Tavaly a migráció is szerepelt a fesztivál előadásainak témái között, idén Prágából és Portugáliából is érkeznek vendégelőadások a Nemzeti Színházba.
Mától beválthatják MITEM bérletüket, és jövő héttől jegyeket vásárolhatnak a VI. MITEM fesztiválra. Április 11-én, csütörtökön a Fővárosi Nagycirkuszban, a Slava’s Snowshow-val kezdődik idén a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM). Április 11. és május 5. között a Nemzeti Színház három színpadán és a cirkuszban láthatják 13 ország 23 produkcióját a nézők.
Fekete Péter államtitkár, Vidnyánszky Attila és két külföldi rendező a sajtótájékoztatón (fotó: Eöri Szabó Zsolt)
Orosz, ukrán, szerb, litván, német, kazah, dán, portugál, cseh, francia, svéd és határon túli magyar előadás színesíti az idei MITEM fesztivál programját, melynek első előadását, a SLAVA’s SnowShow-t a Fővárosi Nagycirkuszban tekinthetik meg, ily módon a MACIVA, idén először bekapcsolódik színházi fesztiválunkba. Slava Polunyin nem egy egyszerű bohóc, hanem a cirkuszművészet fejedelme, aki előadásával bejárta a világot és teltházak előtt játszott mindenhol.
A VI. MITEM mottóját, a fesztivál névadójának, Madách Imrének prófétikus művéből, Az ember tragédiájából választották: „Őrjöngő röptünk mondd, hová vezet?”
Rimas Tuminas litván rendező, aki immár harmadszorra jön a MITEM-re, Ványa bácsi-rendezésében megszabadította a színpadot az otthonosság érzetétől, helyette egy csatateret hozott létre a szenvedélyeknek, az összetört álmoknak és az elveszett reményeknek. Brecht Kaukázusi krétaköre után Michael Thalheimer egy olyan történetet állított színpadra A vágy villamosával, amely két ember lecsúszásáról szól egy társadalomban, amely semmiért nem vállal felelősséget. A nemrég elhunyt Eimuntas Nekrošius Kurafiak című előadásában a litván nép belső lényegét, ősi eredetét, és mélyen gyökerező túlélési ösztönét mutatja be. „A Történelem fája növekszik: az élet és a halál táplálja. Körülötte gyerekkatonák és imádkozó szerzetesek táncolnak együtt tömeggyilkos hadvezérekkel, a gyermekét sirató anyával” – olvassuk Eugenio Barba Trilógiájáról (melyet Európában az Odin Teatret a fesztiválon mutat be először egyben).
Nagy „tánc” a MITEM a kulturális, nyelvi, emberi különbözőségek és a mindenekfelett álló egység tapasztalása között. De miért is nézzük mindezt? Talán hogy felébredjünk. Mert a tévében csak a káprázatot látjuk, sőt a káprázat káprázatát. És épp ebben van a színház csodája: az előadás itt és most-jában tudatosíthatjuk, hogy a nagy Isteni Színjátékban mi is szerepeket játszunk. Csupán a szívünkben felébredő együttérzés (milyen szép szó) vezethet ki minket e groteszk bohózatból. „Más történelemből is vagyunk, nemcsak a miénkből, mások sérüléseiből is, nemcsak a sajátjainkból, épp ezért érezzük zsigeri szükségét ma annak, hogy távoli tájak színészeivel együtt egy közös elbeszélést hozzunk létre” – vallják a francia-vietnami Saigon előadás alkotói.
Sajtótájékoztató
Visszatér a fesztiválra Stockholmból a DRAMATEN (a svéd Királyi Dráma Színház), Eirik Stubø rendezésében az Egy nyári éj Svédországban gyengéd és humoros hangnemben idézi fel Tarkovszkij utolsó filmjének forgatását, az orosz rendező és a svéd színészek találkozását. Belgrádból Csehov Ivanovjában csodálhatjuk meg a Szerb Nemzeti Színház színészeinek szenvedélyes játékát. Először lép fel fesztiválunkon az ukrán Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház, két előadással: egy Shakespeare tragédiát (Coriolanus) és a neves ukrán szerző, Vaszilij Sztefanik novelláiból készült, metaforákban gazdag színházi formanyelven komponált misztériumjátékát (Morituri te salutant) adják elő.
Két, friss ötletekkel teli kísérleti színházat is hívtak. Prágából A Divadlo Na Zábradli Hamletek című előadásában a színházi világ kulisszái mögé kukucskálhatunk be. Lisszabonból a Companhia Joăo Garcia Miguel legújabb előadását hozza el, Lorcától a Bernarda Alba házát, amely a világban egyre csak növekvő elszigeteltség ellen szólal fel, mely rágalmat és ellenállást szül.
Különleges színházi élményt ígér a fiatal tatár írónő, Szumbel Gaffarova első, nagy port felkavaró darabja A jövevény, a Galiaszgar Kamal Tatár Állami Színház előadása, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy miben ragadható meg egy nép identitása és lehetséges-e visszatérni a múltunkhoz, ha már egyszer elszakadtunk tőle. Kazahsztánból a Korkut legendája, az Auezov Kazah Állami Dráma Színház előadása pedig a civilizáció, a kultúra, a művészet, a küj (tradicionális kazak hangszeres szólóműfaj), valamint a szent és spirituális fogalmak rekviemje.
Ismét hívtak határon túli magyar előadást, a komáromi Jókai Színház hozza el Dosztojevszkij: A félkegyelmű című produkcióját, a szlovák színházi élet ikonikus alakja, Huba Martin rendezésében.
A Nemzeti Színház előadásai közül David Doiasvili rendező Tartuffe-jét, Silviu Purcarete Meggyeskertjét, Szász János Caligula helytartója rendezését, ifj. Vidnyánszky Attila Woyzeckjét, Zsótér Sándor A gömbfejűek és a csúcsfejűek előadását, és Vidnyánszky Attila Az ember tragédiája rendezését tekinthetik meg az érdeklődők.
A MITEM megrendezéséhez az Emberi Erőforrások Minisztériuma idén 200 millió forint támogatást biztosított.
(Forrás: Nemzeti Színház)