A versenyprogram válogatása lassan a finisébe fordul, mégis úgy tűnik, bizonytalanná vált az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó megrendezése.
Hosszú utat futott be az országos színházi találkozó, mígnem két évtizeddel ezelőtt Pécsre érkezve megállapodni látszott. Az akkor még egyedüli színházi szakmai szervezet: a Magyar Színházi Társaság (MSZT) és Pécs önkormányzatának szakmai, tulajdonosi együttműködése kisebb zökkenőkkel bár, de hosszú távon is működőképesnek bizonyult. A helyzet akkor változott meg, amikor a Vidnyánszky Attila vezetésével megalakult Magyar Teátrumi Társaság (MTT) 2012-ben belépett a tulajdonosi körbe. Innen kezdve a Magyar Színházi Társaságé és a Magyar Teátrumi Társaságé lett a szakmai tulajdonjog egyhatod-egyhatod arányban, Pécs önkormányzata pedig maradt kétharmad részben a fesztivál tulajdonosa.
Fotók forrása: POSZT
Vidnyánszky Attila már korábban világossá tette, hogy az MTT létrejötte mögött politikai alapú térfoglalás (tér-visszafoglalás) áll: „Túlságosan hosszú ideig volt elnyomva az egyik oldal, illetve aránytalanul kivételezett helyzetben volt a másik” – nyilatkozta. Azt sem titkolta, hogy a színházkultúra területén a kormány által támogatott jobboldali erők, közöttük az MTT kifejezetten jól áll ebben a tér(vissza)nyerésben: „Az inga átleng a másik irányba – most ezt éljük meg”. A 2010-es évek a két oldal közötti árok mélyítésének és betemetésének abszurd kommunikációs korszaka lett mind országos szinten, mind a POSZT kapcsán, miközben a színházi szakma a politikai értelemben vett oldalak létét is tagadta.
2012-től kezdve a Pécsi Országos Színházi Találkozóval kapcsolatban a zökkenők helyére a térnyerő erő és a kompromisszumok viharosabb időszaka lépett. Az MSZT és az MTT közötti háttéregyeztetések és alkuk egyike – amikor 2015-ben az MTT megvétózta Csáki Judit kritikus zsűritagságát – például odáig vezetett, hogy a szakma egy része bojkottálta a színházi találkozót, és néhány társulat vissza is lépett a versenyprogramból. Ezek mögött nem Csáki Judit személye, hanem a szakmai döntések helyére lépett politikai és/vagy személyes indítékok elfogadhatatlansága állt. Ebben az évben Vidnyánszky Attila Isten ostora című rendezése, amely noha jobb volt, mint a rendező korábbi nemzeti színházi rendezései, de sem korábbi beregszászi munkáihoz nem volt mérhető, sem az adott év versenyelőadásai közül nem emelkedett ki, mind a legjobb rendezés, mind a legjobb előadás díját elnyerte (és mellette két másik díjat is elvitt).
Az egyre inkább tarthatatlanná váló helyzet kezelésére ekkor a POSZT történetében első alkalommal nyílt pályázatot írtak ki: így került a POSZT szakmai irányításának és lebonyolításának hatásköre Magyar Attilához, aki Szűcs Gáborral és Kővári Zsuzsával közösen pályázott. Az új ügyvezetés a találkozó szakmaiságának biztosítására egy tanácsadó testületet hozott létre, amelybe mind az MSZT, mind az MTT négy-négy tagot delegált. Noha a szakmai sajtó és a színházi szakma egy része felől folyamatosan aggályok merültek fel a megújított színházi találkozó megváltozott jellegével és koncepciójával kapcsolatban, úgy tűnt, ez a darabszámra kicentizett, konszenzusos(nak tűnő) helyzet a szakma nagy része számára elfogadható, és akár hosszabb távon is életben tarthatja a POSZT-ot.
Pécsi Nemzeti Színház
Az első, nagyközönség számára is nyilvánvaló jele, hogy nem mindenki érezte úgy, hogy az országos színházi találkozónak így és ebben a formában kellene működnie, az volt, amikor a tavalyi találkozót követően a Magyar Színházi Társaság különösebb magyarázat nélkül kilépett a POSZT tulajdonosi köréből. Nem sokkal később nyilvánosságra került az a lehetőség is, amely szerint az MSZT és az MTT egy új konstrukcióban, és akár új helyen hozna létre egy teljesen új országos színházi találkozót. Ez akkor összecsengeni látszott Vidnyánszky Attila többször és több helyen nyilvánosságra hozott elképzelésével egy városról városra utazó találkozóról (amelyre egyébként már volt példa a találkozó pécsi megállapodottsága előtt). Az újonnan kialakult helyzet bizonytalanná váló jellegét az is jelzi, hogy Pécs önkormányzata néhány hónappal ezelőtt nyilatkozatban adta hírül, hogy kölcsönös megállapodás született a két szakmai szervezet és a Város között abban a tekintetben, hogy a találkozó Pécsen maradjon, majd ezt egy nappal később az Teátrumi Társaság cáfolta.
A legújabb fejleményről egy pécsi internetes lap (pecsaktual.hu) számolt be: információik szerint veszélybe kerülhet már az idei POSZT lebonyolítása is. Saját, meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írják, hogy Pécs mindaddig nem ad pénzt a színházi találkozóra, ameddig Magyar Attila vezeti a céget, aminek következtében fizetésképtelenné vált a társaság, amely a Pécsi Országos Színházi Találkozóért felel. Forrásuk szerint Magyar Attila ezek után beadta a lemondását, a Város részéről korábban vállalt források azonban még mindig nem érkeztek meg.
(Forrás: MTI, Index, pecsaktual.hu, Szinhaz.hu)