A március 26. és 29. között zajló MOST FESZT 2015 négy napja alatt négy monodráma és négy stúdiószínházi előadást láthatott a fesztiválközönség. A legjobb stúdiószínházi előadás díját a zsűri megosztva ítélte oda, a legjobb monodráma a Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll lett Harsányi Attila előadásában.
A monodrámákat Györgyi Anna (G - független produkció), Harsányi Attila (Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll - az Aradi Kamaraszínház – a MASZK Egyesület, Szeged – a Bakelit Multi Art Center, Budapest előadása), Ötvös András (A csemegepultos naplója – az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE előadása) és Hunyadkürti György (Shylock – a kaposvári Csiky Gergely Színház előadása) játszották.
A stúdiószínházi előadások sorát a Mártírok c. előadás (a Móricz Zsigmond Színház előadása) nyitotta, majd A tribádok éjszakája (a Jászai Mari Színház, Népház előadása) következett, a fesztivál harmadik és negyedig napján pedig A hetedik lépcsőfok (a nagyváradi Szigligeti Színház előadása) és a Kéjpart (az Újvidéki Színház előadása) című produkciókat láthatta a közönség.
Harsányi Attila - Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll
A MOST FESZT 2015 kiegészítő programjaként két koncert (Mojo WorKings, Nem látlak én téged többé… - bakaoperett) került megrendezésre és egy kiállítást nyitottak meg („Egyedül” – monodráma történeti kiállítás az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet rendezésében) a Jászai Mari Színház, Népház kiállítóterében.
Közvetlenül az előadások után közönségtalálkozókra került sor, melyek keretében az alkotók és a nézők kötetlen formában találkozhattak egymással. A találkozókat a Jászai Mari Színház, Népház művészei vezették.
A fesztivál értékelésekor Crespo Rodrigo, a Jászai Mari Színház, Népház igazgatója elmondta: „Hatalmas öröm számomra, hogy a Jászai Mari Színház lehetőségeihez mérten egyfajta keresztmetszetét tudta adni annak, amit ma a színházak a monodráma és a stúdió előadások műfajában kínálnak. A keresztmetszet szót fontosnak tartom, hiszen a MOST FESZT természetesen nem tudott, nem is akarhatott megmutatni mindent, amiről ez a két színházi forma napjainkban itthon és a határon túl gondolkodik. Egy első alkalommal megrendezésre kerülő színház fesztivál – azt gondolom – nem kívánhat többet, mint hogy a meghívott előadások, színészek, rendezők és alkotók, valamint a közönség a lehető legoptimálisabb körülmények között egymásra találhasson. A Jászai Mari Színház ezt a találkozási pontot igyekezett megteremtetni – a visszajelzések alapján úgy hiszem: nagy sikerrel. A MOST FESZT ötletének felmerülésekor tökéletesen tisztában voltunk azzal, hogy Tatabánya nem az a város, amellyel kapcsolatban a szakma vagy a közönség azonnal egy színházi fesztivál helyszínére asszociál. Ennek ellenére úgy gondoltuk, van már annyi erő ebben a színházban, hogy egy ilyen seregszemlének otthont adhasson. Látva a közönség nyitottságát, a résztvevők örömét, hogy itt lehetnek, a vágyat, hogy megmutathassák magukat ezen a fesztiválon, azt a közös gondolkodást, ami az alkotók és a befogadók között létrejött egy-egy közönségtalálkozó alkalmával, a kiegészítő programok sikerét - egyértelműen mutatja számomra, hogy elértük azt a célt, amit az első MOST FESZT kapcsán kitűztünk és ami alapján a megkezdett munkát a szakma egyre nagyobb támogatása mellett – reményeink szerint – a következő években tovább folytathatunk.
Ötvös András - A csemegepultos naplója
A fesztivál létrehozásakor a szervezők egyértelmű szándéka volt, hogy a MOST FESZT-re meghívott előadások szakmai zsűri előtt is megmérettethessék magukat. A MOST FESZT 2015 zsűrije a következő tagokból állt: Kovács Bálint (kritikus), Pregitzer Fruzsina (Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti tagozat), Seregi Zoltán (Magyar Teátrumi Társaság), Sztarenki Pál (Magyar Színházi Társaság).
Kovács Bálint a MOST FESZT-ről elmondta: „A magyar színházak egyik jellemzője, hogy a legizgalmasabb, legérdekesebb bemutatók lényegében mindig a kisebb színpadokra, játszóhelyekre szorulnak, a kortárs magyar drámákkal, a kicsit kockázatosabb darabokkal nem biztos, hogy meg tudják tölteni a színházak nagy nézőtereit. Így ezek az előadások jóval kevesebb embert tudnak elérni. Azt nagyon fontosnak tartom, hogy egy ilyen fesztivál keretében kiemeljük ezeket az előadásokat, mert így talán inkább reflektorfénybe kerülnek. Lényeges, hogy legyen egy olyan seregszemle, ahol ezek az előadások nem „csak” kiegészítő programjai, hanem főszereplői az eseményeknek. Jó dolognak tartom, ha esetleg meg lehet győzni a nézőket arról, hogy egy ilyen előadás - például egy monodráma - esetenként kacagtatóbb vagy éppen elgondolkodtatóbb, drámaibb lehet, mint egy többszereplős nagyszínpadi produkció, hogy egyetlen színész éppen úgy be tudja bizonyítani, milyen a jó színház, mint egy nagyszínpadi, magas költségvetésű előadás. Ha a MOST FESZT-tel kapcsolatban nagyon utópisztikus akarok lenni, akkor egy ilyen fesztivál az egész színházi szakmának adhat valamit. Ha a közönség tényleg meglátja azt, hogy egy stúdióban milyen jó előadások vannak, akkor ezek pár év múlva felkerülhetnek nagyszínpadra is, ha pedig ezek az előadások több embert érnek el, akkor több ember beszél az általuk felvetett problémákról, ez pedig végső soron átalakíthatja a nézők színházhoz való hozzáállását is.”
Pregitzer Fruzsina a következőket nyilatkozta a fesztivállal kapcsolatban: „Azért tartom nagyon fontosnak ezt a kezdeményezést, mert ha szétnézünk az ország fesztiváljai között, akkor jelenleg nem találunk máshol ilyen jellegű programot. Ugyanakkor nagyon sok olyan kollégám van, aki ebben a két színházi formában próbálja ki magát és találkozik a közönséggel, hogy megossza velük gondolatait. Egerben volt szerencsém többször részt venni az akkori hasonló tematikájú fesztiválon – még Csizmadia Tibor szervezésében. Ez aztán megszűnt és fesztiválszinten lényegében nem volt tovább fóruma ezeknek az előadásoknak. Nagyon örülök, hogy Budapesthez viszonylag közel, a nézők számára elérhető módon, nagyon kulturált keretek között, a szervezők részéről nagy körültekintéssel és figyelemmel körülvéve láthatóak ezek a produkciók és alkotók. Lényegesnek tartom, hogy ez a fesztivál nem akart túl sokat markolni, a maga szerény és határozott módján van jelen. A mai színházi élet sok minden mellett többek között arról is szól, hogy egyre kevesebb a pénz, egyre kevesebb új dolog jelenik meg, sok minden eltűnik, befejeződnek ígéretes folyamatok, pontosan amiatt, mert nincs rájuk pénz. Úgy érzem, ezekben az időkben, ha egy ilyen erőteljes dolog, mint a MOST FESZT elindul, az példamutató. Az ilyen kezdeményezések manapság nem durrannak akkorát, de nagy hittel és elszántsággal közösséget teremthetnek a szakma és a nézők számára egyaránt.”
Kéjpart - Újvidéki Színház
Seregi Zoltán kiemelte: „Ennek a fesztiválnak az a specialitása, hogy olyan előadásokat hívtak meg a szervezők, amelyek a monodráma és a stúdiószínház műfajából következően nincsenek annyira reflektorfényben. Ezekben a színházi terekben, ezekben az előadásokban általában különlegesebb, érzékenyebb témákhoz nyúlnak a színházak, hiszen itt kisebb a kockázata annak, bejön-e a néző vagy sem. Mivel a monodrámák és a stúdiószínházi előadások inkább egyfajta rétegközönséget szólítanak meg, a színház iránt erőteljesebben érdeklődő nézőknek szólnak, fontos célja lehet a MOST FESZT-nek, hogy ezt a kört tágítsa. Ha ezek az előadások a fesztivál keretén belül a közönségnek azt a részét is meg tudják érinteni, akik egyébként nem nézői ezeknek a műfajoknak, az növelheti az érdeklődést a monodrámák, stúdiószínházi előadások iránt mindenhol, ahol ilyen típusú előadásokat játszanak.”
Sztarenki Pál így fogalmazott: „Nagyon fontos hagyományt elevenített fel, élesztett újjá a Jászai Mari Színház, hiánypótlónak tartom a MOST FESZT-et. Az előadások is mind ezt igazolják, hiszen nagyon értékes, izgalmas és komoly művészi teljesítményeket láthattunk. A fesztivál fontos esemény lehet mind Tatabánya, mind pedig azon színészek, színházak életében, akiket meghívtak ide. Szükségünk van az ilyen jellegű találkozó helyekre, ezekre az agora helyzetekre, amikor meg tudjuk nézni egymást, amikor el tudjuk helyezni magunkat azon a palettán, ami a mai színházi életet jelenti. Ugyanakkor azt gondolom, ez itt nem csak egy reprezentatív fesztivál, hanem egy nagyon komoly szakmai találkozó is egyben. Bízom abban, hogy ezt a nemes kezdeményezést minél többen fel fogják karolni a jövőben is!”
A zsűri tagjai úgy döntöttek, hogy a MOST FESZT 2015 résztvevői között 4 díjat osztanak szét. Díjazzák a legjobb monodráma előadást, a legjobb stúdiószínházi előadást, különdíjat kap a legjobb alakítás, valamint a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) különdíjat ajánl fel a legjobbnak ítélt produkció számára.
Hunyadkürti György - Shylock
A MOST FESZT 2015 díjazottjai:
Legjobb monodráma előadás
Eric Bogosian és José Saramago szövegei nyomán
Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll
Radikális stand up tragedy
Főszerepben: Harsányi Attila
Rendező: Tapasztó Ernő 75%-ban
Az Aradi Kamaraszínház - MASZK Egyesület, Szeged - Bakelit Multi Art Center, Budapest előadása
Legjobb stúdiószínházi előadás - a díjat a zsűri megosztva ítélte oda
Michal Witkowski regénye nyomán
Kéjpart
Turpizmus egy részben a tolerancia jegyében
Szereplők: Kőrösi István, Pongó Gábor, Sirmer Zoltán
Rendező: Puskás Zoltán
Az Újvidéki Színház előadása
Per Olov Enquist
A tribádok éjszakája
színjáték 1889-ből
Szereplők: Bakonyi Csilla, Crespo Rodrigo, Major Melinda, Schruff Milán, Tóth Rita
Rendező: Guelmino Sándor
A Jászai Mari Színház, Népház előadása
Legjobb alakítás különdíja
Gerlóczy Márton
A csemegepultos naplója
monodráma
Előadja: Ötvös András
Rendező: Göttinger Pál
Az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE előadása
Az MMA különdíja a legjobbnak ítélt produkcióért
Eric Bogosian és José Saramago szövegei nyomán
Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll
Radikális stand up tragedy
Főszerepben: Harsányi Attila
Rendező: Tapasztó Ernő 75%-ban
Az Aradi Kamaraszínház - MASZK Egyesület, Szeged - Bakelit Multi Art Center, Budapest előadása
Forrás: Jászai Mari Színház