A Gyulai Várszínház XIV. Shakespeare Fesztiválját idén Hamlet és Társai címmel rendezik meg. Most a magyar előadásokat mutatjuk be.
A Rómeó és Júlia melletti legismertebb shakespeare-i művet, a Hamletet, rendhagyó hazai és külföldi (olasz, román, orosz, angol) előadásokban tekintheti meg a közönség július 9. és 15. között Gyulán. Nem csupán a shakespeare-i mű kerül a középpontba, hanem a különböző átiratai, parafrázisai is.
Ifj. Vidnyánszky Attila a Hamlet előadásában (fotó: Mészáros Csaba)
Nem ilyen a budapesti Vígszínház Hamletje (ifj. Vidnyánszky Attila, Hegedűs D. Géza, Kútvölgyi Erzsébet, Venczel Vera főszereplésével, Eszenyi Enikő rendezésében), amely az eredeti Hamletet állítja színre látványosan, korszerű színházi eszközökkel. Az előadás grandiózus színpadi igényei és műszaki, technikai feltételei azonban a gyulai színpadokon nem teljesíthetők, így bármennyire is szeretették volna nem mutatható be Gyulán. A Vígszínház vezetésével egyeztetve, és az előzetes saját felméréseikre alapozva, a színház vezetése úgy döntött, hogy a Shakespeare Fesztivál programjába mégis felveszik, és ha nem vihető Gyulára előadás, akkor gyulaiak, illetve a Gyulai Várszínház közönsége megy oda, ahol megnézhető. Az idei évad utolsó június 5-ei vígszínházi előadását így a Gyulai Várszínház által szervezett 128 fős közönség is látni fogja.
A Hamletmanban (július 9.) a shakespeare-i mű közvetítője Baksa Imre színész, aki monodrámaként adja elő a tíz szereplőre húzott Shakespeare szöveget. Az előadás végigmegy a történeten és a főbb hamleti problémákat érinti: titok, bűn, tett vagy nem tett, szakítás, csalódás stb. Az alkotók ígérete szerint a látottak a darabot nem ismerve is élvezetes élményt szereznek mind a diákoknak, mind a felnőtteknek, hiszen olyan színes, változatos karakterek elevenednek meg, amelyek a könnyebb megértést szolgálják. Az előadás közben Győrei Zsolt író, egyetemi tanár narrációkkal egészíti ki a látottakat, ezek segítenek megismerni Shakespeare írói műhelytitkait, és a világirodalom legismertebb darabjának érdekességeit.
Baksa Imre a Hamletman előadásában (forrás: Gyulai Várszínház)
Háy János tragikomédiája, a Rák Jóska, dán királyfi, amelyet a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház előadásban (Sipos Imre rendezésében) láthatunk Gyulán (július 11.) a rendszerváltoztatás nehezen átlátható éveiben játszódik. Egy távoli magyar faluban színdarabot próbálnak a lakók a falunapra. A Hamlet hozzájuk igazított, lebutított változatát, azonban hamarosan azt vesszük észre, hogy a szerepek életre kelnek, és amíg a próba zajlik, a valóság is kirajzol egy Hamlet-történetet. A Rák Jóska, dán királyfi – bár sokszor a legfájóbb emlékeket karcolja fel –, tele van vérbő humorral, játékossággal, egyszerre hív önfeledt nevetésre és közös gondolkodásra múltról, jelenről és önmagunkról.
Rák Jóska, dán királyfi (forrás: Gyulai Várszínház)
Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott című világhírű alkotását a Gyulai Várszínház az Aradi Kamaraszínházzal és a szintén aradi Ioan Slavici Klasszikus Színházzal közösen mutatja be (Tapasztó Ernő rendezésében – július 14-15.). A darab a Hamlet két mellékszereplője, Rosencrantz és Guildestern nézőpontjából meséli újra a dán királyfi történetét, miközben a két rendhagyó alak létezésének és mindannyiunk életének alapkérdéseivel szembesít, a maga posztmodern módján. Az előadás különlegessége lesz az angol Tiger Lillies közreműködése, az együttes saját dalait fogja játszani.
A békéscsabai Jókai Színház Színitanháza diákjai három alkalommal utcára is viszik a Hamletet, de idén is lesz workshop középiskolások és egyetemisták számára, szakmai konferencia és kortárs íróval, ezúttal Térey Jánossal való beszélgetés.
(Forrás: Gyulai Várszínház)
Kapcsolódó cikkek
Sok hűhó semmiért vagy korszakos előadás? – Kritikák a Víg Hamletjéről
A nap fotója – Hamletről