A kisebb terekben otthonos színész most a szokotthoz képest árnyaltabb, szerelmes Macbethet játszik Tatabányán. Az Art7 kérdezte.
Nagypál Gábor tagja volt a méltatlanul dicstelen véget ért Bárka Színháznak. Jelenleg a Stúdió K Színház, a Vádli Alkalmi Színházi Társulás és a Jászai Mari Színház előadásaiban látható. Színészetének az intenzív természetesség a fő jellemzője, mert feledtetni képes a nézőtéren helyet foglalókkal, hogy színházban ülnek. Aki látta a Peer Gynt címszerepében, nem felejti el egyhamar. Legutóbb a Macbeth címszerepét alakította Tatabányán.
Nagypál Gábor a Macbeth előadásában (fotók: Prokl Violetta / Jászai Mari Színház)
„Nincsenek szerepálmaim, de nem mondanám, hogy sohasem gondolkoztam el ezen” – mondja az interjúban arra a kérdésre, vágyott szerepálma volt-e Macbeth. „Talán fiatalabb koromból voltak vágyott karaktereim, de azokra már pontosan nem is emlékszem. Vigyázni kell az álmokkal, mert amit az ember nagyon szeretne, az könnyen sülhet el rosszul” – fűzi hozzá.
Szikszai Rémusz rendezőként egy erőteljes és végzetes szerelmi szálat is felépít Tatabányán az általában elsősorban vagy kizárólag a hatalom természetéről szóló Macbethben. „A Macbethben a hatalomhoz és a politikához való viszony nyilvánvaló. Ezért hangsúlyozzuk a párkapcsolati szálat. Adott egy házaspár, akik nagyon szeretik egymást és ragaszkodnak a másikhoz, feltételek nélkül. Mindebből az utolsó tagmondat a döntő. Volt már egy gyerekük, akit, nem derül ki, hogy miképpen, de elvesztettek. A közösen megélt családi traumák nemegyszer összeforrasztják az embereket. Itt is erről van szó, de ezzel általában nem foglalkoznak árnyaltan a tragédiából készült előadások. Szóval, szerettük volna megkeresni az embert Macbeth karakterében” – mondja ezzel kapcsolatban Nagypál Gábor.
A kisebb kamaraterekhez szokott színész számára komoly kihívást jelent a Jászai Mari Színház nagyszínpada: „Küzdök is vele, mint malac a jégen, hiszen az elmúlt másfél évtizedben intimebb játékterekhez szoktam. Nekem a nagy térben több visszajelzésre van szükségem a kollégáktól, mert más színészi eszközöket igényel tőlem ez a fajta színjátszás, de ez a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy sokkal nehezebb megtalálnom a kapcsolatot a 400 emberrel. A színházi munkáim részévé vált az, hogy érezzem a néző (enyhe túlzással) lélegzését is”.
Nagypál Gábor és Danis Lídia az előadásban
„Tudod, hogy a néző jön velünk a történetet követve vagy sem, esetleg még éppen ott van, de nagyon nem kellene elveszítenünk. Vagy az, hogy mit engedhet meg magának a színész az adott szerepen belül. Számomra ezek hallatlanul izgalmas dolgok” – teszi hozzá az intimebb terek kapcsán, hozzáfűzve – „Most azonban úgy kell játszanom, ahogy a robotpilóta működik. Felszálltunk, hogy repüljünk egy jót a felhők felett, és leszálltunk sikerrel, de közben nincs visszajelzés. Ez utóbbi hiányzik”.
Az eredeti interjúból, amit Szekeres Szabolcs készített, azt is megtudhatjuk, miről szól Nagypál Gábor olvastában a tatabányai Macbeth, mit gondol arról, hogy a nézők közül többen is elmennek a szünetben, és hol láthatjuk Budapesten kisebb térben is az előadást.
A teljes interjú itt olvasható.
Kapcsolódó cikkek
Szikszai Rémusz: „A Macbeth számomra nem a hatalomról szól”
Nagypál Gábor: „Én vagyok az ügyeletes kisebbségi arc”
„A lojalitás vált az egyetlen mérvadó szemponttá” – Nagypál Gábor válaszolt