Ösztönös varázsló

Idén Molnár Ferenc négy népszerű színpadi darabjával is találkozhat a közönség a Városmajori Színpad nyári előadásai között.

Az egykor legfelkapottabb színpadi szerzőnknek a nyár folyamán további három vígjátéka is látható lesz a Városmajorban: a ritkán játszott Riviéra, Benedek Miklós rendezésében, a főszerepekben Kovács Patríciával, Szabó Kimmel Tamással és Schruff Milánnal (Orlai Produkció), az örökzöld Játék a kastélyban Mohácsi János rendezésében a Miskolci Nemzeti Színház vendégjátékaként augusztus 29-én, és az örökérvényű Mefisztó-történet, Az Ördög a Váci Dunakanyar Színház és a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház előadásában.

az_uvegcipo.jpgAz üvegcipő

Az ünnepelt ifjúsági szerző, az elismert és felkapott színműíró megítélése már életében szélsőséges hullámokat vetett és látványos indulatokat korbácsolt fel. Ennek nyomán mindmáig ő testesíti meg a szellemes Boadway-szerző és a pesti hírlapíró kalandos életű, magánéletében meglehetősen rigid és problémás, de korántsem kispályás prototípusát, aki első házasságkötésével rögtön egy költőfejedelmet és nemzeti ikont, magát Adyt ütötte ki a nyeregből (ő is Vészi Margitnak udvarolt).

Kapcsolataiban állítólag nárcisztikus és zsarnoki volt, a gyerekek pedig minimum hidegen hagyták, beleértve a saját Vészitől született lányát, Molnár Mártát is. A híres szerző édesapja sebész volt, aki üzemorvosként volt kénytelen működni, ő maga pedig már diákként újságírónak készült, de családja nyomására jogot kellett hallgatnia, mielőtt végleg hírlapírónak és színpadi szerzőnek állt. Jellemzően mindig akkor házasodott, amikor a kapcsolat már leáldozóban volt.

Első feleségét, Vészi Margitot addig üldözte tettlegességig fajuló féltékenységi rohamaival, amíg a nő megtépázva és terhesen elmenekült tőle. A vadállat hintáslegény Liliom épp ebből a sajátosan értelmezett bűnbánatból született az önmarcangolás termékeként. Molnár következő áldozata épp a történetükből íródott Liliom Juliját alakító Varsányi Irén lett, aki férjét és két gyerekét készült elhagyni Molnár kedvéért, de az éber férj – aki párbajban is elégtételt vett –  és saját lelkiismerete megakadályozta ebben.

az_ordog.jpgAz Ördög

Ezután Fedák Sárival folytatott hangos botrányokkal terhes kapcsolatán csámcsoghatott a pesti közönség, csaknem tíz éven át. A pár végül egybe is kelt, de az időközben világhíressé lett öregedő Molnárnak ekkor már új szeretője volt, a hamvas és zsenge Darvas Lili. Persze minél jobban ment neki kint a nagyvilágban, annál jobban utálták idehaza. Ady a történtek ellenére is méltatta a munkáit, Babits lenézte ezt a sok könnyedséget, de az átlag feletti képességek előtt azért kénytelen volt fejet hajtani. 

Az üvegcipőben Molnár éppen a Fedákkal folytatott viharos kapcsolatát írta ki magából, méghozzá a Grimm mesére írt budapesti Hamupipőke-történetként. A mese egy 8. kerületi panzióban játszódik 1924-ben és a benne szereplő királyfi egy 50-es éveiben járó asztalos, akinek a panzió cselédlánya Irma teljesen felforgatja az életét azzal, hogy beleszeret. Három felvonás az álmokról, amelyek igazán alkalmasak arra, hogy vígjáték szülessen belőlük, mert egyszerre tragikusak, komikusak, nevetségesek, de azért varázslatosan szépek is. A minden pillanatában csodálatraméltóan önazonos szerelmes cselédlányt, Irmát Szakács Hajnalka alakítja majd, aki szerint sokkel jobb hely lenne a világ, ha csupa őszinte és önreflexív Irmákkal lenne tele. Hajnalka egyébként egy zsidó rockegyüttes, a Bejn Hajamim énekesnője is.

Az üvegcipő a tatabányai Jászai Mari Színház előadásában június 20-án este 19.30-tól látható Czukor Balázs rendezésében.

(Forrás: Szabad Tér Színház)

süti beállítások módosítása