Hegedűs D. Géza a készülő Shakespeare-rendezése kapcsán mesélt a fiatalokról és a színház értelméről is a Deszkavíziónak.
Július 27-én mutatják be a Szegedi Szabadtéri Játékok idei egyetlen prózai, nagyszínpados produkcióját, a Rómeó és Júliát. Az előadás rendezője Hegedűs D. Géza, aki már negyvenöt éve a Vígszínház társulatának meghatározó színművésze.
Hegedűs D. Géza (fotók: Várady Nikolett / Deszkavízió)
Hegedűs D. Géza elmondja az interjúban, hogy egy Shakespeare vígjáték színpadra állításának ötletével keresték fel, amiből végül a legkevésbé sem vidám Rómeó és Júlia kerekedett ki. „Olyan szép olvasni a történetben - a sivár találkozások hétköznapi útvesztőiben, a középszerűség atmoszférájában, amikor középszerű döntések születnek -, hogy két fiatal, a szerelem kiválasztottjai, az emberi minőség maximumáig fokozzák egymást, s megértik, hogy e világban, amelyben a találkozásuk ilyen magasságokba röpíti őket, nincs lehetőség arra, hogy a szerelmük kiteljesedjen, ezért meghalnak egymásért” – indokolta a darabválasztást.
„Minden ember életében van olyan pillanat, amikor ő Rómeó és/vagy Júlia” – fűzi hozzá.
A próbák jól haladnak. „Az a szép ebben az egészben, hogy egyszer mindenkinél eljön az a pillanat, amikor az aktuális jelenet megérint nála valami személyes életpontot. Egy próba mindig egyfajta önfeltárulkozás is egymás felé. A legmélyebben, leghitelesebben a próbák során tudunk rácsodálkozni a másik emberre, ekkor ismerjük meg a léptékét, a képességeit” – fogalmaz a színművész-rendező.
Több színműs növendék is szerepet kap az előadásban, akik sajátos dinamikát adhatnak hozzá egy-egy jelenethez. „Rácsodálkozhatnak egy felnőtt színházi próbafolyamatra, megismerhetnek nagyszerű kollégákat, láthatják hogyan gondolkoznak, milyen nehézségekkel küzdenek ők is. Megértik ezáltal azt, hogy bár vannak generációs és tapasztalatbeli különbségek, de egy jelenet megoldásánál ezek nem számítanak, leomlanak úgymond a tekintély falai és mindenki ugyanarról a startvonalról indul el, hogy eljusson a szerep megvalósításáig” – mondja azzal kapcsolatban, amit a fiatalok profitálhatnak a szereplésből.
Hegedűs D. Géza a következő évadban Bulgakov Bíborszigetét állítja színpadra a Pesti Színházban. „Ott van benne egy társulat, amely küzd a fennmaradásért, és számomra az a tapasztalat, hogy a színház úgy tud életben maradni és folyamatosan megújulni, ha alkotásaival nap mint nap bebizonyítja nélkülözhetetlenségét a mindennapi életünkben. A Bíborsziget pedig erről szól, hogy színház nélkül az élet tulajdonképpen öncsonkítás lenne” – mondja a rendező a darab „üzenetéről”.
„Ez nagyon fontos üzenete a darabnak, miközben tele van vidámsággal, szerelemmel és szenvedéllyel, konfliktusokkal, ragyogó, sugárzó tehetségekkel. Pont olyan, mint egy igazi, vitalitással teli, jövőbe ható energiájú, jó és vonzó társulat, amiben minden generáció együtt lehet” – fűzi hozzá.
És hogyan lehet egy helyen maradni 45 éven keresztül? „Eleven kapcsolata volt és van a színházunknak az élő irodalommal, és az elmúlt évtizedekben rengeteg vendégrendező fordult meg nálunk. Ez a sok-sok rendező pedig mind valamely színházi irányzat komoly, progresszív, iskolateremtő alkotója volt. Nem kellett kimozdulnom, elmennem máshova azért, hogy találkozzam velük, ezekkel a nagy kvalitású, színházban gondolkodni tudó művészekkel. Minden feladat új kihívás volt, mindannyian tanítottak, bátorodtam és kiteljesedtem általuk, nagyon jóízű, egymásra kíváncsisító munkák voltak. A Vígszínház az a hely, amelyben megvan az integráló képesség és kíváncsiság a színházi értékek iránt” – vallja Hegedűs D. Géza.
Az eredeti interjúból, amit Jasinka Ádám készített, az is kiderül, milyen élmény volt számára, hogy a Kinek az ég alatt már semmije sincsen előadásában együtt játszhatott a tanítványaival, mi a terve a nyár hátralévő részében, és mennyire érzi magát fáradtnak ekkora leterheltség mellett.
A teljes interjú itt olvasható.
Kapcsolódó cikkek
Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka lesz Rómeó és Júlia
Rómeó és Júlia lájkolják egymást – Videó
„A fiatalok nevetve fognak túllépni ezen a megalázó őrületen”
Hegedűs D. Géza: „A félelem és nemtudás tesz kegyetlenné”
Nincs védőháló, nincs immunitás, menekülő múlt van – Interjú Hegedűs D. Gézával
Hegedűs D. Géza: „Nem igazán hiszek a kultúra irányíthatóságában” (7óra7)
„Senki nem akar eszköz lenni” - Hegedűs D. Géza válaszolt
Hegedűs D. Géza lett a Széchenyi Akadémia filmes és színházi osztályának új elnöke
„Most edény szeretnék lenni, tolmács, médium” – Interjú Hegedűs D. Gézával