A Turay Ida Színházban, ahol Mikó István legutóbb Hyppolitot rendezett és játszik is benne, úgy tűnik, megfelelőek voltak a körülmények. Interjú.
Mikó István immár tizenhatodik éve rendszeresen játszik és rendez a Turay Ida Színházban. Ezúttal mindkettőt egyszerre: ő játssza Schneider Mátyást az általa rendezett előadásban, amelyet december 15-én mutattak be. Legközelebb pedig december 30-án (aznap két alkalommal is), illetve 2019. január 18-án látható.
Mikó István az előadásban (fotók forrása: Turay Ida Színház)
Mikó István sokat dolgozik, de nem többet, mint ami jól is esik neki, jelenleg a zeneszerzés került nála a fókuszba. Azt is megtudtuk, melyik volt a Hyppolit próbafolyamatának legnehezebb pontja.
Hogyan kezdődött a kapcsolata a Turay Ida Színházzal?
2003-ban az Imádok férjhez menni című darab rendezésére kért fel Darvasi Ilona, és azóta folyamatosan dolgozom a színház különböző produkcióiban, mint rendező vagy színész. Az egyik legsikeresebb szerepem, amelyet a mai napig is játszunk, az Indul a bakterház Szabó bakterja. Rendezőként a Gárdonyi Géza műveiből készült Hosszúhajú veszedelem című előadást szerettem a legjobban.
Ennyi év tapasztalatával a háta mögött mennyire tudja előre megmondani darabválasztáskor, illetve a bemutató után, hogy melyik darabból lesz sikeres előadás.
Ha jó a szövegkönyv, azért sejteni lehet, hogy milyen sikerre számíthat egy előadás, de ez még nem elég. Az optimális szereposztáson kívül, a látvány a zenei hangzás mind segítheti a hatást. A színészi alakítások a próbák alatt fejlődhetnek, de a legfontosabb a közönséggel való találkozás, mert ekkor derül ki igazán, hogy a rendezői, színészi elképzelések mennyire találják meg az utat a nézők felé.
Szilvási Judit, Hűvösvölgyi Ildikó, Mikó István és Frech Zoltán
68 évesen rendez, játszik és szinkronizál. Mindez nem hat nyugdíjas tempónak. Mennyi időt tölt el színházzal és filmmel, illetve szíve szerint inkább többet vagy kevesebbet dogozna?
Aki szereti a hivatását, annak a munka öröm. Úgy érzem mindig annyit dolgozom, amennyi jól esik. De ha a körülmények kívánnivalót hagynak maguk után, azt ma már nehezebben viselem, ilyenkor persze több pihenésre vágyom.
Mi volt a legnagyobb kihívás számára a Hyppolitban rendezőként és mi színészként?
A színész, ha rendezője is egyben az előadásnak, nincs könnyű helyzetben, hiszen sokkal többet kell foglalkoznia a többiekkel, mintha csak a saját szerepére koncentrálna. A legnehezebb talán éppen annak a jelenetsornak megkomponálása volt, amikor a Schneider család estélyén minden szereplő a színen van.
Túl a bemutatón, hogyan látja az előadást: teljesen kész lett vagy kell még valamennyi finomhangolás?
Az a néhány előadás, amelyen már túl vagyunk, azt bizonyítja, hogy a nézők szeretik a Hyppolitunkat, de egy-két dologban pici változtatásokat is eszközöltünk, éppen a közönséggel való találkozás tapasztalatainak hatására.
Mikó István és Szabó Anikó
Mi lesz a legközelebbi színházi munkája?
Az önálló társulattal rendelkező Soproni Petőfi Színház, melynek nem csak egyik alapítója, de örökös tagja is vagyok, számít rám. Tavasszal az Illés együttes dalai alapján készült Tied a világ című darabban, valamint a Valahol Európában című musicalben játszom.
Van-e olyan darab vagy előadás ötlete, amit nagyon szeretne meg rendezni vagy éppen eljátszani?
Természetesen sokféle dolog érdekel, mint például a zene. Jól esik a színházi munkáimon kívül egy kicsit többet foglalkozni a zeneszerzéssel is. Most ott vannak ötleteim.
Az email interjút örök Ákos készítette.
Kapcsolódó cikkek
Nagykorú lett a Turay Ida Színház
Darvasi Ilona: „Egy fokkal igényesebbet adok a nézőnek, mint azt ő szeretné”