Kulcsár Noémivel, a Tellabor társulat koreográfusával beszélgetett a Népszabadság. Szemléztük.
„A balett fantasztikus dolog, de nem hiszek az érinthetetlenségében. A kísérletezés felszabadítóan hat rám. A klasszikus balett olyan, mint az anyanyelv. Először azt kell elsajátítani, hogy aztán idegen nyelveken tanuljunk. A balett eszköztárát használom a koreográfiáimban, de alakítom, torzítom, a jelentésnek megfelelően” – mondta Kulcsár Noémi, akit a koreográfia már táncos korában is vonzotta.
„Biztosan belejátszott ebbe az is, hogy nem vagyok egy klasszikus balerinaalkat. Nagyon sokat kellett szenvednem azért, hogy mindig hozzam a 'negyven kiló vasággyal' formát. Persze imádok táncolni, a mai napig fellépek, de az igazi boldogság számomra az alkotás” – mesélte a Tellabor társulat koreográfusa.
„Labor, mert kísérletezünk és balett, mert az a kiinduló pont. A balett 'összekoszolásának' a része, hogy más művészetek is helyet kapnak. A társművészetek mindig inspirálóan hatnak rám. Azt, hogy egy új közeg mit tud kihozni belőlem, azt sosem látom előre. Ettől olyan izgalmas az egész” – árulta el.
Fotó: badora.hu
Kulcsár Noémi pár éve nemzetközi balettversenyt rendezett Ékes Georginával közösen, New Generation néven, ahol fiatal táncosoknak akartak bemutatkozási lehetőséget biztosítani. „A táncélet sorsa foglalkoztat minket. Ha tíz év múlva is szeretnénk színvonalas előadásokra járni, akkor segítenünk kell a jövő táncosait az indulásban” – mutatott rá Kulcsár Noémi.
A Tellaborral ősszel mutatták be a Kert című előadást a MU Színházban, Noémi szeretne egy gyerekdarabot is készíteni, és régi álma, hogy színpadra vigye a Mester és Margaritát. A társulat projektrendszerben működik, minden darabra külön kell pályázati pénzeket szerezniük, nincs állandó költségvetésük. „Ezek nem éppen a legideálisabb körülmények, de nem mi vagyunk az egyetlenek a kulturális szférában, akik anyagi gondokkal küzdenek” – mondta Kulcsár Noémi.
A teljes cikk a Nol.hu-n olvasható.