„Visszautasíthatatlan feladatnak tűnt a felkérés” – Keszég László válaszolt
„Visszautasíthatatlan felkérésnek tűnt egykori tanárom, Spiró György ajánlata a Szegedi Nemzeti Színház főrendezői posztjára” – mondta a Magyar Időknek Keszég László. Lapszemle.
Művészeti főtanácsadónak kérte fel Spiró Györgyöt a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója, Gyüdi Sándor. Az író azzal az egy feltétellel vállalta a feladatot, ha Keszég Lászlót nevezik ki főrendezőnek. „Szakmai kapcsolatunk a főiskoláig nyúlik vissza: a színész és a rendező szakon is tanárom volt Spiró György, majd a Bárka Színházban rendeztem egy előadását, játszottam egy Vörösmarty-átiratában a Nemzeti Színházban, illetve a Szilveszter című Hamvas Béla-átiratát is rendeztem. Szóval visszautasíthatatlan feladatnak tűnt a felkérés” – mondta Keszég László.
Fotó: Bujdos Tibor, boon.hu
A rendező elárulta, olyan színházra gondolnak, amely nem ódzkodik mindenféle műfajjal kapcsolatba kerülni, miközben a fő szempontnak a minőségnek kell maradnia. Hozzátette, azért is érez Spiróval szellemi közösséget, mert olyasféle műhelyben gondolkodnak, mint a kaposvári színház volt egykor, amelyben mindketten részt vettek.
Keszég László szerint a független szféra belépő a színházi rendszerbe. „Lehet, hogy azért mondom ezt, mert én a kísérletező színházból jövök. „Kora gyermekkorom” óta zavar a bigottság, az új lehetőségek keresése izgat. Azt gondolom, egy kőszínháznak az ilyenfajta törekvések vérfrissítést adhatnak. Közben nem szabad megfeledkezni arról, hogy Szegeden működik a vidék legnagyobb független színházi műhelye” – hangsúlyozta.
Keszég László, akit ősszel a Magyar Színházi Társaság élére is kineveztek, a Pécsi Országos Színházi Találkozóval kapcsolatban elmondta, nem kéne központilag irányítani, milyen legyen a fesztivál. „Ezen azt értem, hogy ne féljen a közvélemény és a szakma a válogató személy szubjektív válogatásától, vagy amikor arról beszélünk, hogy a vidékiek jelenlétét erősíteni kell, az csak úgy elfogadható, ha az tisztán szakmai kérdés marad, ha az adott évadban van annyi értékelhető, professzionális, egy szakmai grémium által elfogadott, értékelt előadás, akkor jöjjenek, de még mennyire, ám nem gondolom, hogy ebben az esetben alkalmazni kellene a pozitív diszkrimináció elvét. Én azt is elhiszem, hogy korábban túlzott volt Budapest képviselete a fesztiválon, de egyik műgerjesztés sem jó. Hosszú távon működtethető, autonóm seregszemléről kéne szóljon a POSZT, és erősen szakmai, az ország legfontosabb színházi mustrája kell maradjon” – szögezte le.