Molnár Áron: „Addig kell ébresztgetni az embereket, amíg föl nem ébrednek!”
A noÁr néven rap videóival nagy port kavaró és egyre népszerűbb színésszel a Pótszékfoglaló beszélgetett.
Molnár Áron vajdasági származású színész a Vígszínházban kezdte a színészi pályáját, 2013-ban Junior Príma Díjat kapott, 2015 óta szabadúszó. Országosan ismertté a Memo, A Viszkis, az X – A rendszerből törölve filmekből, illetve A mi kis falunk tévésorozatából vált. Ezzel az ismertséggel élve noÁr néven tavaly a közösségi médiában elindított egy videó projektet, amelyben olyan kényes közéleti témákat fejt ki rapben felvilágosító célzattal, mint a menekültkérdés, oktatás, a társadalmi szintű gyűlölködés vagy a hajléktalanság kriminalizálása.
Molnár Áron (fotó: Szokodi Bea / Pótszékfoglaló)
„Színházban színészként mindig „problémákkal” foglalkozunk, egy szerep kapcsán terápiaszerűen mindig valamit átgondolunk, újraértelmezünk a saját életünkben. Egy idő után azonban azt kezdtem érezni, hogy annál azért komolyabb a baj, mintsem megengedjem magamnak, hogy másfél hónapig próbáljak egy darabot, aztán bemutassam, és jó esetben eljut egy évben harmincezer emberhez” – mondja az interjúban a projekt indulásáról.
„Mindemellett nagyon sok volt bennem a düh, a harag – ahogy most is, – és ez hatalmas felhajtóerő. A csalódás, a düh – mind-mind negatív élmény – velem együtt még sokakban szintén ott van – én viszont megpróbálom ezeket kreatív energiákká átfordítani. Magamban átalakítani, hogy ne csak pufogás, kattogás legyen, hanem hogy ezektől az energiáktól valami érdemben változzon is meg!” – fűzi hozzá.
„A félreinformálás… az volt a legfélelmetesebb – amiről azt gondolod, oké, páran becumizzák majd, de azért nagy tömegek mégsem veszik be…- és de! Bekajálták! Ha valamit sokszor ismételsz, az előbb-utóbb az emberek fejében valósággá válik – ennél már csak egy agyafúrtabb létezik: ha a hírekben veszélyekről beszélsz, akkor arra a hallgatóságod gyorsabban, élénkebben reagál, mint egy jó hírre – az evolúciós törzsfejlődésünk, a fajfenntartási ösztönünk ezt így alakította ki bennünk. A kormány pont ezt a zsigeri reflexünket lovagolta meg: veszélynek állította be ezt a helyzetet. Ám ez nem veszély, hanem probléma, amiről beszélnünk kell!” – fogalmaz.
Úgy gondolja, a színház nem elég radikális a minket érintő problémákkal kapcsolatban: „Abban a kérdésben kellene dönteni, hogy bemegyek-e a színházba? A nagy kérdés ma szerintem: kell-e ma színházat csinálnunk? Nem kell-e inkább minden művésznek kimennie az utcára? Nem kell-e inkább választani mindegyik művésznek egy civil szervezetet, amelyik mellé odaáll és támogatja? Vállalva azt a felelősséget, hogy nekünk az ismertségünk révén igenis van véleményformáló képességünk abban, hogy ennek az országnak a sorsa hogyan alakul!”
Mi az, amit szíve szerint szeretne elérni mindezzel, túl a felvilágosításon? „Az, hogy a tüntetéseken szólnak a klipek, az szuper érzés – de ez még kevés. Ezeket el kell kezdeni dúdolgatni, rappelni, gondolkodni kell a szövegeken, és utánanézni azoknak a dolgoknak, amikről szólnak ezek a szövegek. Felháborodni azon, hogy ezek a történetek hol tartanak, és aztán odaláncolni magunkat különböző helyekre” – mondja a beszélgetésben.
„Szeretném, ha a művésztársadalmunk végre felébredne, mert azt hiszem, ők iszonyú nagy falatot lennének képesek kiharapni a változás tortájából. (…) Iszonyúan fontos lenne, hogy ezek az emberek, akiknek joggal rangos, komoly súlyt jelent a nevük, akik elképesztő dolgokat tettek le szakmailag is az asztalra, megnyilvánuljanak magánemberként is. Nyilvánosan, többször is. Mert nem elég egyszer azt mondani, hogy valami nem működik. Nem elég kétszer azt mondani… Addig kell folyamatosan mondani, hogy nem jó valami, és azt is, hogyan kellene csinálni – addig kell ébresztgetni, amíg föl nem ébrednek…!” – zárul az interjú.
Molnár Áron és Kerekes Éva az Örkény Színház Az ügynök halála előadásában (fotó: Puskel Zsolt / PORT.hu)
Az eredeti szövegből, amit Csatádi Gábor készített, az is kiderül, milyen személyes tapasztalatok indították Molnár Áron a noÁr elindításához és mennyi munka van ezekben a rap videókban.
A teljes interjú itt olvasható.