A budapesti Katona fiatal színművésze a nehézkesen induló pályájáról és a Maté Gáborral való színpadi szereplés különlegességéről is mesélt a Deszkavíziónak.
Rujder Vivien 2017-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahonnan egyből a budapesti Katona József Színház társulatához szerződött, ahol azóta rendszeresen szerepel. Emellett láthatjuk őt a Korhatáros szerelem és a Tóth János televíziós filmsorozatokban is. A Katona következő bemutatójában, a Székely Kriszta által rendezett Ithakában a tánctudását is megmutatja.
Rujder Vivien (Nánási Pál)
Az interjúból az is kiderül, hogy a tánc számára több mint egy színészi képesség. „Eredetileg táncosnak készültem, de volt két komoly sérülésem, így hiába felvételiztem a Győri Balettbe, azt mondták, hogy fizikailag alkalmatlan vagyok a hosszútávú táncos pályára” – meséli a színészi pálya indulása kapcsán.
A színműs felvételiről is szó esik a beszélgetésben, amihez annak idején nem fűzött nagy reményeket. „Úgy voltam, hogy biztos már az elején kiesek, hiszen évente több mint 800 ember felvételizik, szóval másodiknak bejelöltem az anglisztikát, mert nagyon érdekelt a fordítás és az idegenvezetés. Aztán fölvettek, amire tényleg egyáltalán nem számítottam, de ha már egyszer így alakult, akkor eldöntöttem, hogy ez lesz a szakmám. Szóval nagy álmaim nem voltak, hogy majd én egyszer színésznő leszek, csak elmentem a felvételire, és végül sikerült” – mondja.
Nem indult számára ideálisan az egyetem: „Az első évem borzalmas volt, a másodikban már kicsit bátrabb voltam, és csak utána szippantott be, de az első két évben azt sem tudtam, hogy hol vagyok, hogy miről beszél az osztályfőnök, vagy, hogy hogy vegyem fel a fonalat. Nem ismertem sok darabot, öt osztálytársam meg Debrecenből jött az Ady drámatagozatáról, csak pislogtam, hogy miket mondanak meg csinálnak, és hogy mennyi ötletük van ahhoz, hogy hogy kell egy jelenethez hozzáfogni… én meg rengeteget agyaltam”. Csak később, az első szakmai gyakorlata alatt, az Orlai Produkció Mindent Éváról előadásának próbafolyamata alatt jött rá a dolog ízére.
Máté Gábor és Rujder Vivien A nők iskolája előadásban (fotó: Toldy Miklós)
Az Ascher Tamás által rendezett A nők iskolája című előadásban korábbi osztályfőnökével, Máté Gáborral játszik az egyik főszerepben. „Többször előfordult, hogy ültem a széken, és ahelyett, hogy járattam volna az agyamat, azt néztem, hogy ő mit csinál. Nagyon jó vele dolgozni, a takarásban találkozunk először, mielőtt bevisz engem a színpadra, ott mindig van egy pár mondatos beszélgetés, egy vállsimogatás. Az, hogy elmondhatom magamról, hogy a mesteremmel játszhatok is együtt, az bármit megér nekem” – emlékezik erre a munkára.
A Munkavégzés során nem biztonságos produkciójában egy olyan nőt alakít, aki szinte minden áron igyekszik a férfiak világában érvényesülni. Rujder Vivien számára nem volt könnyű megtalálnia ezt a figurát. „Az elején ezzel is egy kicsit tévúton jártam, nem passzolt a játékstílusom az egész stílusához, nagyon szívszorítóan közelítettem meg. Pedig nem szól többről, mint egy fiatal lányról, akinek végre van munkája, ezáltal biztos anyagi háttere, tehát nem akar onnan elmenni, és ha kell, akkor lefekszik a főnökkel, vagy segít neki különböző kellemetlen szituációkban, ha kell, akkor flörtöl a munkatársával…” – fogalmaz ezzel kapcsolatban.
„Én, Rujder Vivien, elítélem ezt a helyzetet, de ő, Charlotte, egyáltalán nem. Idő volt, amíg el tudtam választani egymástól, amit én gondolok, és amit a szerepem” – fűzi hozzá.
Rujder Vivien és Kocsis Gergely a Munkavégzés során nem biztonságos előadásában (fotó: Mészáros Csaba)
Most dolgozik első alkalommal egy teljes próbafolyamaton keresztül Székely Krisztával. „Nagyon okos nő, fantasztikus agya van, jókat lehet vele beszélgetni. Annyira színesen látja a világot, az emberi elme legmélyéig tud gondolkodni, és mindezt végtelenül egyszerű példákkal érzékelteti. Amióta elkezdtük, azóta minden nap úgy jövök ki a színházból, hogy az Ithaka valami nagyon jó lesz (nevet)” – meséli a közös munka kapcsán.
Az eredeti interjúból az is megtudható, mennyire volt evidens, hogy Máté Gábor osztályából ő és Dér Zsolt kerül a budapesti Katonába, melyek voltak számára a legnagyobb nehézségek különböző szerepeiben, és végül hogyan jutott túl ezeken az akadályokon.
A teljes interjú, amelyet Malik Andrea készített, itt olvasható.
Kapcsolódó cikkek
„Mi abban nevelkedtünk, hogy merjünk rosszak lenni” (Interjú Rujder Viviennel és Dér Zsolttal)
A nap fotója – a bulvársajtóról (Munkavégzés során...)
A darab tett keresztbe az előadásnak – Kritikák a Katona bemutatójáról (Munkavégzés során...)