emberek megveszik” – mondja Izsák Lili az interjúban ezzel kapcsolatban.
A hattyú (fotó: Toldy Miklós)
„Legyen a látvány pimasz! – gondoltam. Legyen kicsit arrogáns, hogy ne tudjon a néző könnyen átsiklani fölötte, inkább legyen fullasztóan sok! Maga a díszlet is zavaróan vibráló a mintás falak között a mintás ruhákkal. A közhelyes rózsaszín neonfelirattal is ezt a divatosnak látszani akaró világot akartam erősíteni” – fűzi hozzá.
Németországban dolgozni számára mindig „luxusélmény”, mondja, de nem azért mert ott sokkal többet fizetnek, hanem mert minden segítséget megkap ahhoz, hogy csak avval foglalkozzon, ami a dolga. „A munkám úgy kezdődik, hogy többször elolvasom a darabot, és kérek elképzelést a rendezőtől. Azután sokat rajzolok, 50-60 féle tervkezdemény is születik, lassan kristályosodik ki a megoldás. Amikor a megvalósításra kerül a sor, Németországban minden részfeladatra külön kis stáb áll a rendelkezésemre. Amit lerajzolok, azt tökéletes pontossággal valósítják meg. „Á, ezt nem lehet megcsinálni…” vagy: „Erre úgysincs pénz” – ilyet még soha nem mondtak” – meséli.
„Az azonban tény, hogy improvizálni nem szeretnek a németek, az kevésbé megy nekik. Itthon ellenben a mi rutinos, lehetetlent nem ismerő szakembereink már másnapra megcsinálják, ha kell valami. (…) A német színészek nem vitatkoznak, bármit magukra öltenek, amit rájuk adok. Nálunk, ha a színész valamit nem akar felvenni, akkor általában eléri, hogy ne kelljen felvennie” – teszi hozzá.
(Izsák Lili)
Az eredeti interjúban, amit Stuber Andrea készített, arról is szó esik, hogyan dolgozott együtt A hattyú esetén Polgár Csaba rendezővel és Matkó Tamás zeneszerzővel, honnan van az előadás szintén nem mindennapi csillárja, illetve miért próbálja mostanában az Örkény Színház színpadát optikailag nagyobbnak mutatni.
A teljes interjú itt olvasható.