Nagy sikerrel zárult a Veszprémi Petőfi Színház érzékenyítő fesztiválja

Kiállításmegnyitóval, érzelmekben gazdag előadással, és azt „lélekelemző” beszélgetéssel kezdődött a III. “Lélektől lélekig...” Érzékenyítő Fesztivál a Veszprémi Petőfi Színházban.

Csütörtökön délután Fehér Dániel, a Baltazár Színház művészének Csorba tükör című festménykiállítása, valamint az alkotóval történt beszélgetés kapcsán a nézők is megismerhették a színművész, festőművész különleges életét, este pedig Esztergályos Cecília, Tordai Teri és Timkó Eszter szereplésével a Zserbótangó című nagyszerű tragikomédia várta a közönséget.

erzekenyito1.JPG

Fotó: Cseh Zoltán

 

Az előadás előtti köszöntő alkalmával Kellerné Egresi Zsuzsanna, a színház igazgatóhelyettese, a fesztivál ötletgazdája hangsúlyozta: hisz abban, hogy a társadalom egyik legfontosabb mentálhigiénés eszköze a színház. „Gyógyít, segít és a kilátástalannak tűnő élethelyzetekben is képes erősíteni, irányt mutatni” – hangsúlyozta, majd kiemelte, hogy a pandémiás időszakban ez a hite erősödött, hiszen 74 alkalommal vitték el az élő színházat, vagyis a „MARADJ OTTHON – MAJD MI MEGYÜNK!” című otthontartó programjukat az emberekhez, amiben megtapasztalta, hogy személyes kapcsolat sokszorosát jelentette mindenkinek a bezártságban, az ismeretlen, félelmetes helyzetben.

A fesztivál arról szól, hogy felfedezzük egymásban a jót, meglátni, hogy mindannyian terheket hordozunk, de ezeken túl kell emelkedni és a legfontosabb, hogy szeretetet árasszunk magunk körül.

– így foglalta össze Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója a programsorozat értékrendjét.

Az első nap “kibeszélő” esttel végződött Kardos Klára klinikai szakpszichológus közreműködésével, amelyhez csatlakoztak az előadás művészei is.

Az „Érzékenyítőcske” című programmal folytatódott pénteken, a második napon a fesztivál, amelyen közel száz óvodás és kisiskolás vett részt a Veszprémi Petőfi Színház előcsarnokában. A fiatal közönség a Zenekar a gomba alatt című, a tücsök és a hangya történetét feldolgozó előadást nézhetett meg Módri Györgyi és Máté P. Gábor, a színház művészeinek előadásában. Az új kezdeményezés a legkisebb korosztályt szólította meg. A produkció után a gyerekek Kellerné Egresi Zsuzsanna segítségével feldolgozták a látottakat és beszélgettek a mese tanulságáról, egymás elfogadásáról, a segítésről, a kitartásról, a szeretetről.

Hogyan is lehetne jobban elmesélni egy ember életét, mint a szerelmei történetén keresztül? Erre, és saját boldog-boldogtalan pillanatainkra, éveinkre gondolhattunk, miközben Daru történetével ismerkedtek meg a nézők a Megyek utánad című előadás kapcsán pénteken este. Grecsó Krisztián 2014-es nagysikerű regényének főhőse leltárt készít. Miközben fölidézi korábbi kapcsolatait, önmaga régi verzióit, önvizsgálatot tart, megrajzolja saját önarcképét. Mészáros Béla, Kurta Niké és Baki Dániel színpadi játéka magával ragadta a közönséget. A művészeknek nem volt könnyű dolguk, ugyanis a koronavírus miatt négy hónapja nem álltak színpadon, egy új premierként élték meg a bemutatót – derült ki az előadás utáni beszélgetés alkalmával. A szerelmi leltárt jelnyelvi tolmácsolással mutatták be Bödök Ilona segítségével, amely a nézők véleménye alapján felért egy külön előadással. A látássérült nézőknek narrációval akadálymentesítették az előadást.

 

erzekenyito2.JPG

Fotó: Cseh Zoltán

 

A fesztivál második napjának zárásaként a Stephen King regénye alapján készült Tortúra című pszichotrillert mutatták be a Latinovits-Bujtor Játékszínben, amely pénteken kezdődött és szombaton fejeződött be. A késői időpont ellenére sokan maradtak az előadás utáni beszélgetésen, melyet ez alkalommal is Kardos Klára pszichológus vezetett. A fesztivál harmadik napján a színház „Hozz magaddal egy nyugdíjast!” című felhívásának keretében minden gyermek és nyugdíjas, akik együtt érkeztek, díjtalanul megtekinthették a teátrum nagysikerű Égigérő fű című előadását. Az előadás utáni beszélgetés alkalmával – ugyancsak Kardos Klára klinikai szakpszichológus vezetésével – többek között a nyugdíjba vonulás kríziséről volt szó. A szakember szerint időben érdemes felkészülni rá, már akár harmincéves korban, hiszen az aktív munka utáni időszakra hasznos elfoglaltságot szükséges találnia mindenkinek. Mindezt megerősítette a Poldi bácsit alakító Kőrösi Csaba is, aki szerint „az ember nem tud máshogyan működni, csak úgy, hogy tevékenyen dolgozzon.

Az én házam című táncfantáziával zárult a III. “Lélektől lélekig…” Érzékenyítő Fesztivál harmadik napja. Kortárs kísérleti performanszt láthatott a közönség, így különösen nagy segítség volt az előadás utáni “kibeszélő” est Kardos Klára vezetésével. A rendező, Mészöly Andrea elmondta, hogy az előadás alapmotívuma, mint kiindulópont sok-sok asszociációt keltett a művészet három különböző területéről érkező művészben – ilyen volt néhány ismerősen csengő közhely felidézése az előadás folyamán, mint „az állj a sarkadra”, vagy „az én házam, az én váram” –, majd ezek és a saját, megélt tapasztalatok tovább gondolása, kibontása a tánc, a mozgás segítségével, mélyebb tartalmak irányába vezetett. A beszélgetés folyamán kibontakozott a mű legfontosabb mondanivalója, hogy el tudjuk fogadni magunkat olyannak, amilyenek vagyunk és ezzel megváltozzon a hozzáállásunk saját magunkhoz és a világhoz. A fesztivállátogatók örömmel fogadták a produkciót.

A fesztivál utolsó napja szintén eseménydúsan telt. A Veszprémi Petőfi Színház tematikus szűrővizsgálattal egészítette ki Agárdi Szilvia énekesnő Láthatatlan koncertjét, és a kihívással élő előadó életébe betekintést nyújtó beszélgetést vasárnap. Mindenben meg lehet találni a jót – mondta a művész a vasárnap délutáni estje után. A koncert azért is volt láthatatlan, mert az első néhány dal teljes sötétségben hangzott el, a nézők még egy fekete szemkendőt is kaptak, hogy teljesen azonosulni tudjanak a helyzettel. A program hatalmas tapssal zárult, hiszen, ahogyan a nézők fogalmaztak, különleges zenei csemegében volt részük, érzelmek viharát élhették át.

 

erzekenyito3.JPG

Fotó: Cseh Zoltán

 

A fesztivál utolsó előadása a 23 perc című monodráma volt Járó Zsuzsa előadásában. A darab nem csak egy különleges nő történetét meséli el, hanem egy fontos társadalmi jelenségre is felhívja a figyelmet: sokkal magasabb a családon belüli erőszakos cselekmények száma, mint képzelnénk. Az előadás utáni beszélgetés alkalmával Kardos Klára arról beszélt, hogy igazságügyi szakértőként sajnos úgy látja, hogy nem ritkák azok az esetek, amelyről a darab szólt. Sőt, az utóbbi időben megnövekedett a szélsőséges családirtások száma. Ezek nagy része nem hirtelen felindulásból történik, többnyire vannak előjelei. A szakértő szerint amikor az egyik szülő válás után kisajátítja a gyereket, nagyobb eséllyel torkollik tragédiába a történet.

Járó Zsuzsa a próbafolyamatra visszaemlékezve azt mondta, eleinte napi nyolc órát foglalkozott a darabbal, ami sok energiát kivett belőle. „Ezt a darabot csak úgy lehet előadni, ha megélem a történetet” – fogalmazott a művész, de azt is elárulta, hogy ilyenkor soha nem a saját gyermekére gondol. „Itt nem egy szerepet kell eljátszani, hanem közölni kell a tényeket” – tette hozzá. Mindent összevetve: erőteljes érzelmekben gazdagon telt a III. “Lélektől lélekig…” Érzékenyítő Fesztivál négy napja. Kellerné Egresi Zsuzsanna ötletgazda a záró beszélgetés végén megígérte, hogy jövőre ismét életre keltik a fesztivált, mert a kultúra közvetítése mellett a társadalmi felelősségvállalás is kiemelkedően fontos a színház számára.