Gil Roman állítja színpadra Béjart 1981-es Varázsfuvoláját a Margitszigeten. Arra voltunk kíváncsiak, tudhat-e egy koreográfia ennyi idő elteltével is élő maradni.
Maurice Béjart 1981-ben koreografálta a Varázsfuvolát, amely a Béjart Ballet Lausanne előadásában látható július 28-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. (Jegyek itt kaphatóak rá.)
Varázsfuvola (fotó: Gregory Batardon)
„Különös vállalkozásnak tűnhet, hogy teljes egészében eltáncoljanak egy operát. Pedig (ezt gyakran tapasztaltam) az énekhang a legcsodálatosabb társa a táncnak; a koreográfusi szándék pedig eleve meghaladja a realizmust, és mintegy meghosszabbítja a zenei kifejezés emelkedett gondolatvilágát. A varázsfuvola színpadra állításakor nem akartam semmiféle személyes kiegészítést vagy üzenetet hozzáadni egy tökéletes műhöz. Sokkal inkább igyekeztem figyelmesen (és odaadóan) hallgatni a zeneművet, olvasni a librettót, és e kettőt lefordítani a magam számára” – mondta korábban Maurice Béjart a darabról.
Gil Roman koreográfust emailben kérdeztük arról, mi volt az eredeti ereje a híres koreográfiának, és mennyire kellett átalakítania, felújítania a mostani előadáshoz. Arra is kíváncsiak voltunk, Svájcból mi látszik és hallatszik mindabból, ahogyan Magyarországon a kormány folyamatosan építi le a demokráciát. Ez utóbbira – vélhetően diplomáciai okokból – nem kaptunk választ.
Gyakran tapasztaljuk, hogy egy koreográfia bármennyire is briliáns a maga korában, évtized múltán óhatatlanul porosodik. Ami akkor innovatív táncelem volt, ennyi idő alatt - éppen mert más koreográfusokat is megérint - gyakran mozgásos közhelyekké, sablonná válnak. A Varázsfuvolát 1981-ben koreografálta Béjart. Mennyire tudott időtálló lenni?
Maurice Béjart Varázsfuvolája, ahogy mondod, briliáns volt a maga idejében, és most is az. Időtlen és időtálló mestermunka. És mint minden mestermunka ez sem igényel magyarázatot.
Gil Roman és Maurice Béjart
Mi volt a feladata az eredeti koreográfiával? Mennyit változtatott rajta?
Maurice Béjart 1981-ben koreografálta a Varázsfuvolát. Amikor 2003-ban felújította a darabot, mellette dolgoztam. A mostani felújítás pontosan illeszkedik Béjárt munkájához. A balett és Maurice Béjart iránti tiszteletből nem változtattam a koreográfián. Pusztán a tánctérhez és az társulat aktuális táncosaihoz igazítottam.
Mi az igazi ereje, eredetisége ennek a koreográfiának?
Ami az erejét illeti, a koreográfia Mozart zenéjén alapul, ami önmagában erős és eleven. A koreográfia a zenei kompozíció egy tiszta víziója. Mozart zenéje és az általa kialakított karakterek válnak láthatóvá a táncban, amely a zene vizuális és misztikus dimenzióját egyaránt leképezi. Ez az, ami miatt Béjart Varázsfuvolája sikeres. Ezt korábban senki nem csinálta meg. Ő volt az első, aki tisztán balettként állított színpadra egy operát.
Török Ákos
Kapcsolódó cikkek
Nagyszabású jubileumi évad az idei Budapesti Nyári Fesztiválon
A Budapesti Nyári Fesztivál ajánlata gyerekek (és szüleik) számára
„Telivér versenylónak érzem magam, amely több ezer kilométerrel a lábában is vágtázik”
Kozma Attila: Ma már nem elég, hogy bemész középre és felállsz spiccre”