A Munkavégzés során nem biztonságos című előadás létrehozói minden igyekezetük és kvalitásuk ellenére sem tudták ellensúlyozni a darab közhelyességét.
Lucy Kirkwood darabja a bulvársajtó működésének súlyos morális kérdéseket felvető árnyoldalait mutatja meg. Az előadásról írt kritikák nagy része a darabválasztás kapcsán megemlíti, hogy vélhetően szerepet játszott benne Máté Gábor rendező személyes ellenérzése a (bulvár)sajtóval szemben, hiszen a Katona József Színház az utóbbi években kapott hideget-meleget. Legutóbb A bajnok színrevitelekor, amelynek a története kísértetiesen emlékeztetett egy prominens fideszes polgármesterhez kötődő egykori bulvárpletykára, amely hasonlóságra a sajtó azonnal le is csapott. Ráadásul személyeskedő hangnemben csináltak bulvárszenzációt az alkotók szándéka szerint fontos társadalmi kérdéseket felvető előadásból.
Kocsis Gergely (fotók: Mészáros Csaba)
Volt olyan kritika is, amelynek szerzője az előadást egyenesen kudarcként értékelte, mondván, ez a személyes motiváció megakadályozta az alkotókat abban, hogy „a kisszerű konfliktusoknál messzebbre tekintve érvényes problémafelvetéssel reagáljon a közélet állapotára”. Urbán Balázs Art7-en és Dömötör Adrienne Szinhaz.neten megjelent írásait szemléztük.
Urbán Balázs véleménye szerint nincsen könnyű helyzetben egy színház, ha aktuális szociális-társadalmi problémákról kortárs szerzők művein keresztül szeretne szólni. „Az utóbbi évadokban bemutatott közéleti témájú kortárs drámák többsége vagy fájóan didaktikus, mindent leegyszerűsítő, tiszteletre méltó mondandója ellenére rémületesen egysíkú szöveg, vagy flott dialógusokkal megírt, helyenként kifejezetten szórakoztató, ám a felvetett problémáknak inkább csak a felületét kapargató alkotás” – fogalmaz a kritikus. Mint írja, Lucy Kirwood darabja is ide tartozik, még ha a szerkezete el is tér a szokásos sablontól.
Úgy találja, hogy „Kirkwood darabja alapvetően a sajtó felelősségéről, az ocsmány szenzációhajhászásról, a felelősség eltolásáról szól”, azonban „a tágabb összefüggésekről, a szerkesztők által képviselt ideológiák társadalmi beágyazottságáról legfeljebb érintőlegesen”. Kirkwood drámájának erényeként említi, hogy „inkább láttat, mint sulykol, tartózkodik a szájbarágós moralizálástól, a dialógusai pedig általában természetesek és nem egyszer szellemesek is”, azonban „a karakterei meglehetősen sematikusak, az egyes felvonásokon belüli történet kimenetele kiszámítható”.
Pelsőczy Réka
A rendezői ambíció meglátása szerint „inkább a dráma hatásossá tétele, semmint jelentésének elmélyítése volt”. E törekvés úgy találja, „vegyes sikerrel járt”. Cziegler Balázs látványos tere, amely olyan, mint egy hosszú kifutó, a cikk szerzőjét például a húsvásárra emlékeztette. „A játékötletek közt akadnak tényleg szellemesek, jóval kényszeredettebbek és a jó ízlés határait súrolók is” – fogalmaz.
A sablonosra megírt szerepek véleménye szerint a színészeket is nehéz helyzetbe hozza, akik „igyekeznek ugyan a megírtnál életszerűbb, komplexebb karaktereket teremteni, ám lehetőségeik behatároltak”. Úgy véli, a színészek játéka „sokkal többet nem is hozhatott ki a szituációkból”. Ahogy véleménye szerint „rendezői eszközökkel sem nagyon lehetne többet tenni azért, hogy valami eredetibbet, közhelymentesebbet láthassunk meg annak a világnak a természetéből”, amelynek az előadásbeli két magazin a lenyomata.
Dömötör Adrienne írásában kitér rá, hogy a néhány évvel ezelőtt Londonban bemutatott darab ottani fogadtatása „egy ragyogó, humoros és metsző darabról szólt”. Úgy találja, hogy a „Katona Kamra bemutatója azzal szembesít: a téma önmagában – vessen fel mégoly fontos és időszerű kérdéseket is – aligha indukál izzó színpadi feszültséget”.
Rujder Vivien
Ennek a hiánynak fontos elemeként említi a darabot, amely „teljesen konvencionális, nem inspirál kísérletező, izgalmas megoldásokat”, és amelynek „humora a Katona társulatának sokat próbált humorérzékéhez viszonyítva szegényesnek bizonyul, nyelvezete pedig – attól még, hogy a nyomdafestékkel különböző viszonyban lévő szavakat is felvonultat – nem elég leleményes, nem elég erőteljes”.
Úgy véli a kritikus, hogy a rendezés túlzottan megbízott a szövegben, ami által „az maradt az előadás főszereplője”, noha a színpadkép a sajátos kifutószerű játéktérrel azt sejteti, hogy „a színre vivőknek eredetileg stilizációs szándékaik is lehettek”. „Akkor születnek telitalálatos jelenetek, amikor az előadás többet bíz a színészi gesztusokra, mint a sokszor igencsak egy kulcsra járó mondatokra” – írja. „A két felvonás hosszához képest azonban határozottan kisebbségben maradnak az efféle sziporkák; sem belemenőssé, sem groteszkké nem dúsul fel a játék. Márpedig a Katonában e tekintetben igencsak el van kényeztetve a – most okkal elégedetlenkedő – néző” – fűzi hozzá írása végén.
Tasnádi Bence és Rujder Vivien
További kritikák az előadásról
24.hu - Bodnár Judit Lola: Egy tizennégy éves kislány félmeztelen képeibe roppant bele az ifjú firkász karrierje
Meg a magánélete is. Vagy mégsem? Lehet, hogy most tör majd a szakma csúcsára? Vagy egy éltre kihal belőle minden, ami tiszta? A Katona Kamra Munkavégzés során nem biztonságos című darabja nemcsak vicces, hanem okos is. Olvasson tovább >>>
Fidelio - Zappe László: Nagyon klasszikus és nagyon mai (kettős kritika)
A Munkavégzés során nem biztonságos témája, problematikája nagyon mai, a bulvársajtó belvilágának kiteregetésével szinte voyeur-i igényeket is kielégít. Ám többet nem nyújt. Olvasson tovább >>>
Kútszéli Stílus - Kutszegi Csaba: Kerry Bradshaw elveszett tisztessége
Minden jó, akár jó, akár szomorú vagy rossz az előadás vége. Az fel sem merül, hogy bárki bárhol is vissza akarná szerezni a média által elveszejtett tisztességét. Olvasson tovább >>>
Magyar Nemzet - Ficsor Benedek: Ez a kudarc bizonyítja, mekkora szükségünk van a Katona József Színházra
Ez a kudarc ugyanakkor rámutat arra, hogy a Katona miért nem engedheti meg magának az ilyen produkciókat: a közönségnek szüksége van a színház érvényes reflexióira. Olvasson tovább >>>
Takátsy Péter
Népszava - Balogh Gyula: Elveket a karrierért
Máté Gábor a bulvármédia működéséről rendezett egy kortárs brit darabot a Kamrában, de a felvetett kérdések jóval túl mutatnak ennél. Olvasson tovább >>>
Pótszékfoglaló - Csatádi Gábor: Nem biztonságos
A Munkavégzés során nem biztonságos pont, mint a címe, tekervényes hosszadalmassággal járja körül a szexizmust mindkét nem irányából. Talán elég lett volna megtartani a címből a “Nem biztonságos”-t. Szerencsésebb, inspirálóbb lett volna, de ez a rendezés egyszerre akart szöveg- és tartalomhű maradni. Olvasson tovább >>>
Vasárnapi Hírek - Marik Noémi: Bulvárszabadság
Kirkwood darabja, a Katona előadása rendkívül szórakoztató. És rendkívül keserű. Akarva-akaratlanul is jóval többről szól, mint a bulvárról: egy egész struktúrát és szellemiséget leplez le. Olvasson tovább >>>