A fiatal színész-rendező érzelmi analfabetizmusról és társadalmunk zsákutcáiról is beszélt a Lady Chatterley szeretője kapcsán a Pótszékfoglalón.
A Dollár Papa Gyermekei december közepén mutatta be a Trafóban D.H. Lawrence: Lady Chatterly szeretője című darabját Ördög Tamás rendezésében. Csatádi Gábor beszélgetett vele.
Ördög Tamás (fotók: Szokodi Bea)
A rendező, aki egy kisebb szerepben maga is játszik az előadásban, az interjúban a darabválasztás alapvető okaként társadalmunk jelenlegi állapotáról beszélt. „Nem tudunk kommunikálni, nem tudjuk kifejezni az érzéseinket” – fogalmaz, hozzátéve – „nem itt tartanának a kapcsolataink, ha tudnánk beszélgetni a feleségünkkel, a barátunkkal, a férjünkkel, azzal a közösséggel, amiben vagyunk”.
Az interjúban szó esik egy alapvető ellenmondásról is: „A vizuális kultúrában, a reklámokban minden át és át van szexualizálva. Mindezek fölött pedig elterpeszkedik egy szemforgató erkölcsösség, közben teljes érzelmi analfabetizmusban, impotenciában élünk” – mondja. Meglátása szerint, mindezzel egyidőben „valamiféle szexuális forradalom is zajlik. Vagy legalábbis valami olyan, ahol az az új, a szexi, ha erkölcsös vagy”.
Úgy véli, jelenleg hiányoznak a minták is a házasságokból, amelyek szerint élhetnénk, hiszen a szüleinkké „meghaltak, teljesen avíttá váltak. Nekünk pedig még nincsen mintánk, ezért van a sodródás egy már nincs és egy még nincs állapot között. Nincsenek tartós kapcsolatok, mindenki szakít, elválik…”
Márpedig „egy párkapcsolat: a társadalom kicsiben!” – zárul a beszélgetés.
Az eredeti interjúból (ami itt olvasható) az is kiderül, a rendező számára milyen friss, személyes élmény példázza legszemléletesebben férfitársadalmunk impotenciáját, és mi az, ami leginkább érdekelte a Lady Chatterley színpadra állításakor.