Alföldi a politikai szókimondás mellett a személyes felelősségünkről és a TAO megszüntetéséről is beszélt a HVG-nek.
A színész-rendező legutóbb a látszatcsillogás mögött rothadó világot, a perspektívátlanság meséjét vitte színre a Centrál Színház Kasimir és Karoline című előadásában. Ödön von Horváth a náci hatalomátvétel előtti pillanatokban játszódó darabja konkrét áthallások nélkül is áthallásos történet a feledni vágyó emberekről.
Alföldi Róbert (fotó: Mészáros Csaba)
„Az emberek mulatnak ahelyett, hogy szembenéznének azzal, amiben élnek” – mondja a rendező az előadásról, hozzátéve – „Iszonyú sok hasonlóság van a harmincas évek és a jelen társadalmi közege között. Sokan gazdaságilag tönkremennek, szétesnek, a társadalmi mozgások beleszólnak az életükbe. (…) A szegénységben, a világválságban, a politikai elnyomásban a társadalmi zűrzavar, hazugság, megoldatlanság különféle módokon szól bele abba, hogyan tudunk, vagy nem tudunk együtt élni”.
„Mindenki a döntéseinek a következményeit viseli. Nem lehet hivatkozni semmire sem. Ha a kísértést választja valaki, akkor utána ne kérje számon az életen, hogy miért lett megkísértve. Gyengék vagyunk, gyávák vagyunk, nem nézünk szembe a valósággal, illetve nem mérjük fel, mi a fontos vagy a kevésbé fontos” – vallja
A III. Richárd kapcsán, amelynek a címszerepét játssza a Radnóti Színházban, szó esik a közegről, amely lehetővé teszi III. Richárd ámokfutását: „Hogy ki a királyunk, az tőlünk függ. Hogy mit engedünk meg a királyainknak, azt csak magunkon lehet számon kérni. Évek óta arról beszélek, hogy igenis, felelősek vagyunk a saját életünkért, azért, hogy milyen világban élünk. Ha nem vagyunk hajlandóak szembenézni a valósággal, akkor semmi jogunk számon kérni az élettől, hogy miért így alakult, és nem másképp”.
Sodró Eliza és Alföldi Róbert a III. Richárd előadásában (fotó: Véner Orsolya)
A politikai szókimondása is szóba kerül a beszélgetésben. „Én unom a legjobban, hogy mindig csak én beszélek. Akik eddig dumáltak, azok közül sokan elmentek vagy abbahagyták, mint Schilling Árpád, Gulyás Márton. Mi amolyan udvari bolondok lettünk, akik mondják a magukét” – fogalmaz Alföldi.
Ahogy a TAO megszüntetése és ezzel kapcsolatban a szakma felelőssége is felmerül: „Semmi információ nincs arról, hogy miként pótolják a taóval kiesett pénzeket. Mindenki próbál túlélni és kivárni azt az időt, amikor a kulturális kormányzat valamit nyilatkozik, vagy akár kimondja, hogy amelyik színház számára nem tetsző dolgokat csinál, annak nem juttat pénzt. Ez is egy hozzáállás, de még ez sincs kimondva. Bizonytalanságban van tartva az egész szakma. Azt gondolom, hogy ezt a szakmának nem kellett volna hagynia”.
„A szociális érzékenység neveltetés kérdése. Az, hogy a bajba jutottakban nem ellenséget látsz, hanem veled egyenrangú embert, aki segítségre szorul, szintén neveltetés és figyelem kérdése. Az, hogy egyeseknek milyen lehetősége van arra, hogy ebben mennyire aktívan vesz részt, megint csak neveltetés kérdése. (…) Rengeteg civil foglalkozású ember, szervezet nagyon sokat tesz azért, hogy ezeken az embereken segítsen. Egy csomó minden azért működik ebben az országban, mert vannak civilek, akik sokat tesznek” – mondja a szociális érzékenység kapcsán a beszélgetés végén.
Alföldi Róbert (fotó: Szlovák Judit)
Az eredeti interjúban, amit Szentgyörgyi Rita készített, arról is szó esik, miért gondolja úgy Alföldi Róbert, hogy elértünk oda Magyarországon, ahol Amerika a Chicago musical megírásakor állt, miért tartja magát old school rendezőnek, és mi foglalkoztatja leginkább Harold Pinter A gondnok című darabjában, amit a Radnótiban rendez.
A teljes interjú itt olvasható.
Kapcsolódó cikkek
A nap fotója – Kasimir és Karoline
Színikritikusok Díja – Alföldi Róbert két díjat is hazavihetett
Alföldi Róbert: „Szabad vagyok és leszek, akkor is, ha nem a Fideszre szavaztam”
Alföldi Róbert: „Egyszerűen gyávák vagyunk”
Alföldi Róbert előtt teljesen bezárult Zalaegerszeg
Alföldi Róbert: „Most nem kínoztuk egymást Básti Julival”
Alföldi Róbert 50
Alföldi Róbert: „Mindenki csak a Facebookon bátor”
A nap fotója – Alföldi Róbert a játékostól a pengeszájig
Alföldi Róbert: „Rühellem, hogy tudok gyűlölni”
Alföldi Róbert: „Ez a mi szakmánk mocska volt, nem pedig nagypolitika”
A fene akar szabadságharcos lenni – Interjú Alföldi Róberttel
Alföldi Róbert: „Cyberlétben élünk”
Az nem szeretet, amelyik megpróbál megváltoztatni – Interjú Alföldi Róberttel