A Színházi Kritikusok Céhe idén 38. alkalommal adta át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő Színikritikusok Díját.
A céhtagok legalább kilencven premier megtekintése után voksolhattak, tizenöt kategóriában, kategóriánként három-három díjazandó produkciót, illetve alkotót megjelölve. A díjátadó gálaest színhelye a Budapest Bábszínház volt, rendezője Göttinger Pál, házigazdája a Momentán Társulat, amely szellemes rögtönzéseivel dobta fel a rendezvény hangulatát. A Színházi Kritikusok Céhe életműdíjat adott át Radnóti Zsuzsa dramaturgnak, a Színházi Dramaturgok Céhe pedig a legjobb magyar dráma díjával jutalmazta Háy János A halottember című darabját, illetve Bálint Lajos-vándorgyűrűt adott át Török Tamarának, a Katona József Színház dramaturgjának.
Ónodi Eszter és Fekete Ernő a Nóra - karácsony Helmeréknél előadásában (fotó: Toldy Miklós)
„Csákányi Eszter ötlete volt néhány éve, hogy a korábbi szomorkás és szegényes díjátadókat dobjuk fel, mutassuk meg végre egy nyilvános gálaesten, mi ennek a díjnak a valódi jelentősége. Nyissunk a nagyközönség felé is, vagyis legyen ez közös ünnep az alkotóknak, a kritikusoknak és a díjátadóra jegyet váltó nézőknek is. Az álomból sok-sok munkával, rengeteg önkéntes segítséggel végül valóság lett, és mondhatom, hogy ma már ez a Színházi Kritikusok Céhe éves tevékenységének legjobban várt eseménye” - mesélte el a gála történetét Jászay Tamás a díj egyik számlálóbiztosa.
A díjakat idén a színházi háttérszakmák képviselői adták át.
Az idei díjazottak
A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg
Znajkay Zsófia / Az ölében én
Znajkay Zsófia
A legjobb előadás
Kivilágos kivirradtig / rendező: Rusznyák Gábor / Miskolci Nemzeti Színház
Kivilágos kivirradtig (fotó: Gálos Mihály Samu)
A legjobb rendezés
Székely Kriszta / A kaukázusi krétakör / budapesti Katona József Színház
Mészáros Béla és Pálmai Anna A kaukázusi krétakör előadásában (fotó: Puskel Zsolt / Port.hu)
„A Kamrában látható A kaukázusi krétakör rendezőjét, Székely Krisztát Brechttel ellentétben nem a típusok, a hatalmon lévők ábrázolásának pátoszos komikuma és a társadalom esetleges megváltoztatása érdekli, hanem az esendően változó, a mindig önmagát kereső, ezért folyton úton lévő ember” – írta kritikájában Szekeres Szabolcs.
Kapcsolódó cikkek
A folyton úton lévő ember – Kritikák A kaukázusi krétakörről
A legjobb zenés/szórakoztató előadás
A Pál utcai fiúk / rendező: Marton László / Vígszínház
A Pál utcai fiúk (fotó: Gordon Eszter)
Kapcsolódó cikkek
Így készült A Pál utcai fiúk a Vígben
A legjobb független színházi előadás
Peer Gynt / rendező: Hegymegi Máté / Stúdió K
Nagypál Gábor a Peer Gynt előadásában (fotó: Slezák Zsuzsi)
„A rendezés tudatosítja, hogy a Peer Gynt az időről, annak egy helyben állásáról és megállíthatatlan múlásáról is szól, és teszi mindezt úgy, hogy azt a néző egyszer csak a saját bőrén kezdi érezni. Testi tapasztalattá válik tehát a szó, a már említett utazás, loholás vagy bandukolás a teljes élmény esszenciális hozzávalója lesz. És ilyen sok együtt eltöltött időbe minden belefér, a fáradtság, az időnkénti unalom vagy az elbizonytalanodás is” - írja az előadásról Jászay Tamás kritikájában.
Kapcsolódó cikkek
A vándorlás színháza – Kritikák a Peer Gyntről
A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás
A csillagszemű juhász / rendező: Markó Róbert / Budapest Bábszínház
Barna Zsombor A csillagszemű juhász előadásában (forrás: Budapest Bábszínház)
A legjobb női főszereplő
Ónodi Eszter / Nóra – karácsony Helmeréknél / budapesti Katona József Színház
Ónodi Eszter a Nóra - karácsony Helmeréknél előadásában (fotó: Toldy Miklós)
„A Katona színészei ebben a játékban újra ragyogó partnerek. Ónodi Eszter és Fekete Ernő Nóra–Helmer kettőse egy önámításon és a másik becsapásán billegő kapcsolatot zúz darabokra. A jelmezbál után úgy esnek egymásnak, mint két vámpír, aki a másik véréből merít erőt. (...) Ónodi Eszter nagyívű játékában a zaklatottság, a megfelelési kényszer a kezdetektől jelen van” – fogalmazott Ónodi Eszter alakításáról Csizner Ildikó kritikájában.
Kapcsolódó cikkek
Meg kell becsülni a hópelyheket – Interjú Ónodi Eszterrel
A legjobb férfi főszereplő
Kersztes Tamás / Egy őrült naplója / Katona József Színház, FÜGE, MASZK Egyesület (Szeged), Orlai Produkciós Iroda
Keresztes Tamás az Egy őrült naplójában (fotó: Toldy Miklós)
„Nagyjából a saját élményeimből kaparászom elő ezeket az érzelmeket, illetve amiről nincs közvetlen élményem, azt megpróbálom a fantáziám által létrehívni. A Gogol-mű tényleg annyira gazdag, hogy nagyon sok mindent rá, illetve a nézők fantáziájára lehet bízni. Ha nem akarunk túl nagy erőszakot tenni rajta, akkor maga az írott anyag is létre tudja hozni az érzelmeket. Persze igyekszem minél átéltebb lenni, ami hol így sikerül, hol úgy. Egy életen keresztül tanuljuk a módját, hogy hogyan lehetünk a színpadon minél hitelesebbek” – mesélte Keresztes Tamás a szerepformálásról.
Kapcsolódó cikkek
Le lehetne kottázni a mi előadásunkat is – Egy őrült naplója
„Hogy mondjanak neki egy jó szót...” - Keresztes Tamás
Keresztes Tamás: „Fantasztikus volt belekóstolni a díszlettervezésbe”
„Gogol műve a mindenkori emberről szól” – Interjú Keresztes Tamással
A legjobb női mellékszereplő
Csomós Mari / A játékos / Radnóti Színház
Csomós Mari és Rusznák András A játékos előadásában (fotó: Dömölky Dániel)
A legjobb férfi mellékszereplő
Friedenthal Zoltán / Szívszakadtig / Pintér Béla és Társulata
Friedenthal Zoltán a Szívszakadtig előadásában
A legjobb díszlet
Fekete Anna / Bádogdob / budapesti Katona József Színház
Dér Zsolt, Takátsy Péter és Pálmai Anna a Bádogdobban (fotó: Toldy Miklós)
A legjobb jelmez
Nagy Fruzsina / Nóra - karácsony Helmeréknél / budapesti Katona József Színház
Ónodi Eszter és Fekete Ernő a Nóra - karácsony Helmeréknél előadásában (fotó: Toldy Miklós)
„Nagy Fruzsina jelmezei nagyszerűen illeszkednek ehhez a világhoz, Nóra családja rikító színekben pompázva hirdeti az életigenlést, míg a többi szereplő a sötét árnyalataiba burkolózva bukdácsolnak egy valóságosabb élet felé” – írta Dézsi Fruzsina kritikájában.
A legjobb színházi zene
Dés László / A Pál utcai fiúk / Vígszínház
Dés László
A legígéretesebb pályakezdő
Székely Kriszta / A kaukázusi krétakör (Katona), Kreatív kapcsolatok (Operettszínház), Nóra - karácsony Helmeréknél (Katona)
Székely Kriszta
„Nem az a fajta rendező vagyok, aki otthon kitalálja, hogy mi fog történni a próbákon, és azt keresztül is viszi az embereken. Általában van egy célom, amit nem vitatok meg a többiekkel. A legjobb barátom és vitapartnerem Szabó-Székely Ármin, akivel sokkal intenzívebb a kapcsolatunk, mint egy klasszikus rendező-dramaturg viszony, és ő az, akivel ki szoktuk gazolni az indító gondolataimat. Munka közben hagyom, hogy a színészek kipróbáljanak dolgokat, és olyan is van, hogy ők végül jobb megoldást találnak, mint amit én eredetileg kigondoltam. Máskor pedig lebeszélem őket olyan megoldásokról, amikről én nem gondolom azt, hogy annyira jó, mint ahogy azt ők hiszik. Nem tartom magamat diktatórikus rendezőnek, miközben tudom, hogy ők ezt másképpen gondolják. Azt gondolom, hogy soha senkire nem kényszerítek rá olyat, amit nem ért, vagy amivel nem ért egyet” – mesélte Székely Kriszta egy interjúban.
Kapcsolódó cikkek
Székely Kriszta: „Ez egy alkalom arra, hogy ne csak beszéljek”
Székely Kriszta: „A coming outommal indult el az életem”
„Megtanulunk a dolgok mélyén keresgélni” - Székely Kriszta válaszolt
Különdíj
A Hallgatni akartam című Márai-estért Hegedűs D. Géza, B. Török Fruzsina, Marton László alkotóknak
Hegedűs D. Géza a Hallgatni akartam előadásában (fotó: Szkárossy Zsuzsa)
„Török Fruzsinának köszönhetem a színpadi adaptációt, a feldolgozásában hihetetlen szakszerűséggel és bulldog szívóssággal támogatnak engem Radnóti Zsuzsa dramaturg és Marton László rendező barátaim. Ezt a darabot vallomásnak szánom… Akkor lesz jó, ha teljesen át tudom magamon engedni a szöveget, ha a nézők azzal szembesülnek, hogy nem egy színész beszél hozzájuk, hanem Hegedűs D. Géza, aki a legszemélyesebb gondolatait osztja meg” – vallott Hegedűs D. Géza még a próbák alatt az előadásról.
Kapcsolódó cikkek
Nincs védőháló, nincs immunitás, menekülő múlt van – Interjú Hegedűs D. Gézával
„Senki nem akar eszköz lenni” - Hegedűs D. Géza válaszolt
A cikkhez kapcsolódó írások
Nyilvánosak a Színikritikusok Díjának idei várományosai
Független és szakmai